Gå til innhold

har pece, ps3 og getbox - vil ha surroundanlegg


Anbefalte innlegg

Etter å ha lest litt frem og tilbake så blir jeg stadig mer forvirret, og skjønner ikke helt (hater å ikke forstå ting) hva jeg trenger... Har MANGE spørsmål her...

 

Altså... Det jeg har i dag er den Get box hd pvr'n, en ps3 og en pece... PS3'n og Get box'n er kobla til teve'n med hdmikabel, og vanlige phonokabler til den gamle med gode Marantz forsterker'n. Pece'n er kobla til teve'n med VGA-kabel og jack-phono til forsterker'n.

 

Men så har jeg altså lyst på litt surround-lyd... Det som er viktig er at jeg får alle kildene inn på dette - jeg gidder absolutt ikke drive å bytte kabler hver gang jeg har lyst til å se teve eller spille ps3, eller se en film jeg har"overført" på pece'n.

 

Det er heller ikke viktig at anlegget spiller så ille høyt (spedbarn i hjemmet), men det skal være tydelig.. Ikke er jeg så fryktelig bevandret i kunstfilmenes språkverden heller, så derfor er jeg avhengig av subtitles. Subtitles har jeg ikke fått til å funke på PS3'n, og det er eneste grunn til at jeg spiller av filmene fra pece'n (Boxee er fantastisk) og ikke ps3'n.. men ps3'n funker fint til dvd og bluray for mitt øye, så jeg trenger jo ikke noen sånne pakker med dette inkludert..

 

Dessuten må jeg overtale samboeren om dette, så da bør ting se peeeeeent ut... gjerne høyt, slank og sort...

 

Så hva gjør jeg? Hva trenger jeg?

Jeg vil altså ha en forsterker med masse innganger, høyttalere som er pene og spiller klart, ikke nødvendigvis høyt, og om noen vet hvordan jeg får subtitles på PS3'n, så kan jeg permittere pece'n og kvitte meg med viftestøy - så settes det umåtelig stoor pris på!

 

Takker for alle svar!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel...har ikke PS3, så der stiller jeg dårlig.

 

Jeg ville ellers skaffet meg en forsterker med masse innganger:-).

Hva denne skal/kan koste sier du ikke så mye om, det er vel ganske viktig oppi dette.

 

Minst 3-4 HDMI inn og HDMI ut. I tillegg er det kjekt med litt ekstra optiske/coax digitale lydinnganger.

 

Når det gjelder høyttalere antar jeg at du har 2 stk idag. Kan du bruke disse i nye oppsettet?

I såfall ville jeg plukket høyttalere som ikke er helt ulike disse, men igjen, hva konen vil tåle av oppsett er vanskelig å vite. Igjen er jo hvor mye det skal/kan koste viktig. Kommer vel også an på stueoppsettet ditt. Blir bakhøyttalerne dine stående midt på gulvet, eller inntil en vegg?

Mitt oppsett kan sammenlignes med dette (mhp på størrelsen på høyttalerne), men kommer vel an på om din kone er like fleksibel som min:

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/system/dali_concept-6_hoyttalersystem.htm

 

 

Typisk kommer "alt i ett"-anlegg med pene høyttalere, men de billigste har ofte begrenset med innganger og utvidelsesmuligheter. Kanskje en dag vil du ha deg en blurayspiller i tillegg eller PCen byttes ut i en mediacenter-PC med HDMI og/eller digitale lydutganger.

Da er etter min erfaring en tradisjonell forsterker med mange inn og utganger mer fleksibel enn et kompaktanlegg.

 

Så senest dette på tirsdag, en nabo som lurte på hva som måtte til for at han skulle få surround om han kjøpte seg bluray. Svaret var egentlig at han måtte bytte ut hele anlegget da det kun hadde stereo phono-innganger. Anlegget i seg selv var 5.1 med innebygget DVD-spiller, men det kunne ikke ta inn surroundlyd.

 

Det finnes helt sikkert bedre kompaktanlegg enn dette, men pass på at du har utvidelsesmuligheter om du går for en slik løsning.

Lenke til kommentar

Kjøp Onkyos 607 eller 608, sjekk netshop, de er ofte billigst på disse.

Da får du alt du trenger. Så finner du høytallerene du syntes er pene nok, og går for de.

 

Da koples alt via Onykoen, og kun 1 HDMI kabel til TVen.

 

 

Når det gjelder teksting på PS3, så er det bare å gå inn i menyen på filmen du ser, og velge der. Det er filmen og ikke PS3 som lager tekstene. Normalt så ligger dette under setup eller noe lignende i hovedmenyen på filmen. Det er også en knapp på PS3 kontrolleren, enten select eller den til venstre av firkant, trekant, X osv. Husker ikke hvilken som er hvor. Her kommer film menyen til PS3 opp med mange ikoner, og det skal være ett for tekst, tror det er en firkant med noen prikker under.

Lenke til kommentar

Du må gjerne fortelle litt videre om ditt lydbehov. Prisklasse du hadde tenkt å ligge i med alt komplett?

 

Ønsker du å ha mulighet til å nyte god lyd på anlegget, eller vil det primert være for film og tvlyd?

Hvor stort er rommet du vil bruke det i?

 

Jeg ville selv satset på Onkyo 608og et eller annet surroundanlegg fra Harman Kardon, de har 3 modeller nå som heter HKTS20, HKTS30, og Eisa vinneren HKTS60. Alle disse spiller meget pent, fyller alt fra små til store rom med stor lyd og er lekre å se på (svart, tynne, og gulvstående, hvis man kjøper gulvfot).

Her er alle Harman pakkene listet opp:

http://www.soundgarden.no/shop.cfm?path=177,183

Gulvstativ til HKTS-serien.

Dra gjerne til nærmeste soundgardenbutikk for å høre disse settene :)

 

Ellers er jo Jamo HCS 606 pakken en meget god pakke for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...