Gå til innhold

Nobels fredsprisvinner 2010: Liu


Anbefalte innlegg

Nå er det snart 5 timer siden dette ble kunngjort. Syntes det var rart at det ikke fantes noen tråd om emnet, men det er mulig jeg bare er dårlig til å lete. Dette er saken:

 

Min lenke

 

Jeg synes det er en glimrende timing på prisen. Nå har ikke jeg dyptgående kjennskap til Liu Xiaobo sitt virke, men om det hovedsaklig er at han har kjempet for ytringsfrihet og demokrati i Kina, noe som han har blitt fengslet på så har det TUNG symbolverdi. Det er på en måte en mulighet for den "frie" verden til å si ifra at til Kina om at slikt ikke er OK i en tid der de er i ferd med å rese seg som en stormakt av dimensjoner økonomisk sett i god tid før alle andre har blitt nikkedukker.

 

Veldig interessant å se konsekvensene av dette. Jeg var på CNN sine sider og der dukket det pluteselig opp mange kommentarer med kinesiske tegn. I starten var det masse klager på at dette var spam og at de i det minste kunne bruke translator, men etter en stund begynte postene å bli oversatt og en forklarte at CNN sine sider ikke hadde disse nyhetene og sperret og blokkerte alle kommentarer om emnet.

 

CNN og BBC TV gikk også i svart i det dette ble kunngjort:

 

Min lenke

 

Jeg synes denne prisen har en mye sterkere verdi enn den fluffy prisen til Obama i fjor som i beste fall kunne kalles en oppmuntring til å ha fredlig politikk.

 

Om den faktisk får noen større konsekvens for Kina er en annen ting, men det er i alle fall en måte å si klart ifra i stedet for å seile med pengestrømmen og lukke øynene for det (faktisk) brutale som daglig skjer verdens mest folkerike land.

 

Hva mener dere?

Endret av LarsOl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På den ene siden er jeg enig med deg, og på den andre ikke. For det første er prisen kontroversiell til og med innenfor dissident-miljøet i og utenfor Kina har det kommet frem over de siste dagene. Han er visst ikke "golden boyen" alle hadde trodd og har en mer pragmatisk holdning som med kyniske øyne kan minne om en som vil bringe ned samfunnet fordi han er sikker på at han havner på toppen av ett nytt ett.

For det andre er demokratiforkjemping i Kina per dags dato ett tapsprosjekt, noe man ser om man har hatt interaksjoner med kinesere. Individuelt er de fantastiske, hyggelige mennesker, men få de i en gruppe på mer enn 3 og de blir, unnskyld uttrykket, en saueflokk. Dette er ett folk med 3000 års sivilisert historie hvor de ikke har behøvd eller hatt lov til å tenke en eneste individuell tanke, og det å forvente at 1.4 milliarder mennesker i løpet av kort til skal endre på sin opplærte tankegang blir for dumt. Demokaratisering av Kina må være en langsom prosess, hvis ikke er det reell fare for at vi får en ny Weimar-republikk.

For det tredje vil denne prisen ha liten til ingen effekt på kinesiske myndigheter, eller det kinesiske folket. Kinesere flest får ikke vite om det, og mange som får vite vil se på det som en kritikk av hele det kinesiske folk, mens de med makt ikke bryr seg. De vet at verden trenger Kina, og ikke kommer til å slutte å trenge Kina de neste 50-100 årene. Jeg hadde sittet og småhumret om jeg var i makteliten i Beijing og så verden kjefte på meg i det ene øyeblikk og gledelig ta imot billige flatskjermer og klær med den andre. Det er jo bare å se på Norge som nå har via Nobelkomiteen gitt en stor midtfinger til kinesiske myndigheter mens vi forhandler om en frihandelsavtale. Man kan si at Nobel-komiteen ikke er statlig, men ser man på sammensettingen av den er den jo helt klart politisk motivert.

Det sagt så har jeg de siste årene kanskje blitt i overkant kynisk når det kommer til Nobels Fredspris. Det har vært så mange ufortjente vinnere det siste tiåret at prisen har mistet veldig mye av sin symbolverdi. Det er positivt at de nå får prisen litt tilbake mot den opprinnelige meningen, men hva med å heller fokusere på alle krigene i Afrika? Hva med å gi insentiver til forhandlinger i Midtøsten? Hva med å gi prisen til noen som jobber i ett reelt konfliktomeråde i stedet for til folk som bare perifert har noe med fredsbegrepet å gjøre?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fredsprisen har greid å latterliggjøre seg selv nokk ganger nå.

 

Så hos meg har de ikke noe kredibilitet lengere uansett om den de velger nå eller i fremmtiden måtte være verdig eller ikke. Det gidder jeg ikke en gang å sjekke opp når det kommer fra en komite som så totalt har ødelagt seg selv med userriøse valg.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Menneskerettigheter er da sterkt knyttet opp til fred.

Uten gode nok rettigheter vil voldelig konflikt svært ofte oppstå. Og jeg mener global oppvarming også har et ufattelig potensiale for å skape krig og elendighet på denne jorden. Så miljøvern er heller ikke noe problem.

 

Og Kina kan furte så mye de vil for min del forresten. Freedom of speech bithces.

Endret av Venerable
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne gangen skal Nobelkomiteen faktisk ha ros! :thumbup:

 

Liu Xiaobo er en verdig vinner, da han i mange år har kjempet for å innføre større grad av fred i Kina, noe som har ført til fengselstraff i den totalitære folkerepublikken. Denne prisen er en fremragende måte å støtte alle fredsforkjempende individer i Kina.

 

Noen påstår at prisen kommer på feil tid. Her er jeg uenig. Det er alltid tid for å hjelpe de som kjemper for fred og mot undertrykkelse og overgrep.

 

Andre påstår at prisen ikke burde vært gitt fordi prisen kan få Kina til å boikotte handel med Norge. Disse menneskene sier i praksiis at de synes det er greit å tjene penger ved å hjelpe overgripere, altså de kinesiske myndighetene.

Endret av minoriteten
Lenke til kommentar

ingenting overrasker med Kina. så at de er såpass mentalt tilbakestående at de ikke forstår at Nobelprisen ikke har noe med norske myndigheter å gjøre, så jeg at kunne skje. men tror de tar til vettet og skjønner dette etterhvert...Selv om de ikke har så mye vett oppi der.

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Menneskerettigheter er da sterkt knyttet opp til fred.

Det er ikke helt det samme og i Nobels testamente står det godt forklart hvem som fortjener prisen.

och en del åt den som har verkat mest eller best för folkens förbrödrande och afskaffande eller minskning af stående armeer samt bildande och spridande af fredskongresser.

Har Liu Xiaobo arbeidet for brorskap mellom folk?

Har han avskaffet eller minsket stående arméer?

Har han arrangert eller fremmet fredskongresser?

 

Så vidt jeg vet er svaret er nei på til to to siste, litt usikker på det første, men kun ett nei er nok til at han ikke fortjener prisen i følge testamentet.

Kina har helt rett, det er blasfemi mot fredsprisen, har komitéen egentlig lest testamentet? Å dele ut dødes penger uten å følge testamentet er galt og kanskje ulovlig.

Kanskje dere kan forklare hvordan han oppfyller kravene?

 

 

Andre påstår at prisen ikke burde vært gitt fordi prisen kan få Kina til å boikotte handel med Norge. Disse menneskene sier i praksiis at de synes det er greit å tjene penger ved å hjelpe overgripere, altså de kinesiske myndighetene.

Mens noen mener prisen burde vært gitt til andre fordi han ikke har gjort noe for fred.

Selv er jeg uenig i mye av det Kina sier og gjør, også i denne saken. Men hovedpoenget deres er jeg helt enig i, han fortjener ikke fredsprisen.

 

 

ingenting overrasker med Kina. så at de er såpass mentalt tilbakestående at de ikke forstår at Nobelprisen ikke har noe med norske myndigheter å gjøre, så jeg at kunne skje. men tror de tar til vettet og skjønner dette etterhvert...Selv om de ikke har så mye vett oppi der.

Prisen för fysik och kemi utdelas af Svenska Vetenskapsakademien; för fysiologiska eller medicinska arbeten af Carolinska institutet i Stockholm; för litteratur af Akademien i Stockholm samt för fredsförfäktare af ett utskott af fem personer som väljas af Norska Stortinget.

Lenke til kommentar

nobelprisen har ingenting med norske myndigheter å gjøre, men gis av en komite som er uavhengig av myndighetene og det har jeg jo allerede skrevet. Myndighetene har ingenting med hvem som blir nominert å gjøre, ergo har myndighetene ingenting med prisen å gjøre.

hvem som helst kunne gitt prisen til Liu, og komiteen klarer nok å tenke selv. man må i tillegg skille mellom storting, komite og pris. stortinget velger komiteen, og det er det. derfor har de ingenting med prisen å gjøre for vinneren velges av komiteen.

Endret av Step_up
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

nobelprisen har ingenting med norske myndigheter å gjøre

 

stortinget velger komiteen, og det er det.

Ja, og det er selvsagt politisk utvelgelse. Kineserne har helt rett.

 

Ville vi liksom trodd at denslags ikke har innvirkning hvis det gjaldt en eller annen komitee som ble utnevnt i annet land et sted i verden? Tror ikke det.

 

Forøvrig er det sterkt overdrevet at kinesere har det så dårlig med lite rettigheter til å protestere/si ifra på tingen de mener er feil.

 

Jeg for min del ser på årets pristildeling som et ledd i den kampagnen USA driver mot Kina

Lenke til kommentar

nobelprisen har ingenting med norske myndigheter å gjøre

 

stortinget velger komiteen, og det er det.

Ja, og det er selvsagt politisk utvelgelse. Kineserne har helt rett.

 

Ville vi liksom trodd at denslags ikke har innvirkning hvis det gjaldt en eller annen komitee som ble utnevnt i annet land et sted i verden? Tror ikke det.

 

Forøvrig er det sterkt overdrevet at kinesere har det så dårlig med lite rettigheter til å protestere/si ifra på tingen de mener er feil.

 

Jeg for min del ser på årets pristildeling som et ledd i den kampagnen USA driver mot Kina

 

selvfølgelig har de ikke rett. komiteen velger vinneren helt selv. hvorfor blander du andre land inn i dette?

 

ledd i kampanje? er temmelig mange som nå sitter innesperret kun fordi de prøver å tale sin sak for menneskerettigheter. det er den eneste kampanjen jeg klarer å finne. så da hadde de visst dårlig med rettigheter allikevel?

Lenke til kommentar

ledd i kampanje?

Har du unngått å legge merke til det? USA har over (minst) 4-5 år bedrevet en svertekampagne mot Kina på alt fra såkallte menneskerettigheter, til valuta og arbeidslivs-forhold etc.

 

De frykter den økonomiske dominansen til Kina. Men paradoksalt så sitter USA i glasshus selv på alle disse forholdene de kritiserer Kina for.

 

De bør holde seg for gode til å kritisere arbeidslivet, -i USA har du ikke noe oppsigelsevern i heletatt og arbeidstakere har ikke krav på ferie engang.

 

USA krever at Kina øker verdien på Yen, mens de selv trykker millioner av dollar uten dekning hver dag. Dessuten sitter Kina på vel $ 3 trillioner i amerikanske statsobligasjoner/verdipairer

 

USA bryter begår forbrytelser mot menneskeligheten 24/7 hele året. At de vedtok "på demokratisk vis" i Senatet at tortur & bortføring er greit, betyr ikke at de kan omgå internasjonale lover.

 

For å si det sånn, -ingen der ute kan true USA militært sett. Det eneste ømme punktet de har er økonomi. En økonomi i oppløsing kan få et land til å falle sammen. Derfor frykter de Kina, og derfor vil de gjøre ALT for å destatbilisere mest mulig, gjerne ved å så spire til indre opprør og uroligheter.

Lenke til kommentar

Kan godt være at han er en verdig vinner av prisen, men for kinesernes rettigheter så tror jeg dette er utelukkende negativt. Kina har jo beveget seg mer og mer mot vestlig standard og vekk fra kommunismen og jeg tror ikke det å piske dem mens denne prosessen foregår skaper annet enn motvilje og hindrer progresjonen. Desverre

Lenke til kommentar
Han er visst ikke "golden boyen" alle hadde trodd og har en mer pragmatisk holdning som med kyniske øyne kan minne om en som vil bringe ned samfunnet fordi han er sikker på at han havner på toppen av ett nytt ett.

 

Basert på hva? Fyren har vært forfulgt, etterforsket, spionert på, fengslet osv. i en årrekke nå. Når hadde han tid til å sette seg sammen med andre ondsinnede rebeller for å plotte et nytt diktatur?

 

Kulturkolonisme anyone?

 

Gjerne! Vestlig kultur er langt mer humanistisk og vitenskapelig enn kinesisk. Jeg ser gjerne at vi erstatter deres politisk og samfunnsmessige kultur med mye av vår egen.

 

Kulturrelativisme derimot, er død og begravet. Det har selv Angela Merkel nå innsett.

 

Kan godt være at han er en verdig vinner av prisen, men for kinesernes rettigheter så tror jeg dette er utelukkende negativt. Kina har jo beveget seg mer og mer mot vestlig standard og vekk fra kommunismen og jeg tror ikke det å piske dem mens denne prosessen foregår skaper annet enn motvilje og hindrer progresjonen. Desverre

 

Så for å få fler rettigheter ifra myndighetene som undertrykker skal man ikke utfordre dem? Er 1.3 milliarder kinesee mentalt små barn man må holde i hendene?

 

Jeg er lei kulturrelativistisk tull om at mennesker med brun hud eller annen kultur ikke skal ha krav på samme rettigheter som oss i det 'hvite' vesten.

 

SIC SEMPER TYRANNIS!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...