Gå til innhold

10 steg for å bli objektivist


  

59 stemmer

  1. 1. Har du lest Ayn Rand?

    • Ja
      12
    • Nei
      47


Anbefalte innlegg

MENINGEN med livet er å få barn, fordi man ikke lever evig.

Å få barn er den eneste måten genene som utgjør oss kan overleve.

 

Du forutsetter at genene er den primære seleksjonsenheten, og det er feil. Genene er kun informasjon, og mening eksisterer ikke for informasjon.

 

Hele VERDEN og opplevelsen vår av vår egen eksistens er "bare" informasjon; energi i gitte former under gitter omstendigheter.

Informasjon er ikke bare informasjon.

 

Når informasjon BYGGER oss opp som intelligente tenkende individer, så er den informasjonen mer avansert enn det vi selv opplever oss selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De ser f.eks. uten unntak ut til å være klimanektere

 

Vi nekter ikke for at det finnes et klima, men siden vi er virkelighetsorienterte tror vi ikke på de tomme påstandene om AGW.

 

Når informasjon BYGGER oss opp som intelligente tenkende individer, så er den informasjonen mer avansert enn det vi selv opplever oss selv.

 

Ja.

Lenke til kommentar
De ser f.eks. uten unntak ut til å være klimanektere

 

Vi nekter ikke for at det finnes et klima, men siden vi er virkelighetsorienterte tror vi ikke på de tomme påstandene om AGW.

 

Når informasjon BYGGER oss opp som intelligente tenkende individer, så er den informasjonen mer avansert enn det vi selv opplever oss selv.

 

Ja.

De eneste som tror at AGW er tomme påstander er de som ikke har satt seg inn i saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mennesker som hevder at alle meninger er subjektive mener essensielt at det ikke finnes noen rasjonell måte å avgjøre hva som er rett og galt og må overlate det til ens følelser.

Ja. Det er akkurat det jeg mener.

Du avslører deg som et irrasjonelt, følelsesorientert, ulogisk og religiøst menneske.

Detecting Subjective Truth av Gilbert Chin

Science 11. Juni 2010

 

Vi danner systemer for å minimere problemet (vitenskap, matematikk, systematisk samarbeid osv) men det betyr ikke at problemet ikke er der. Finnes det virkelig noen objektiv sannhet om hva som er rett og galt angående moral? Jeg vil påstå at det ikke finnes, ettersom hele vårt verdenssyn er subjektivt på alle måter.

 

Men igjen: det er min subjektive mening.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

De eneste som tror at AGW er tomme påstander er de som ikke har satt seg inn i saken.

 

Det finnes ingen beviser for AGW, og så godt som alle forsøk er tilbakevist i denne tråden:

 

http://forum.dlf.info/viewforum.php?f=4

 

Finnes det virkelig noen objektiv sannhet om hva som er rett og galt angående moral?

 

Ja.

 

For moro skyld trådstarter: Finnes det objektive kriterier for hva som er rett/galt og bra/dårlig innenfor estetikk og kultur?

 

Ja, i aller høyeste grad.

Endret av minoriteten
Lenke til kommentar

De eneste som tror at AGW er tomme påstander er de som ikke har satt seg inn i saken.

 

Det finnes ingen beviser for AGW, og så godt som alle forsøk er tilbakevist i denne tråden:

 

http://forum.dlf.info/viewforum.php?f=4

 

Finnes det virkelig noen objektiv sannhet om hva som er rett og galt angående moral?

 

Ja.

 

For moro skyld trådstarter: Finnes det objektive kriterier for hva som er rett/galt og bra/dårlig innenfor estetikk og kultur?

 

Ja, i aller høyeste grad.

 

 

Flott! Dette løser ganske mange problemer egentlig.

 

1: Jeg skal sette opp et nytt nattbord. Er det objektivt sett bedre å ha den på venstre eller høyre side av sengen?

 

2: Hva er objektivt sett best, hip hop, eller heavy metal?

 

3: Rent objektivt, hvilken komponist skrev best musikk, Bach, Bethoven eller Mozart?

 

4: Og til slutt, helt objektivt, bør jeg male huset mitt hvitt eller rødt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1: Jeg skal sette opp et nytt nattbord. Er det objektivt sett bedre å ha den på venstre eller høyre side av sengen?

 

Der hvor det er mest komfortabelt og praktisk for deg.

 

2: Hva er objektivt sett best, hip hop, eller heavy metal?

 

Best til hvilket formål?

 

3: Rent objektivt, hvilken komponist skrev best musikk, Bach, Bethoven eller Mozart?

 

Best til hvilket formål?

 

4: Og til slutt, helt objektivt, bør jeg male huset mitt hvitt eller rødt?

 

Jeg tviler på at objektivismen sier noe om husfarger, men du kan spørre her:

 

http://forum.dlf.info/viewforum.php?f=13

Lenke til kommentar

1: Jeg skal sette opp et nytt nattbord. Er det objektivt sett bedre å ha den på venstre eller høyre side av sengen?

 

Der hvor det er mest komfortabelt og praktisk for deg.

 

2: Hva er objektivt sett best, hip hop, eller heavy metal?

 

Best til hvilket formål?

 

3: Rent objektivt, hvilken komponist skrev best musikk, Bach, Bethoven eller Mozart?

 

Best til hvilket formål?

 

4: Og til slutt, helt objektivt, bør jeg male huset mitt hvitt eller rødt?

 

Jeg tviler på at objektivismen sier noe om husfarger, men du kan spørre her:

 

http://forum.dlf.info/viewforum.php?f=13

 

1: Sengen står i et rom med skråtak, i senter av rommet. Når jeg sover alene ligger jeg midt i sengen, og jeg snur meg like mye til begge sider i løpet av natten. Jeg har også en utpreget grad av ambidekstri, så det spiller ingen rolle hvilken side jeg strekker meg etter noe, og hvilken hånd jeg bruker til å for eksempel slå på/av lyset. Jeg har altså ingen side som er mer eller mindre praktisk eller komfortabelt for meg, og håpet det fantes en objektiv løsning på dette.

 

2: Best til å lytte til mens man kjører bil.

 

3: Best til å ha i bakgrunnen mens man skriver på en novelle.

 

4: Ok, jeg skal vurdere å legge inn spørsmålet mitt der. :)

Lenke til kommentar

1: Sengen står i et rom med skråtak, i senter av rommet. Når jeg sover alene ligger jeg midt i sengen, og jeg snur meg like mye til begge sider i løpet av natten. Jeg har også en utpreget grad av ambidekstri, så det spiller ingen rolle hvilken side jeg strekker meg etter noe, og hvilken hånd jeg bruker til å for eksempel slå på/av lyset. Jeg har altså ingen side som er mer eller mindre praktisk eller komfortabelt for meg, og håpet det fantes en objektiv løsning på dette.

 

Jeg vil foreslå å sette den på den siden hvor taket heller nedover, slik at du har mer plass i høyden når du reiser deg opp på den andre siden.

 

2: Best til å lytte til mens man kjører bil.

 

Det kommer an på hva du liker.

 

3: Best til å ha i bakgrunnen mens man skriver på en novelle.

 

Det kommer an på hva du liker.

 

4: Ok, jeg skal vurdere å legge inn spørsmålet mitt der. :)

 

Gjør det, du får garantert svar raskt fra Norges fremste objektivister.

Lenke til kommentar

1: Sengen står i sentrum av rommet, med skråtak på venstre og høyre side av sengen. Det er altså like høyt (eller lavt) på begge sider av sengen. Kanskje det objektivt sett er bedre å flytte selve sengen til en av sidene i rommet? :hmm:

 

2 og 3: Det høres jo nesten subjektivt ut. Jeg håpet at jeg kunne holde følelser og sånt tull utenfor, og finne en rasjonell begrunnelse for valg av musikk. ;)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

‎"There are two novels that can change a young mans life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs." :whistle:

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

1: Sengen står i sentrum av rommet, med skråtak på venstre og høyre side av sengen. Det er altså like høyt (eller lavt) på begge sider av sengen. Kanskje det objektivt sett er bedre å flytte selve sengen til en av sidene i rommet? :hmm:

 

Ja, det høres plassbesparende ut. Med mindre liker deg spesielt godt midt under taket, bør du flytte på senga.

 

2 og 3: Det høres jo nesten subjektivt ut.

 

Neida. Å være objektiv betyr ikke at man bør handle likt som alle andre. Det betyr bare at man må være virkelighetsorientert. For en med små føtter er det f. eks. objektivt riktig å kjøpe sko med små størrelser, mens det for en med store føtter er objektivt riktig å kjøpe store sko.

Endret av minoriteten
Lenke til kommentar

‎"There are two novels that can change a young mans life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs." :whistle:

 

Du har i hvert fall ikke lest AS, det er helt sikkert. Boka er profetisk, og beskriver hendelsene i dagens politikk med skremmende nøyaktighet.

 

Finanskrise og en av de mest venstrevridde presidentene i USA noensinne, har gjort at konservative kommentatorer gjenoppdager Ayn Rand og børster støvet av sin Atlas Shrugged. Men dersom Ayn Rand levde, ville kjærligheten neppe vært gjensidig.

Endret av minoriteten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...