Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hm, en bekreftelse ja. Men "kommer av kuple", som igjen jeg synes er et gammelt og lite brukt ord.

- Tror vi tar å kupler sammen de her jeg..

Edit: Var da voldsomt da. :)

Endret av Billy Bob
Skrevet
Hm, en bekreftelse ja. Men "kommer av kuple", som igjen jeg synes er et gammelt og lite brukt ord.

- Tror vi tar å kupler sammen de her jeg..

6119666[/snapback]

Det er vel ganske vanlig å lage verb av substantiv. Å google blir litt det samme. Mulig det er ekstra irriterende fordi det er så likt å koble.

"Tar og kupler" er vel riktig, fordi det ikke er infinitiv.

Skrevet

Greit nok at det er laget av et substantiv, men jeg synes roten i det hele er gammeldags, nemlig kuple.

Hadde "og" først, men gamblet på å. Artig å skrive feil i skrivefeil-tråd. ;)

Skrevet (endret)

Hva skjedde egentlig med "ham"? Vet at "han" kan brukes i alle tilfeller nå, men det høres da ikke riktig bra ut?

EDIT: Forumet oppgir at jeg "allerde" har stemt i en undersøkelse. :mad:

EDIT 2: Takk for den.

Endret av Arang
Skrevet (endret)

En skrivefeil er da ikke særlig ille i forhold til overlagte orddelingsfeil. En leif som ikke er morsom, trenger ikke hånes, etter min mening, siden det fort vekk skjer.

Sytten mai tog marsjerte forbi. :p

Bare for å ta med litt:

den israelske militær flybasen

Om noe slikt står i en artikkel, stopper jeg opp, forbanner journalisten/forfatteren, og leser videre med hat i sinnet. (Nesten, da, jeg blir litt fornærmet på vegne av det norske språks grammatiske regler og språklige normer).

Endret av kjehaako
Skrevet
Hva skjedde egentlig med "ham"? Vet at "han" kan brukes i alle tilfeller nå, men det høres da ikke riktig bra ut?

EDIT: Forumet oppgir at jeg "allerde" har stemt i en poll.  :mad:

6122692[/snapback]

Jeg har aldri brukt ordet "ham", foretrekker å skrive det som ligner mest på min egen dialekt, og her sier vi IKKE ham ...

Skrevet
En skrivefeil er da ikke særlig ille i forhold til overlagte orddelingsfeil. En leif som ikke er morsom, trenger ikke hånes, etter min mening, siden det fort vekk skjer.

6122917[/snapback]

Hva synes du, om krunglete setninger, med feil bruk av komma, da?

Fort vekk?

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg har i det siste blitt "mobbet" for å si "arma" istedenfor "armen". Jeg vet dette er helt feil grammatisk, men likevel; jeg synes det burde gå an på dialekt. Både moren min og faren min sier "arma". En av dem som erter sier "å spise - spiser - speis - speisa". Hva er værst?

Noen andre som sier "arma"?

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Skrevet

Jeg sier ikke arma hvertfall. Men jeg vet jo om folk som sier det. Så det er ikke bare deg ;) . Jeg kommer fra Østfold-området. Du Goscinny?

Skrevet
Hei.

Jeg har i det siste blitt "mobbet" for å si "arma" istedenfor "armen". Jeg vet dette er helt feil grammatisk, men likevel; jeg synes det burde gå an på dialekt. Både moren min og faren min sier "arma". En av dem som erter sier "å spise - spiser - speis - speisa". Hva er værst?

Noen andre som sier "arma"?

Goscinny ;)

6128471[/snapback]

Det er ikke nødvendigvis grammatisk feil. Jeg sier ei arm, arma på min fantastiske trøndersk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...