Gå til innhold

10 steg for å bli objektivist


  

59 stemmer

  1. 1. Har du lest Ayn Rand?

    • Ja
      12
    • Nei
      47


Anbefalte innlegg

Mennesker klarer bare å bry seg om mennesker de kjenner

 

Hjelpekonkurransen gjør at man er nødt til å hjelpe andre enn dem man kjenner.

 

http://onarki.vgb.no/2010/04/den-tolerante-kommunisme/

 

Klasseskiller er genetiske og økonomiske inngjærede sosiale leirer, og man har vanskelig for å skifte klasse.

 

Du er en fullblods marxist, det er i hvert fall helt sikkert.

 

Hva er vitsen med å legge ord i munnen på en meddebattant på et online-forum i en tråd hvor tilskuerene selekteres fra en masse som neppe biter på dette agnet ditt, på samme måte som i en skoledebatt, hvor jeg forstår at du kunne profittere på latterliggjøring av debattmotstander, uansett virkemiddel?

 

Hva er vitsen med noe som helst? Du er jo nihilist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konklusjonen er et resultat av objektiv tenkning, ja. Du kan lese mer her:

 

http://forum.dlf.info/viewtopic.php?f=1&t=677

Ah! Altså du hater rettferdighet, vil spise barn, og har tenkt til å invadere polen? Typisk objektivister.

 

Du er kanskje klar over at det ikke er en diskusjonsteknikk å sette den andre parten i en eller annen vilkårlig bås som du missliker?

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

fri vilje

Hva er det for noe?

 

http://onarki.vgb.no/2008/08/beviset-for-fri-vilje/

 

Det der har jeg debunket flere ganger allerede.

 

Forklar meg HVORDAN et fritt valg skal forgå.

 

Du blir kjent med problemet.

Du finner potensielle løsninger.

Du bruker logisk sans til å finne den beste løsningen.

Du "velger" det du selv mener er den beste løsningen.

 

Hvor er friheten her?

 

Det er mange fler argumenter, og det finnes ikke noen holdbare argumenter FOR fri vilje.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1114459&st=140

 

For øvrig forfekter Minoriteten flokk-etikk:

-Det er galt å stjele

-Det er galt å drepe

-Det er galt å ødelegge noe man ikke selv har laget

-Det er galt å skade andre

 

Beviset ligger i individualistisk (psykotpatisk) etikk:

-Det er ikke galt å stjele med mindre det i tur skader meg

-Det er ikke galt å drepe med mindre det i tur skader meg

(...)

(Mange dyr er psykopatiske, og noen mennesker)

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

fri vilje

Hva er det for noe?

 

http://onarki.vgb.no/2008/08/beviset-for-fri-vilje/

Vi kan forkaste determinismen, men vi kan ikke forkaste den frie viljen fordi (Påstand 1)vi har benyttet oss aktivt av den frie viljen i å komme frem til alle våre konklusjoner. (Påstand 2)Har vi ikke fri vilje har vi heller ikke noe grunnlag for å hevde at konklusjonene våre er troverdige.

 

Ser ingen forklaring her på hva fri vilje er, utover at jeg leser av konteksten at det skal være grunnlaget for handlingene våre, og at determinisme avledet av sansing av verden må forkastes, dersom den krasjer med opplevelse av fri vilje.

 

Videre i sitatet finner jeg ingen konklusjoner som er avledet entydig av premissene i det onar skriver.

 

Religiøs tullebukk, det er det jeg leser ut av svaret ditt. Blind tro, null introspeksjon.

 

Hva er vitsen med noe som helst? Du er jo nihilist.

Nei, jeg vet ikke. Det er jo derfor jeg spør deg.

Lenke til kommentar

Du blir kjent med problemet.

Du finner potensielle løsninger.

Du bruker logisk sans til å finne den beste løsningen.

Du "velger" det du selv mener er den beste løsningen.

 

Hvor er friheten her?

 

Du tror åpenbart mennesket er en maskin uten fri vilje. Vi objektivister er ikke enige.

Lenke til kommentar

Du blir kjent med problemet.

Du finner potensielle løsninger.

Du bruker logisk sans til å finne den beste løsningen.

Du "velger" det du selv mener er den beste løsningen.

 

Hvor er friheten her?

 

Du tror åpenbart mennesket er en maskin uten fri vilje. Vi objektivister er ikke enige.

Hva er ditt rasjonelle argument for den meningen?

edit: vil påpeke at bruken av 'Vi objektivister' går litt imot individualist-erklæringen din tidligere i tråden.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Du blir kjent med problemet.

Du finner potensielle løsninger.

Du bruker logisk sans til å finne den beste løsningen.

Du "velger" det du selv mener er den beste løsningen.

 

Hvor er friheten her?

 

Du tror åpenbart mennesket er en maskin uten fri vilje. Vi objektivister er ikke enige.

 

Vis hvordan et fritt valg skal foregå.

 

Så langt har jeg forstått det slik:

1: Du blir kjent med problemet.

2: Then a miracle happens.

3: Du har valgt helt fritt!

 

Du MÅ forstå at et valg ENTEN kan baseres på subjektiv logikk (summen av følelser, intelligens, erfaring, fantasi og ytre påvirkning) -- ELLER på tilfeldighet.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

A_R_I: Er ikke så spesielt inne i objektivismen, men jeg lurer på en ting angående The Fountainhead. Ayn Rand støtter jo en logisk tankegang og mener at alt annet er feil. I tillegg mener hun at man burde være fullstendig ærlig/integrert. Det vil si at Howard Roark fremstår som ukorrupt når han avslår alle fristende forslag han blir tilbudt. Men ville det ikke vært klokere for Roark å godta forslagene for å sikre seg privat økonomi fremfor å risikere døden?

Lenke til kommentar

Orker ikke å bla opp på eksakt sidetall, men det blir nevnt et sted at han ikke har mange dollar igjen. Tror det var omkring 15 dollar, man kan ikke fortsette slik i evigheten, men det er vel slik han startet å jobbe i steinbruddet.

 

Uansett, med en sum på 15 dollar lever du ikke til lønnsslippen din en gang.

Lenke til kommentar

A_R_I: Er ikke så spesielt inne i objektivismen, men jeg lurer på en ting angående The Fountainhead. Ayn Rand støtter jo en logisk tankegang og mener at alt annet er feil. I tillegg mener hun at man burde være fullstendig ærlig/integrert. Det vil si at Howard Roark fremstår som ukorrupt når han avslår alle fristende forslag han blir tilbudt. Men ville det ikke vært klokere for Roark å godta forslagene for å sikre seg privat økonomi fremfor å risikere døden?

 

Følg med her:

 

http://forum.dlf.info/viewtopic.php?f=5&t=2763&p=35575#p35575

Lenke til kommentar

De eneste som tror at AGW er tomme påstander er de som ikke har satt seg inn i saken.

 

Det finnes ingen beviser for AGW, og så godt som alle forsøk er tilbakevist i denne tråden:

 

http://forum.dlf.info/viewforum.php?f=4

Nei, det er faktisk ikke det. Politisk demagogeri er ikke "tilbakevisning" av vitenskap.

 

DLF har virkelig tapt seg. Anti-intellektuelle, anti-vitenskapelige særinger har de blitt.

Lenke til kommentar

fri vilje er et aksiom

 

Det er da overhode ikke noen argumentasjon for fri vilje, det er utelukkende å definere vekk problemet for å unngår å løse et problem.

 

Som flere har sagt tidligere: fri fra hva da? Hva er det motsatte av fri vilje? Kan et dataprogram ha fri vilje? Hvorfor/Hvorfor ikke?

 

Du svarer ikke på spørsmålet mitt, du bare erklærer at fri vilje er et aksiom og at jeg ikke vet hva begreper er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...