Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bråker toyota rav4 biler fra 2007 til 2010 modeller?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, nye dieselbiler bråker også. Hører folk skryter så mye over disse dieselbilene sine, men jeg hører fortsatt denne typiske lyden som er ganske plagsom.

 

Likevel er det blitt mye bedre. Har kjørt en BMW 320d 99-modell, og en BMW 318d 2008-modell. Forskjellen er enorm, den gamle var veldig traktoraktig, mens den nye var silkemyk. 

 

 

Lenke til kommentar

Det stemmer faktisk.

 

Her er støymålinger på Audi A4 med 1,8 TFSI med 160 hester og 2,0 TDI med 143 hester.

 

Bensin vs. diesel.

 

STØY TOMGANG, dBA: 45,2 - 49,6

 

STØY 50 KM/T, dBA: 63,3 - 63,2

 

STØY 80 KM/T, dBA: 67,8 - 66,2

 

STØY 100 KM/T, dBA: 68,7 - 68,0

 

Hele testen av disse bilene, kan du lese her: http://www.klikk.no/motor/bil/article449602.ece

 

EDIT: Dette varierer jo selvsagt med motor- og biltype. På en annen bil, kunne man fort ha fått motsatt resultat. Sitter ikke med nok tall foran meg akkurat nå til å kunne sjekke flere biler.

 

Det skal også sies at det her er snakk om lydtrykk. Det betyr at diesellyden kan oppleves som mer sjenerende, selv om den har et lavere lydtrykk.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Det stemmer faktisk.

 

Her er støymålinger på Audi A4 med 1,8 TFSI med 160 hester og 2,0 TDI med 143 hester.

 

Bensin vs. diesel.

 

STØY TOMGANG, dBA: 45,2 - 49,6

 

STØY 50 KM/T, dBA: 63,3 - 63,2

 

STØY 80 KM/T, dBA: 67,8 - 66,2

 

STØY 100 KM/T, dBA: 68,7 - 68,0

 

Hele testen av disse bilene, kan du lese her: http://www.klikk.no/...ticle449602.ece

 

EDIT: Dette varierer jo selvsagt med motor- og biltype. På en annen bil, kunne man fort ha fått motsatt resultat. Sitter ikke med nok tall foran meg akkurat nå til å kunne sjekke flere biler.

 

Det skal også sies at det her er snakk om lydtrykk. Det betyr at diesellyden kan oppleves som mer sjenerende, selv om den har et lavere lydtrykk.

 

Den viktigste forskjellen er jo på tomgang. 45,2 på bensin mot 49.6 på diesel, det er en enorm forskjell. Spesielt hvis man vet hvordan den logaritmiske skalaen for db fungerer. En økning på 3 db vil oppleves som en dobling av lydstyrken. I dette tilfellet er det en økning på 4.4 db, det merkes for å si det sånn. Støyen i fart er mer marginal forskjell på, dette merkes nok ikke så mye. 

Lenke til kommentar

Spørs hva man bruker bilen til da vet du. I min omgangskrets er det ganske vanlig å farte litt rundt i helgene, og da blir det naturligvis noen timer på tomgang, og for å skaffe strøm til blant annet anlegg, samt at man ikke skal fryse i hjel,  står bilen og går på tomgang. Kall det gjerne en fest på hjul. Er vel knapt folk som kjøper bensinbiler lenger, alle snakker jo om hvor voldsomt bra diesel er, og hvor mye penger de sparer på dette. Forskjellen i forbruk er ikke avskrekkende når man ser det i den store sammenhengen, kanskje 0.2 liter per mil i de nevnte bilene det snakkes om her. Bensin gir en mer "lax" kjørekomfort, uten at jeg helt kan forklare hvorfor. Men en vesentlig grunn til det er nok fravær av vibrasjoner og støy fra motor. Snakket med en taxisjåfør for et par uker siden. Han skrøyt av alle bilene sine. Hadde blant annet Q7 3.0 tdi, XC60 d5, merce w212 220cdi. ALDRI noensinne skulle han eller noen i hans familie ha bil med bensinmotor. Snakk om å være trangsynt, han går hvertfall glipp av mange fine motorer med den konklusjonen. Men enkelte er jo bare sånn, det de selv eier og har valgt er rett og slett det beste, og noe annet kan ikke måle seg. Kanskje det er dette som er typisk norsk?

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg bensinmotorer bedre. Det handler om kraftutvikling og vibrasjoner. Jeg er spesielt glad i bensinmotorer med turbo. Hvis jeg har valget mellom en toliters bensinmotor uten turbo, og en moderne dieselmotor, så velger jeg diesel. Ene og alene fordi en selvpustende motor har rundt regnet tre Nm.

 

Moderne dieselmotorer kan ikke sammenlignes med de som fantes for bare fem-ti år siden. De har blitt mye bedre.

 

Det skal også sies at når det er snakk om seksere, så er de mye mer behagelige enn de vibrasjonsutsatte firerne.

 

Jeg ville bare vise deg at Zonked snakket sant, jeg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...