Gå til innhold

Er moral objektivt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg

 

"Jeg forakter ikke noe system. Jeg forstår bare systemet ditt, og systemet mitt, og innser at systemet mitt er bedre for å nå målene jeg prioriterer."

 

Og utsagnet setter absolutt ingen begrensninger på hva du er villig til å gjøre eller hvor langt du er villig til å gå for å nå dine mål. Makten har moralsk rett i egenskap av å ha makt - ingen forskjell på deskriptiv og normativ moral. Det normative er det makten til enhver tid føler. Og dette er ingen god moralsk veileder for mennesker - det er ingen moralsk veileder i det hele tatt, det er bare: Makt=rett. Ingen objektiv moral kan finnes, derfor kan jeg gjøre som jeg vil. En utgave av nihilisme som ikke benekter staten som overgriper.

 

--------------------------------------------------------

 

Livet er den ultimate verdi/det ultimate mål. Fred mot fredelige kan oppdages.

 

Folk som eter spedbarn til frokost eller sosialdemokrater kan i beste fall vise til sine følelser som begrunnelse for en verdi, ettersom de avviser objektivitet. Det rare er at omtrent alle sammen har klart å finne ut at fred er nokså nyttig. Det er ikke sånn at 50% er ekstremt voldelige og 50% fredelige - nei, de har oppdaget små glimt av objektiv moral alle sammen. Avstand til voldtekt, avstand til blind vold mot fredelige, avstand til pedofili, avstand til mord, osv - alt straffbare handlinger i de fleste samfunn. Og de har klart å koke sammen et sett menneskerettigheter, som desverre er korrumpert av positive rettigheter - retten til å holde livegne/slaver. Objektiv moral skal altså ikke kunne oppdages, men likevel har såpass mange ulike samfunn og stater siden tidenes morgen funnet frem til noe som er påstått 100% subjektivt. Interessant:)

 

Åpenbart for meg lar de være å begå for mye vold, fordi de ønsker å leve i fred selv - objektiv moral. Alle ønsker å leve i fred. Hvorfor? Fordi de ønsker å leve. Alle sekundære verdier kan spores tilbake til den ultimate - livet. Uten livet er det ingen som kan verdivurdere. Verdier og moral gir ingen mening uten en vurderer.

 

Jeg kan ikke nekte deg å ha subjektive mål, ettersom jeg ikke har nok pistoler, bare appellere til deg om å revurdere verdiene dine og lete etter det objektive. Du har makten og er villig til å begå vold mot fredelige, så jeg kan bare håpe på at du og sånne som deg omvender dere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...