Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan kurere ufrivillig latskap?


Habitats

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er ekstremt lat om dagen. Går på skole og bør fokusere på å få gjort alt jeg skal, men klarer ikke så samlet meg til å gjøre det. Jeg blir bare sliten av det, og sitter jeg for lenge blir jeg trøtt og sovner. Har veldig lyst til å gjøre tingene, så er i bunn og grunn ikke motivasjonen det står på, men at jeg faktisk ikke orker bruke hodet (er matte det er snakk om).

 

Jeg har nok litt underskudd av søvn, sover i gjennomsnitt rundt 5-7 timer hver natt, og sovner svært sjelden om dagen. Men jeg kan ærlig talt ikke si jeg merker noen forskjell etter antall timer jeg sover. Blir stort sett like trøtt uansett. Så tror feilen kanskje ligger et annet sted.

 

Kostholdet mitt er helt greit. Spiser 4 brødskiver om morgenen, samt en gulrot, og yoghurt el. når jeg kommer hjem som et mellommåltid før middag. Etter middag spiser jeg sjelden mat, men hender jeg dytter i meg et par gulrøtter, eller noe sjokolade.

 

Kosttillskudd har jeg alltid sett på som placebo, men skal sies at jeg egentlig aldri har prøvd. Alle i huset her knasker Vitapro, men har ikke helt troa på det.

 

 

Så kort oppsummert:

- Hvordan kan jeg bli mer opplagt?

- Er kosttilskudd svada (Vitaepro)?

 

På forhånd takk!

Endret av Habitats
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nok litt underskudd av søvn, sover i gjennomsnitt rundt 5-7 timer hver natt, og sovner svært sjelden om dagen. Men jeg kan ærlig talt ikke si jeg merker noen forskjell etter antall timer jeg sover. Blir stort sett like trøtt uansett. Så tror feilen kanskje ligger et annet sted.

 

Der tror jeg faktisk du tar feil. Det tok meg lang tid å innse det, men jeg vet nå at det er det som gjør det, for min del. Er du sliten og trøtt på skolen, men opplagt og kvikk om kvelden?

Lenke til kommentar

Tro det eller ei, anbefalt søvn for tenåringer er 10 timer, er du i tidlig 20årene burde du enda ha 8-9 timer. Om/når du forandrer sovnvanene dine, husk at det tar en god stund før du vil merke forbedring, ikke forvent noe spesielle forandringer på under 2 måneder. Trening vil også gjøre deg mer opplagt. Kosttilkudd trenger ikke du om du spiser variert, men om du spiser ca den samme maten hver uke så er ikke det en dum ide.

Lenke til kommentar

Også lurt å spise Musli f. eks til frokost, sånne typer mat får du masse energi av. Slappe brødskiver trenger ikke fungere så altfor godt.

I tillegg er det dritviktig å drikke nok vann! Hadde selv en liten åpenbaring av dette for en stund siden. Drakk nesten ikke vann i heletatt, men etter å ha begynt med det har energinivået gått markant opp.

Lenke til kommentar

Tro det eller ei, anbefalt søvn for tenåringer er 10 timer, er du i tidlig 20årene burde du enda ha 8-9 timer. Om/når du forandrer sovnvanene dine, husk at det tar en god stund før du vil merke forbedring, ikke forvent noe spesielle forandringer på under 2 måneder. Trening vil også gjøre deg mer opplagt. Kosttilkudd trenger ikke du om du spiser variert, men om du spiser ca den samme maten hver uke så er ikke det en dum ide.

Kom gjerne med kilder.

 

Denne tråden hevder nemlig at 8 timer er mer en nok, og alt over det gjør gir deg det samme utfallet som å sove for lenge. Noe jeg til dels er enig i, da jeg har merket denne effekten selv.

 

Også her står det at 7,5 til 8 holder i massevis.

 

Kan 1 time for lite søvn virkelig gjøre så mye utslag?

 

edit:

Har forøvrig ikke 2 måneder, eksamen om halvannen måned! :!:

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

det du burde prøve på skolen er en såkalt power-nap. i et matfriminutt eller noe, så legg deg ned og sov i 15 minutter i et stille rom. men IKKE mer en 15 min, og du vil faktisk føle deg mer opplagt og våken. Alle som har bil lappen har hørt om denne metoden, sikkert flere også :)

Lenke til kommentar

Lider av det samme.

Hodet fungerer rett og slett ikke, jeg klarer ikke å gjøre noe som å samle meg før en en gang ut på kvelden.

Føler meg "sliten" på mentalt nivå hele tiden.

 

Tok et vist horribelt vitamintilskudd(faren min som er blodfattig tar), hjalp litt, men hjelpeffekten bare gjorde at jeg merket at jeg var trøtt mer tydlig :( Så det var ikke vitaminmangel eller blodfattighet som var syndern.

Kostholdet er det ikke mye å si på, det er forholdvis solid(ris, grønnsaker, knekkebrød, pasta, etc).

 

Begynte å ligne noe med å forsøke en rar søvnvariant over den 4 dager langhelga på høstferie, søv omtrent 6(am) til 2(pm) i stede for "normalen" med 10(pm) til 6(am), var ganske godt(og jeg følte meg uthvilt).

Søv veldig lite mandag til søndag, men jeg sov ca 5 om ettermiddagen til 6 i dag(13 timer søvn), og jeg føler meg "våken", men hode føles ikke helt "våkent".

Lenke til kommentar

Jeg føler jeg spiser ofte, men jeg gjør ikke det. Spiser frokost med 9-tiden. Så spiser jeg ingenting før jeg noen ganger på skolen (rundt 12-14-tiden). Deretter spiser jeg middag 5-8 om kvelden. Aldri noe etter det.

 

Så spiser nok i gjennomsnitt 3 måltider om dagen. Men pleier spise ganske mye hver gang, for jeg hater å ikke bli mett. Spiser som sagt 4 brødskiver og en gulrot til frokost, og noen gulrøtter utover dagen (glad i gulrøtter), og som regel veldig mye middag. Middagen består alltid av kjøtt i en eller annen form (pasta med svinekjøtt, biff, buritos, taco, wok etc).

 

Orker ikke å drive å lage mat hele tiden, så blir jo til at når jeg først spiser, spiser jeg en hel haug.

Lenke til kommentar

Glemte en ting, som jeg pröver å tenke på selv. Jeg kan oppleve at når jeg sitter i ro, og gjör "ingenting" så blir jeg giddelös og derav slappere. Det föles tungt der og da med å sette igang med noe mer krevende, men når man er igang så öker energien totalt.

 

Så mye ligger vel også i det og ta seg selv i nakkeskinnet og gjöre noe mer krevende, så blir du mer våken. Sliter med denne selv i perioder :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...