Gå til innhold

Seagate Barracuda 750gb SATA klikker - løsning?


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk..

 

Har en 750gb SATA Seagate Barracuda 7200.10 harddisk her..

 

Den virket i cirka 6 mnder, så sluttet den å virke, har hatt den i hylla i 2-3 års tid uten å tenke stort mere over det..

 

Men det viser seg at jeg har en god del viktige bilder og videosnutter jeg gjerne vil ha ut..

 

Så jeg krysser fingrene, kobler den til ekstern USB harddisk kabinett, skrur den på, og den starter opp med littsmåklikking, etter cirka 5min, ser jeg harddisk bokstaven poppe opp under "Min Datamaskin", men ingen partiasjon er lest ifra den, dvs, det står ingen ledig størrelse eller brukt plass.. Jeg vet at det er NTFS filsystem på den, men windows sliter virkelig med å lese den..

 

Så jeg kobler den ifra, installerer den internt i pcen, og restarter.. Men da blir lyden værre, og lager nå en "glasskule slippes ned på en glassoverflate-lyd".. som en klinkekule som spretter forsiktig.. Er vell dette som kalles vanlig harddisk klikking tenker jeg..

 

BIOS nekter å lese den, og windows nekter å lese den..

 

Så jeg prøver disse metodene etter litt undersøking på nett:

 

1) Bytte harddisk kontroller kort - Jeg har en identisk harddisk liggende som fungerer, så jeg byttet over kontrollerkortet ifra den fungerende til den defekte.. = Desverre samme resultat

 

2) Etter nøye undersøkelse om denne overraskende "freezer" metoden, puttet jeg harddisken i diverse poser, og sørget for at posene var lufttette, og minst mulig luft.. Teipet godt over, la den i en plastboks, og teipet igjen på nytt, la den så i 2 poser til og lot den stå i cirka 10 timers tid..

 

Åpnet posen kjapt, og koblet den til pcen internt med engang, ingen klikkelyd enda, den bare virker veldig treg og lite aktivitet, tar den ut fra pcen og kobler til ekstern USB harddisk mount, og nå lager den ingen aktivitet..

 

I diverse guider om "freezing" av harddisk på nett, stod det at kondens/fuktighet var den største faren ved denne metoden.. Og harddisken har jo nå fått varme på sin kalde overflate, som har skapt kondens, og kontrollerkortet virker nesten litt småfuktig..

 

Så, jeg kobler ifra kontrollerkortet igjen, og setter på det fungerende ifra min andre 750gb seagate, som er 100% tørt.. Nå starter den opp igjen, men samme resultat som helt i starten, glasskule lyd.. klikking..

 

 

----------

 

Nå, skulle freezer metoden fungert skulle jeg kanskje hatt en pc ståendes ute i kulden? og åpnet posene ute i kulden? For at minst mulig kondens skulle oppstå? Oh well, virker ikke som jeg har skadet den stort mere ved dette eksperimentet dog..

 

Jeg har forsøkt å bruke 3 løsninger software messig for å lese av data'en jeg trenger:

 

a) Ontrack Easy Recovery - finner ingen harddisk,. da harddisken ikke får bokstav i Windows..

 

b) GetDataBack NTFS - samme som a, finner ingen harddisk bokstav i windows..

 

c) brenner SpinRite 6 på en CD og booter opp med harddisken installert, bios leser den ikke, og SpinRite finner den ikke..

 

 

 

----------------

 

Nå, kan dere hjelpe meg? Kan jeg ordne dette selv? Jeg har en del elektronisk erfaring, men det meste er selv-lært, har jobbet som tekniker i mitt eget foretak for modifisering og reparering av spillekonsoller, så vil si jeg har en god del erfaring rundt dette.. Har også fikset en kortsluttet 75gb Raptor WD disk, ved å importere nytt kontrollerkort, og flytte over firmware chippen via lodding.. Dette fikset den 75gb disk'en 100%..

 

Er det noen måte jeg kan få harddisken til å ikke loade som vanlig, men istedenfor vente i standby modus, og kun lese ifra vesentlige sektorer UTEN å kjøre igjennom hele Windows kommand-oppsettet som antageligvis setter denne harddisken i en uendelig loop som fører til at den ikke blir lest?

 

Håper at noen kan hjelpe meg her :) Vil nødig ut med 15-20k for å få dataen reddet..

 

Det er kun bilder, videosnutter og dokumenter jeg skal ha ut, dvs, 80% av harddiskens innhold er store 4gig's filer jeg IKKE trenger..

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, om disken lager klikkelyder er det vanligvis fordi det er mekanisk feil på den. Om så er tilfelle må du evt. inn i selve disken om du vet å fikse det, personlig ville jeg bare erklært disken for død og funnet meg noe annet å gjøre :)

 

 

RIktig.. Vell, jeg har latt den stå på hylla i flere år som sagt, men jeg vet IT teknikere har litt triks og sådan for å få ut data fra slike før det blir helt umulig..

 

Windows krever mere harddisk respons enn nødvendig, for å klare å lese ut data

 

Om ett DOS program hadde klart å be harddisken CHILL THE FUCK OUT, og bare kjapt få en oversikt over hva som er på den, og instantly skru den av igjen, og så instantly kopiere ut hva jeg trenger, og kanskje også vise meg stabiliteten til sektoren på harddisk platene.. så jeg vet risken for at jeg ikke får ut det andre om jeg kopierer det ene.. osv..

 

Det må da finnes noe slikt?

 

Harddisken BLE nemlig gjenkjent såvidt i Windows, etter 5-10minutter med klikking..

 

Så da bør ett DOS program, med veldig skreddersydd harddisk kommunisering klare å få den gjenkjent..

 

Håper noen med peiling kan svare på denne tråden :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Samme problem her. En slags klikkelyd fra disken når den går.

Dette er en Thosiba 2.5" HDD2H21 SATA 500gb 8mb cache 5400rpm.

 

Den fikk seg et hardt kakk i dag, gikk 20 minutter etter kakket før pcen låste seg.

Ved restart kommer bare klikkelyden. Har latt dette gått i cirka 2-3 minutter.

Ser ikke noe hensikt av å prøve lengre.

 

Noen som har noe forslag?

Mister mye =(

Lenke til kommentar

Samme problem her. En slags klikkelyd fra disken når den går.

Dette er en Thosiba 2.5" HDD2H21 SATA 500gb 8mb cache 5400rpm.

 

Den fikk seg et hardt kakk i dag, gikk 20 minutter etter kakket før pcen låste seg.

Ved restart kommer bare klikkelyden. Har latt dette gått i cirka 2-3 minutter.

Ser ikke noe hensikt av å prøve lengre.

 

Noen som har noe forslag?

Mister mye =(

 

Bruk en annen pc, ha klar en BACKUP harddisk du vil overføre dataen med, og boot opp SpinRite 6.0 på CD (du finner det på nett diverse steder), og hvis BIOS'en på pcen din fant harddisken, vil du forhåpentligvis klare å få ut dataen.. Ved backup-kopiering av skadet harddisk gjelder jo vanligvis disse uskrevne reglene:

 

1) ta ut det viktigste først, tenk igjennom hva du kan anskaffe igjen, og hvasom er uerstattelig.. Ta det som er uerstattelig først..

 

2) Harddisken vil ta mer og mer skade for hvert sekund som går hvor den "tikker/klikker", dette vil gjøre harddisk uleselig innen kort tid.. Jo kjappere du er med det viktigste du vil ta vare på, jo bedre...

 

3) Lær til neste gang :)

 

 

Leser ikke bios'en harddisken din, vil heller ikke SPinRite lese harddisken din, så om dette er tilfelle, drit i å prøve noe videre.. Da har du følgende valg:

 

1) Om du er teknisk av deg, søk opp harddisk modellen på nett, og se om du kan anskaffe ett kontrollerkort identisk til din harddisk.. Du kan da prøve å bytte det ut og se om det hjelper litt.. Dette har hjulpet for meg før, men da var feilen kortsluttet kontrollerkort.. Det må ikke være helt identisk, hvis du får tak i modell over eller under, ogkortene ser nokså like ut, kan man bare bytte ut EEPROM'en på kortet. Dette krever dog avansert kunnskap innen lodding for å utføre..

 

2) Sjekk opp priser på harddisk-restorering, sist jeg sjekket lå dette på 15-30 000kr.. Og vurder hvorvidt dataen er verdt pengene..

 

3) Legg harddisken godt FORSEGLET (dvs, luft/vann må ikke gjennomtrenge) i en fryseri 8-12 timer, ta den ut, og koble den MED ENGANG til pcen, og utfør SpinRite6.0 prosedyren.. Dette kan redde dataen din.. (Men du må være veldig kjapp, da frost på harddisken, vil medføre kondens når den møter lavere temperatur, og dette vil skade harddisken mere)

 

Lykke til, håper du er mere heldig enn meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...