Gå til innhold

Hjelp, jeg er fattig!


stud27

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow, dette skremmer meg skikkelig!

 

Er det slik for alle studenter?

 

Nei.

 

Jeg bor (alene) og studerer i Oslo og lever helt utmerket utelukkende på studielån. Spiser skikkelig middag (les: ikke nuddler og annet dritt) hver dag og har hver måned penger "til overs" som jeg bruker på klær, kino osv.

Lenke til kommentar

Wow, dette skremmer meg skikkelig!

 

Er det slik for alle studenter?

Ja

Selv om man har jobb?

 

Men hvis det er sånn for alle, er det vel best å bo hjemme hos mamma og pappa?

 

Broder'n og dama bor i en 200 kvadratmeres bolig (riktignok er 50% kjeller og bare 30% av den er i bruk), betaler 6lapper i måneden for leie pluss nett, strøm, vann, forsikringer osv. De har en bil, begge jobber, de drar på ferier to-tre ganger i året og lver ganske bra :ph34r:

 

I halden riktignok

Endret av Zoro Sama
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow, dette skremmer meg skikkelig!

 

Er det slik for alle studenter?

 

Nei.

 

Jeg bor (alene) og studerer i Oslo og lever helt utmerket utelukkende på studielån. Spiser skikkelig middag (les: ikke nuddler og annet dritt) hver dag og har hver måned penger "til overs" som jeg bruker på klær, kino osv.

Fjoh! En lettelse å lese dette! Og hvis man får en jobb i tillegg bør det vel gå som smurt!

Lenke til kommentar

Wow, dette skremmer meg skikkelig!

 

Er det slik for alle studenter?

Nei. Jeg spiser meg mett hver dag og får ingen økonomiske problemer av å skeie ut en helg eller to i måneden. Hvis man ikke klarer å overleve på studielånet, så prioriterer man helt feil. Husleien min er høy og jeg kjøpte meg til og med en ny bærbar datamaskin i høst og har fortsatt en helt grei buffer for uforutsette utgifter. Foreldrene mine ville gladelig betalt for mat hvis jeg hadde hatt problemet, men slik det er i dag så klarer jeg meg fint selv. Og nei, jeg har ikke deltidsjobb.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva det er med dagens studenter.

 

Jeg studerte 25 mil hjemmefra, og der levde jeg fett!

 

Inntekt: 6k i mnd + jobben på Esso 6 dager i mnd.

 

Jeg festet vilt, pendlet hjem 2-3 gang pr. mnd i min ikke så bensingjerrige BMW.

 

Levde som en konge på cola, pizza, kaffe. Kjøpte Go Morgen yoghurt hver dag til frokost + boller etc.

 

Egen nyoppusset hybel på 35 kv = 4300 i husleie hver mnd + strøm.

 

Altså... legg innsatsen i arbeid istedet for syt folkens!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva det er med dagens studenter.

 

Jeg studerte 25 mil hjemmefra, og der levde jeg fett!

 

Inntekt: 6k i mnd + jobben på Esso 6 dager i mnd.

 

Jeg festet vilt, pendlet hjem 2-3 gang pr. mnd i min ikke så bensingjerrige BMW.

 

Levde som en konge på cola, pizza, kaffe. Kjøpte Go Morgen yoghurt hver dag til frokost + boller etc.

 

Egen nyoppusset hybel på 35 kv = 4300 i husleie hver mnd + strøm.

 

Altså... legg innsatsen i arbeid istedet for syt folkens!

Fantastisk å høre!

 

Jeg er en hardtjobbende person, så dette skal nok gå!! =)

 

BMW? whaat? Hvordan? haha

Lenke til kommentar

Ingen problem å kjøre BMW som student :)

 

6k i stipend.

6 dager på Esso i mnd. utgør ca. 5-6k. (mye tillegg på kveldstid/natt)

 

Da er inntekten DOBLET med bare _litt_ arbeid.

 

Som regelt tok jeg alle vaktene jeg kunne få/hadde tid til, så jeg hadde som regelt 7-8k fra Esso.

 

BTW: På vinteren jobbet jeg på Alpinanlegget der jeg kommer fra.

 

Så da ble det annenhver helg Esso, å så pendle hjem å jobbe på alpinanlegget annenhver helg.

 

Mulig jeg er over gjennomsnittet glad i å jobbe, men det er potensiale for å få seg mat iallefall hvis man bare vil.

 

Så til dere som tror at man ofrer karakterer ved å jobbe. Det gjør man ikke. Gikk ut med B i snitt, å har nå en jobb som gir over gjennomsnittet i lønn. Samt muligheten til å slappe av etter jobb og i helgene etter min tidligere harde innsats :)

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Vel, det er ikke alle som er så heldige å finner seg jobb, der man tjener 1000kr på en vakt. Eller jobb i det hele tatt, eller jobb så mye!

Og skal studenter bli tvunget til å jobbe, for å få ting til å gå rundt? Hvorfor? Det "går" vel for mange, men for mange går det også utover prestasjoner i forhold til utdanning.

Vil du at den framtidige legen som skal redde livet ditt etter en stygg ulykke, skal ha gått glipp av mye relevant i utdannelsen sin, pga av energinivå som er på bunn pga måneder og år levd på nudler og vann, eller pga et hode som ikke greier å følge med på undervisningen pga for lite søvn pga for mye jobb i tillegg til skole?

 

Alle burde få konsentrere seg om utdanning, og kun det, med nok inntekt uten og behøve jobb.

Lenke til kommentar

Klart i en perfekt verden. Folk skal være glad man har lånekassen i det heletatt, å slipper å spare opp i flere år i forkant av en planlagt utdanning.

 

Når vi har en slik ordning, at hvem som helst kan snu på femøringen å bestemme seg å studere og deretter få inn penger uten spørsmål, da er det ikke så ille at man må yte litt selv hvis man er ekstra sulten.

 

Edit: Men for all del Gypsy. Det er bare å jobbe hardt i 1-2 år i forkant av utdanningen, så har man midler til å kun konsentrere seg om det. Det er opp til hver enkelt.

Endret av xibriz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Meg?

 

Er takknemelig for vi har så brae offentlig støtter som vi har.(eller hva det nå skal kalles? skole, sykehus, eldreomsorg, sosialstønader osv)

MEN det er store rom for forbedringer, og vi har midlene til det.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva det er med dagens studenter.

 

Jeg studerte 25 mil hjemmefra, og der levde jeg fett!

 

Inntekt: 6k i mnd + jobben på Esso 6 dager i mnd.

 

Jeg festet vilt, pendlet hjem 2-3 gang pr. mnd i min ikke så bensingjerrige BMW.

 

Levde som en konge på cola, pizza, kaffe. Kjøpte Go Morgen yoghurt hver dag til frokost + boller etc.

 

Egen nyoppusset hybel på 35 kv = 4300 i husleie hver mnd + strøm.

 

Altså... legg innsatsen i arbeid istedet for syt folkens!

 

Ja vel, men du fikk ikke toppkarakterer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Man trenger da ikke jobbe ved siden av studiet. Sommerjobb er stikkordet - i løpet av en sommer tjener man fort et sted mellom 40.000 - 60.000. Da er det bare å fordele det utover året, kombinert med studielån og litt økonomisk sans.

 

Som om hver eneste student får seg en jobb der man tjener 60.000 på 2 mnd? absurd!

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

Wow, dette skremmer meg skikkelig!

 

Er det slik for alle studenter?

Nei.

 

Jeg betaler 4500 i mnd i husleie. Får rundt 9000 i måneden i gjennomsnitt (lever ikke som en greve på storutbetalingene i august/januar) av lånekassen.

 

*1500 på mat (lager billig middag selv, spiser nesten ikke ute). Spiser mye, siden jeg trener, og spiser skikkelig middag. Ikke nudler og grandis ...

*Har foreldre som betaler mobil.

*Har ikke TV.

*Trenger knapt bøker på ingeniørstudier (bestiller fra Amazon eller kjøper brukt).

*Sitter igjen med penger hver måned.

*Jobber som lærervikar utenom etter eksamen er over.

*Jobber i sommerferien.

*Er på byen hver helg, men klarer å begrense meg. Går ofte på kino, drar til Hemsedal i påsken og har det egentlig ganske fint. Lider ingen nød ...

 

Penger fra arbeid hiver jeg inn på en bufferkonto, for leie i sommerferien osv. + spare til utveksling neste år).

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Jeg blir oppgitt av alt maset om at studenter har det så vanskelig økonomisk og at livet som en student skal være så tungt.

 

Fakta er at så lenge man er et fornuftig menneske kan man leve bra som student på utbetalingene fra lånekassen.

 

Jobb er totalt unødvendig, den eneste grunnen jeg kan se for å jobbe ved siden av studier er om man ønsker å bo dyrt eller om man ønsker å begrense bruken av studielånet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...