Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Har aldri jeg lært. (Merk! Dette betyr ikke at det ikke er sånn! :p) Jeg mener at man bør skrive konsekvent nynorsk eller bokmål, blanding av de to, kanskje med en liten "dæsj" dialekt ser helt forferdelig ut!

Lenke til kommentar

Offisiell norsk rettskrivning ifølge bokmålsordboka:

hvis el. viss konj (lty wes, eg sm o s I *hvis) dersom, om

Mye av det vi lærte på skolen i norsktimene, er mer eller mindre feil i dag. F.eks. lærte vi at lykkes og synes bøyes slik: lykkes, lyktes har lykkes og synes, syntes, har synes. Men nå heter det faktisk "har lyktes" og "har syntes". Den såkalte språkutviklingen foregår på den måten at det er de som ikke behersker språket, som styrer utviklingen. Når tilstrekkelig mange gjør samme feil, finner Språkrådet ut at feilen bør være offisiell rettskrivning.

Lenke til kommentar
... verdens populæreste nettspill.

Fy flate. Dette vart skrive av ein 11-åring, men likevel. Det irriterar meg at det er så mange som ikkje kan skrive rett. Bøying av verb som populær er jo allmennkunnskap, då det er eit ord som er i flittig bruk i det norske språksystemet.

 

Eg håpar verkeleg det er elevar i den norske grunnskulen som klarar å hevde seg over all dullinga med taparane, og nedvurderinga av dei som har evner over det skulen presterer å gje dei kreditt for.

Lenke til kommentar
Hun holdt på med en annen fyr samtidig som hun drev på med hun, og du vil fortsatt være venn med hun? Kudos, jeg hadde kastet henne på sjøen.

 

Når du bruker "hun" i steden for "henne" kan du i det minste gjøre det gjennomført, og ikke slenge på en "henne" på slutten der. Jeg blir bare helt oppgitt.

 

Edit; ble plutselig usikker på "i steden for" Kan en bruke "istedenfor" også?

Endret av CK_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...