Gå til innhold

Rayxar 50mm f0,75 til Canon EOS.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger litt "mekke-hjelp"

 

Har fått tak i ett gammelt objektiv med utvendige gjenger som eneste feste til "kamerahus". Diameter er ca 8-9 cm. Denne saken er brukt i en røntgenmaskin tidligere.

 

Har hørt om flere som har festet (limt) en standard EOS fatning på slike objektiver og knipset i vei. Disse objektivene gir en helt merkelig bokeh og lager flares i øst og vest. Derfor er de suverene makro objektiver. (mest vanlig er nok Rodenstock XR 50mm f0,75)

De kan nok heller ikke brukes til noe annet, da fokus er fast (5-6 cm fra frontlinse) og det ikke finnes noe elektronikk eller blenderlameller her.

 

Vel, i går limet jeg en M42 til EOS ring bak på objektivet med tokomponentlim. Så denne sitter som støpt. På grunn av at bakre linseelement stikker 1 mm ut av ringen har jeg valgt å bruke en Canon extension tube EF12II mellom adapteret og kamera. (1d MKII)

 

Så til spørsmålet:

Objektivet fremkaller error01, altså kontaktfeil når jeg forsøker å ta bilde.

Ja, det er jo ikke noe å få kontakt med, så det er jo i og for seg riktig, men dette skal vel kunne overstyres i kamera eller finnes det en annen måte å få kamera til å akeptere objektivet på?

 

Mvh. Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Takk for raskt svar.

Ja, begynte med M, men har siden vært igjennom alle de andre også, Av\Tv\P til og med Bulb. :)

Speilet slår opp, error01 dukker opp i displayet og kamera henger. Må trykke på utløser en gang til for å slå speilet ned igjen.

Jeg har brukt både M42 ringen og kamera mot optikk uten elektronikk tidligere. (div. teleskoper)

Lenke til kommentar

Hei.

Ja, det er jeg ganske sikker på, fordi kontakten mellom kamera og fatningen jeg har limt fast på objektivet er en Canon extension tube EF12II...

Bakparten av denne kostruksjonen er da som et hvilken som helst annet EF-objektiv. (men kamera får ikke kontakt med noe i den andre enden av mellomringen.)

 

Det som begynner å irritere meg med dette er at jeg har brukt dette oppsettet før mot diverse teleskoper. Da setter kamera blenderverdi 0 og gjør lysmåling og beregning av lukkertid ut i fra hva som finnes av lys i "tunnelen". Men hvorfor ikke denne gangen? :dontgetit:

Mvh. Erlend

 

 

Edit: sliter med norsken i dag... ;)

Endret av Grøseth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

Hei.

Jeg har tapet over de med Scoth tape og isolert med post-it lapp...

Vil lakk utgjøre en forskjell?

Kjenner jeg er på tynn is her og vet ærlig talt ikke hvor jeg skal begynne feilsøkingen...

 

Takk for hjelpen så langt. :)

Erlend

 

Det er vel mellom extension tuben og kamerahuset du har isolert kontaktpunktene?

Lenke til kommentar

@per-erik:

Ja, det er som om man bruker speil lås, helt riktig. (klakk- lyden er helt identisk med den som kommer hvis man bruker speil-lås og ikke tar bilde innen tidsfristen og speilet går tilbake av seg selv.)

Jeg hadde ikke tid i går til å teste andre oppsett. Det skal jeg få til i løpet av helgen.

Lenke til kommentar

Takk for alle innspill. :)

Etter testing med annet utstyr kan jeg ikke annet enn å skylle på 1d'en. Konstruksjonen virker helt fint på andre kamerahus. (er fortsatt interesert i hva feilen kan komme av, da det hadde vært fint å kunne bruke sitt eget kamera mot dette objektivet også.)

 

Link til ett av testbildene:

http://pilestrand.blogspot.com/2010/10/na-er-linseprosjektet-i-gang.html?spref=fb

 

Mvh. Erlend

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...