Gå til innhold

Hjelp, jeg er fattig!


stud27

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har fundert lenge på dette med studenter og økonomi, og kommet frem til at studenter slett ikke er spesiellt fattige.

 

Eksempler på dårlig pengebruk (Dette er ikke rettet til stud27, men til alle studenter generelt):

 

  • Å bo i sentrum. Her er det dyrest, og det er her studentene alltid vil bo. Sansynligvis fordi det er kort vei til puben eller nattklubben. I bergen er det for eksempel veldig stor forskjell mellom hybel/leilighet i sentrum vs distriktene.
     
  • Kutt ned på tobakken. Jeg jobber på bensinstasjon, og rundt 80% av alle salg inneholder tobakksvarer. Veldig mange av de som handler tobakk, spesiellt snus, er studenter. Dette er en dyr og meningsløs uvane uten positive effekter. Her kan du spare mye penger hvis du slutter.
     
  • Er det nødvendig å gå på byn og drikke hver fredag og lørdag? Her ryker det en del penger hver uke. Spesiellt når du skal på puben eller nattklubben å gjøre det.
     
  • Hvorfor spise på Burger King eller Ali Habas Kebab & Pizza når du kan spise bedre mat hjemme til 1/5 av prisen?
     
  • Du trenger ikke å kjøpe 8 halvlitercolaer om dagen. Kjøp kjøp et par Grans Cola fra Rema til 6,90+pant for 1,5 liter, og fyll det i flasker selv. Eller drikk vann. Det er enda billigere.
     
  • Merkevarer er bare tull. Som tidligere nevnt er Firstprice-ost og Synnøve akkurat samme osten. Firstprice potetgull og Maarud (eller var det kims?) er også samme. Denne tendensen gjelder alle varer. Les mer her og her.
     
  • MÅ du ha nyeste iPhone, eller kan du klare deg med noe billigere? Og må du ha ny mobil en ganger i året?
     
  • Kjøp klær på Wearhouse eller Fretex. Vet dette vil få de fleste jenter og enkelte gutter til å se rødt, men det er billigere der enn andre steder.
     
  • Skaff en jobb. Dette kan selvfølgelig være vanskelig, spesiellt i disse dager, men det hjelper på økonomien veldig.

 

Kanskje studentene ikke er så fattig likevel?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

  • Å bo i sentrum. Her er det dyrest, og det er her studentene alltid vil bo. Sansynligvis fordi det er kort vei til puben eller nattklubben. I bergen er det for eksempel veldig stor forskjell mellom hybel/leilighet i sentrum vs distriktene.

Er det nå egentlig det? Det skal godt gjøres å finne noe til under 4000 i mnd uansett hvor lite kresen du er. De få plassene du finner i denne prisklassen ryker fort unna nettopp pga prisen. Dessuten må du regne en 400 ekstra i mnd. for månedskort på kollektivtrafikk hvis du ikke bor i gangavstand til alle fasiliteter, og da sparer du kanskje ikke så mye på å bo i Gokk likevel? Ikke pleier det å være særlig innbydende boliger heller. Jeg fant en til 3200 (kun husleie, alt annet i tillegg) på Minde i sommer. Egentlig helt grei bolig til den prisen, men huseier virket ikke helt god. Har erfaring med vrange huseiere, så da han ikke engang brydde seg med å svare på budet mitt ga jeg opp. Betaler nå 4000 i mnd. inkl bredbånd og TV, leier av en kamerat.

 

  • Kutt ned på tobakken. Jeg jobber på bensinstasjon, og rundt 80% av alle salg inneholder tobakksvarer. Veldig mange av de som handler tobakk, spesiellt snus, er studenter. Dette er en dyr og meningsløs uvane uten positive effekter. Her kan du spare mye penger hvis du slutter.

Veldig godt poeng, men samtidig er det lett å bare si det...

 

  • Hvorfor spise på Burger King eller Ali Habas Kebab & Pizza når du kan spise bedre mat hjemme til 1/5 av prisen?
     
  • Du trenger ikke å kjøpe 8 halvlitercolaer om dagen. Kjøp kjøp et par Grans Cola fra Rema til 6,90+pant for 1,5 liter, og fyll det i flasker selv. Eller drikk vann. Det er enda billigere.
     
  • Merkevarer er bare tull. Som tidligere nevnt er Firstprice-ost og Synnøve akkurat samme osten. Firstprice potetgull og Maarud (eller var det kims?) er også samme. Denne tendensen gjelder alle varer. Les mer her og her.

Dette er alle gode forslag. Det må være lov å spandere på seg litt ekstra av og til, men kjedenes egne merker er ofte vel så gode. Jeg merker ingen forskjell på Gilde/Prior og First Price kjøttdeig/kyllingfilet. Oppriktig. Sistnevnte kommer jo også ofte i store "økonomipakker" som presser prisen enda litt til. Men selv om du sparer penger på å velge billigere produkter, så koster det fremdeles å spise.

 

  • MÅ du ha nyeste iPhone, eller kan du klare deg med noe billigere? Og må du ha ny mobil en ganger i året?

Enda et godt poeng. Jeg vet at jeg selv har litt for lett for å kjøpe meg ting jeg egentlig ikke må ha. Gjelder dog ikke mobiltelefon for mitt vedkommende, men gjerne annen småelektronikk.

 

  • Kjøp klær på Wearhouse eller Fretex. Vet dette vil få de fleste jenter og enkelte gutter til å se rødt, men det er billigere der enn andre steder.

Joda, absolutt. Et slags kompromiss kan også være greit, der du handler enkelte "finere" plagg du kan bruke på byen, så kan du kjøpe billigere "hverdagsklær" på de billigere klesbutikkene. Klær som tskjorter, undertøy og slikt kan man også spare på. Hvorfor kjøpe Björn Borg-boxer, når man får tilsvarende på Dressmann til 1/4 av prisen?

 

 

  • Skaff en jobb. Dette kan selvfølgelig være vanskelig, spesiellt i disse dager, men det hjelper på økonomien veldig.

Det var dette punktet jeg ville frem til. Det jeg synes er ille er at det er nær sagt umulig å komme seg gjennom en hel bachelorgrad uten å ha sidejobb underveis, gitt at man ikke har noen oppsparte midler, ikke bor hos foreldrene og ikke har andre inntekter enn studielån. Vel, du kan selvsagt ha feriejobb mellom studieårene, men i denne perioden dekkes du heller ikke av studielånet, og du skal strengt tatt bo og spise i denne perioden også.

 

Samme hvor mye du spinker og sparer blir studielånet på 6700 hver mnd fort litt knapt etter at husleie, strøm og slike faste avgifter er trukket fra.

Jeg klarer meg fint nå fordi jeg har deltidsjobb, men det blir veldig hektisk når man er heltidsstudent i tillegg. Jeg vurderer å ta et friår og jobbe heltid, slik at jeg kan fullføre studiene uten at karakterene mine skal forriges av at jeg har jobb. Jeg har egentlig lyst å bli tidligst mulig ferdig, men jeg har igjen ikke lyst å gå ut med D eller lavere i snitt.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg har fundert lenge på dette med studenter og økonomi, og kommet frem til at studenter slett ikke er spesiellt fattige.

 

Eksempler på dårlig pengebruk (Dette er ikke rettet til stud27, men til alle studenter generelt):

 

Å bo i sentrum. Her er det dyrest, og det er her studentene alltid vil bo. Sansynligvis fordi det er kort vei til puben eller nattklubben. I bergen er det for eksempel veldig stor forskjell mellom hybel/leilighet i sentrum vs distriktene.

 

Merkevarer er bare tull. Som tidligere nevnt er Firstprice-ost og Synnøve akkurat samme osten. Firstprice potetgull og Maarud (eller var det kims?) er også samme. Denne tendensen gjelder alle varer.

Ellers så kan det være at det er veldig greit å bo nærme skole slik at en kan gå dit, istedenfor å bruke masse penger på kollektiv transport.

 

Synnøve-ost smaker ikke godt, da.

Lenke til kommentar

Til alle som diskutere studielån og studenter se her!!!!

 

Hvis du er student har du kanskje merket at det kommer inn en beydelig sum penger i januar og august?

Dette betyr at du ikke får 6700kr pr. måned men rundt 8400kr. Så slipper jeg å se at folk klager på 6700kr pr. måned igjen

 

bare hyggelig :-)

Lenke til kommentar

Skriv ned alt du bruker penger på, kvittering på alt uten unntak.

 

Jeg sitter dog i en litt annen situasjon i og med at jeg har kjøpt leilighet, men sitter igjen med ca. de samme utgiftene som en som leier har, mulig litt høyere(ca. 4.5k i måneden pluss strøm). Jeg får også litt støtte hjemmefra, men hittil har alt dette gått inn på BSU. Jeg satt meg et hovedmål da jeg flyttet hjemmefra, middag hver dag da dette smaker både bedre og er billigere enn ferdigmaten. Jeg kjøper også sjeldent mat på skolen, har med niste hver dag og kjøper kun ekstra om jeg sitter mye lengre enn planlagt.

Skal sies at jeg gruer meg litt til strømregninga etter vintern her, passer bra med litt større stipend i januar. :)

Lenke til kommentar

@srbz

 

Du trenger ikke deltidsjobb ved siden av studiene for å komme deg gjennom studiene. Orker ikke komme med alle argumentene på nytt, du finner dem tidligere i denne tråden.

Jeg finner ingen konkret oppskrift på hvordan man kan overleve utelukkende på studielån. Imidlertid finner jeg et par brukere som forteller at de selv klarer det, blant annet deg:

Jeg bor (alene) og studerer i Oslo og lever helt utmerket utelukkende på studielån. Spiser skikkelig middag (les: ikke nuddler og annet dritt) hver dag og har hver måned penger "til overs" som jeg bruker på klær, kino osv.

Men du sier ingenting om hvordan. Hvor langt er du kommet i studiet? Hvor høy husleie har du?

(edit: ser du har 3000. Det er ikke urealistisk, men det er slett ikke alle som finner seg en så prisgunstig bolig).

 

I fjor gjorde jeg mye det samme. Jeg studerer i Bergen, og bodde sammen med tre kamerater. Husleien var høy, men ikke det verste du kommer borti. Jeg var den eneste av oss fire som ikke hadde jobb det skoleåret, men jeg klarte meg like fint som resten av gjengen fordi jeg hadde oppsparte midler fra årene i forveien (dimmepenger og deltidsjobb).

 

Dette året bor jeg bedre til lavere leie, men jeg gikk mye i minus i fjor, så jeg ble nødt til å finne meg en jobb.

 

Så, dere som hevder det går an å betale husleie, spise mat (inkl. et varmt måltid hver dag), dekke bøker, klær, strøm, internett etc.: få se dere hoste opp et realistisk budsjett som tillater dette over en 12 mnd syklus - uten ekstrainntekt i studiemnd. eller tilskudd fra foreldre.

Jeg ser det er flere som sier de får det til, men om husleien deres er 1500 kr. kan dette knapt sies å være representativt.

 

Til alle som diskutere studielån og studenter se her!!!!

 

Hvis du er student har du kanskje merket at det kommer inn en beydelig sum penger i januar og august?

Dette betyr at du ikke får 6700kr pr. måned men rundt 8400kr. Så slipper jeg å se at folk klager på 6700kr pr. måned igjen

 

bare hyggelig :-)

Jeg ventet et slikt svar ja. Grunnen til at man får større utbetaling i starten av semesteret er at man ofte har høyere utgifter i denne perioden, særlig da til innkjøp av bøker, evt. til depositum for bolig etc.

 

I snitt får man 8900 for hver av de 10 studiemnd, men er man først blakk ved utgangen av oktober så får man ikke mer enn 6700 i november. Hvis man dessuten er uheldig og ikke får sommerjobb en sommer, og må leve for disse pengene også mellom semestrene, kan du regne at studielånet dekker ca 7400 månedlig.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Studielånet har da aldri vært ment til å vare gjennom sommeren. Hvis man ikke klarer å passe på pengene man får i august og januar burde man kanskje revurdere hvordan man forvalter penger også, er ikke verre enn å sette de inn på en ekstra konto og ha en fast overføring derfra til brukskonto.

 

Jeg kan vise mitt budsjett, som gjør at jeg har penger til overs hver eneste måned, dekker husleie og mat.

 

8900 hver mnd.

4000 husleie

3000 mat (regner 100 kroner daglig, og det er ikke noe problem å ha kjøtt til hver middag. Jada, blir lite indrefilet og hummer, men det må man regne med. Kyllingfilet og kyllingkjøttdeig går det mye av)

300 i busskort

 

Det gir meg faste utgifter på 7300, og da har jeg 1600 kroner igjen hver måned. Disse går da til klær og alt annet jeg har lyst til å kjøpe. Jeg er så heldig at jeg har internett og strøm inkludert i husleien, og vi har TV-stue i kjelleren som vi ikke betaler noe for.

Lenke til kommentar

Personlig brente jeg bort nesten hele utbetalingen fra august på PC, møbler ++, til gjengjeld får jeg utbetalt noen kroner ekstra hver mnd som skal være reisestipend. Så da får jeg:

 

Inn - 6976

 

Ut - 5485

 

Husleie: 3000

Mat: 2200 (Selvfølgelig vil dette variere litt, men rundt 70,- dagen er realistisk. Gikk gjennom kontoutskriften min fra oktober bare for å få det bekreftet).

Kollektivkort: 285

 

Står da igjen med ca 1500kr som jeg kan bruke på hva jeg måtte ønske. Dette beløpet vil være mye høyere fra neste semester, da jeg ikke trenger å bruke utbetalingen i januar på møbler og annet tull.

 

Mat er definitivt den største utgiftsposten som det er lett å gjøre noe med. Lag all mat hjemme (ta med matpakke på skolen). Ferdigpizza blir fort dyrt, lag maten selv. Det er billigere, sunnere og bedre :)

Edit: En handletur til Sverige er heller ikke dumt, bare husk at du ikke bør handle masse drit bare fordi det er billigere.

Endret av Oreokjeks
Lenke til kommentar

Jeg er student i Trondheim, og føler meg definitivt fattig, og jeg er ikke den med iPhone og de nyeste klærne. Etter 4 år som student så ser jeg at de fleste av disse jobber i tillegg og ofte får penger hjemmefra. For du har ikke råd til å betale mer enn husleie, mat og sosiale utgifter med stipendet. Jeg bor dårlig og langt utenfor sentrum i Trondheim - betaler 3400 uten strøm! I løpet av mine 3-4 år som student så har jeg funnet ut at man kan spise opp STORE deler av budsjettet sitt. Jeg ble faktisk overrasket over hvor dyrt kostholdet mitt er når jeg først har litt penger. For ikke å snakke om hvor usunt det ofte blir..

 

Min fattigkost er egentlig ikke så ille:

 

2 Kg Frossen kyllingfilet

Kjøttdeig av svin (400 g) eller kylling (700 g)

Pasta, ris, nudler

Både frosne og friske grønnsaker (wok er genialt!!)

Egg (store pakker fra first price)

Knekkebrød (doble Wasa-pakker med havre til 25 kr)

Havregryn

Summet melk (til havregryngrøt og proteinshakene mine)

Te

Rosiner (billig tilsetning i havregrøt - i stedet for sukker)

Ketchup (Heinz - ikke billigst, men best)

Bønner (Eldorado brune- eller tomatbønner)

Leverpostei (prior kylling til 20 kr)

 

Videre vil jeg anbefale deg til å alltid ha med matpakke, og legge litt arbeid i det! Vi har heldigvis både mikro og kjøleskap på min skole.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

En annen ting folk må ta i betraktning når de prater om hvor billig eventuelt dyrt det er å være student er at regjeringen nå har endret reglene for utmåling av pensjon.

 

Før telte de 20 årene man tjente mest noe som medførte at det iallefall ikke gikk ut over pensjonsinntektene å studere.

 

Sånn er det ikke nå lenger, nå teller alle de årene der man har tjent penger slik at 7 år med studier fort blir kostbart i form av tapte pensjonsinntekter.

 

Det er samfunnet sitt som er takknemlig det. Her bruker man flere år av livet sitt og lever for i underkant av 160.000 i året. Fordi man ønsker å bidra, fordi man vet at utdanning skaper arbeidsplasser og innovasjon. Men resultatet er at man blir royally rævkjørt.

 

Da jeg studerte økonomi mener jeg at 56 var den alderen der en med høyere utdanning tok igjen en som hadde jobbet hele livet i inntekt. Etter endringen i pensjonssystemet kan den som har jobbet hele livet gå av med en ok pensjon rundt 65 mens de med høyere utdanning må jobbe til de er godt over 70.

 

JOY!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da jeg studerte økonomi mener jeg at 56 var den alderen der en med høyere utdanning tok igjen en som hadde jobbet hele livet i inntekt. Etter endringen i pensjonssystemet kan den som har jobbet hele livet gå av med en ok pensjon rundt 65 mens de med høyere utdanning må jobbe til de er godt over 70.

 

JOY!

 

Eller eventuelt få såpass høy inntekt (pga utdanningen) at du har råd til å førpensjonere deg.

Lenke til kommentar

Da jeg studerte økonomi mener jeg at 56 var den alderen der en med høyere utdanning tok igjen en som hadde jobbet hele livet i inntekt. Etter endringen i pensjonssystemet kan den som har jobbet hele livet gå av med en ok pensjon rundt 65 mens de med høyere utdanning må jobbe til de er godt over 70.

 

JOY!

 

Eller eventuelt få såpass høy inntekt (pga utdanningen) at du har råd til å førpensjonere deg.

Ja. Må jo være med samme inntekt og like utgifter bortsett fra studielånet - noe som ikke er realistisk i det hele tatt i dagens samfunn.

Lenke til kommentar

Hvis man foreksempel må til tannlegen og betale et par tusen da, er man fucked. Eller hvis vaskemaskinen ol går ødelagt. Regninger, kulde, stor strømregning, forsikringer osv.

 

Par tusen i tannlegeregning som student? Hva i alle dager har du gjort for å oppnå noe slikt? Bør ikke være så veldig mange år siden man hadde sin siste gratis tannlegetime når man er student. Men selvfølgelig, akutt-tilfeller kan oppstå.

 

I det hele tatt er alt dette utgifter som du enten kan unngå eller som du ikke kan budsjettere for på en annen måte enn å ha de som "uforutsette utgifter". Man kan ærlig talt ikke forvente at et studielån skal ta høyde for om vaskemaskinen din ryker (spesielt med tanke på at det er ditt eget valg å eie en egen vaskemaskin).

 

Henrik C og Horrorbyte virker som de eneste her som har klarer å se på dette på en fornuftig måte. Det er fortsatt ingen her som har gitt noen god grunn til at studiestøtten er for lav slik den er i dag.

 

Jeg vil nesten gå så langt som å si at man bare ville sy puter under armene på studenter hvis man økte studiestøtten med en betydelig mengde.

 

2000 kr i tannlegeregning som student er da helt vanlig? Eller mener du at man i løpet av 3-5 år studie ikke kommer til å ha et eneste hull? Kjenner et par som sliter skikkelig med tenna og har måttet rotfylle osv, noe som fort kommer opp i 5000+.

 

Mener forresten ikke at studiestøtten skal dekke alle utgifter man har i løpet av et år. En mnd juleferie og to mnd sommerferie burde benyttes til å legge opp litt penger til bruk resten av studietida. (Evt så kan man gjøre som jeg gjorde og leve ekstremt sparsomt under studietida. Det er ikke en menneskerett å dra på byen og kjøpe masse dyre drinker hver helg.)

Lenke til kommentar

...Dette betyr at du ikke får 6700kr pr. måned men rundt 8400kr.

Faktisk 8900,- dette studieåret.

 

Ble det noe av dette forslaget?

 

Går ut fra at du referer til forslaget om å gjøre utbetalingen fra lånekassen "jevn" over 10mnd, altså fjerne de store utbetalingene i august og januar. Dette forslaget ble fort trekt tilbake av statsråden.

 

Men poenget er at man kan fordele utbetalingen i august jevnt over hele høstsemesteret og samme med utbetalingen i januar. Da får man 8900,- i mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...