Gå til innhold

Får ikke stipend.


Anbefalte innlegg

Slapp av folkens. Nå må dere faen meg skjerpe dere med sytinga.

 

At en tenåring, som i utgangspunktet har alt han trenger her i livet, syns det er kjipt at han ikke har penger til gitartimer gjør ikke at Norge er et latterlig land med udugelige ledere.

 

Det viser bare hvor inni helvete bortskjemte dere er. Hadde dere bare hatt den minste anelse om hvor godt dere har det.

Ingen påstår at landets ledere er udugelige fordi ts ikke får gitartimer. Det er systemet med grunnstipend som er helt feil. Generelt den tankegangen at man ved ukritisk øsing av penger til skolen så blir skolen bedre. Blir skolen bedre fordi en gjeng med slappe 16 åringer får 20k i året å bruke på tull? Blir skolen bedre ved at alle vgs-elever skal få gratis bærbar pc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Systemet til Lånekassen er ikke helt tett. Det er nok en del ting som burde vært annerledes. Jeg skjønner godt at det er mye jobb for dem, men jeg synes at i noen enkelte saker burde de sett på det som 1 enkelt sak. Dette ville gjort at de hadde sett at det var behov for penger. Når det er så ille at du må låne mora di konf penger for å få mat på bordet...ja, det sier vel sitt egentlig..

 

Kan nevne ett eksempel; ei venninne av meg søkte på fullt stipend. Da var vi borteboende begge to, og foreldrene hennes var uføretrygdet begge to (de bor sammen). Moren jobbet kun 30%. Men de tar jo tall fra tre år tilbake, så hun sendte inn papirer på økonomien dems. Hun endte opp med å få mindre stipend enn meg. Foreldrene mine bor ikke sammen, og begge har gode jobber. Mamma tjente litt mindre enn pappa det året. Og vi kom også fra samme sted, og bodde på samme sted.

 

Er det virkelig rettferdig da at jeg skulle få mer i borteboer stipend enn henne? Hun fikk mindre grunnstipend enn meg også, enda hun trengte mer utstyr til skolen enn meg.

Hun ringte jo inn og klagde, og de skulle se på saken en gang til. De kom til det samme svaret. Da hun ringte inn igjen fikk hun beskjed om at de godt kunne se på det enda en gang, men da var det fare for at hun kom til å ende opp med mindre stipend.

 

Og tro meg, jeg bodde i en by dette året, og jeg spurte bokstavelig talt over alt! Jeg leverte CV'en min alle steder jeg kunne komme på, og jeg fikk meg ikke jobb.

 

Det er ikke lett.

Lenke til kommentar

Slapp av folkens. Nå må dere faen meg skjerpe dere med sytinga.

 

At en tenåring, som i utgangspunktet har alt han trenger her i livet, syns det er kjipt at han ikke har penger til gitartimer gjør ikke at Norge er et latterlig land med udugelige ledere.

 

Det viser bare hvor inni helvete bortskjemte dere er. Hadde dere bare hatt den minste anelse om hvor godt dere har det.

 

Jeg sier ikke lederne er udugelige fordi ikke alle skoleelever får penger til gitartimer og sløse bort på annet, men fordi systemer er helt forferdelig! Mange får penger som de absolutt ikke trenger, mens andre som er helt desperate ikke får en krone. Sånt skjer når de bruker gamle tall.

 

Jeg får rett under 20 000 i stipend i år, og jeg er sjeleglad for det. Jeg trenger pengene. Det betyr ikke at jeg bruker hver eneste krone på mat. Jeg sparer alt jeg kan, kjøper ingenting unødvendig og betaler mer for meg selv enn de fleste andre på min alder. Har prøvd å få jobb - men det er enklere enn sagt. Jeg synes landets ledere generelt er ganske udugelige, men det går jeg ikke nærmere innpå her. Jeg vet at jeg har det bra - men betyr det liksom at vi ikke skal få lov å klage? Å være kritiske? Nei.

 

Så finnes det de som bruker pengene på sjokolademelk og boller i lunsjen. Det gjør ikke jeg, men dessverre er det akkurat det mange gjør.

Endret av Awah
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei nei, selvsagt ikke. Det fleste trenger det ikke. Jeg vet jeg er en del av mindretallet, men når det er så ufattelig mange som får stipend som absolutt ikke trenger det - da er det noe som er feil. Jeg sier ikke at alle skal få stipend, men et bedre system hadde vært ønskelig.

Lenke til kommentar

nå var ikke jeg i samme situasjon, men jeg skjønner frustrasjonen.

mine foreldre er samboere og hadde god råd, dvs jeg fikk ikke stipend på vgs. Men det betydde ikke at jeg fikk så mye penger av de. Jeg fikk jo mat på bordet hver dag og nye sko når jeg trengte det og sånn..

Men greia er at jeg hadde ei veninne, som hadde skilte foreldre. Begge foreldrene hennes tjente bra, selv om de var skilt, og hun føk og tok seg tatovering, piercinger, kjøpte øl og masse klær for stipend-pengene sine. Siden hun fikk så mye penger av foreldrene sine.

 

Så det er litt mongo det systemet.. men det er vel vanskelig for de lånekasse-folka og finne ut hvor mye penger hver elev får av foreldrene sine...

 

Men gud så misunnelig jeg var, når jeg hørte ganske ofte;

'hey skal du være med på fest i helga?'

'ja det kan jeg, får jo stipend imårra så da har jeg råd til drikke'

 

'yay! har fått stipend, så da har jeg råd til ny piercing!!' osv osv

 

mens jeg; null stipend, og null penger av foreldra mine til gøye ting. Ikke at jeg 'krevde' stipend da, men jeg følte det var veldig urettferdig likevel.

Lenke til kommentar

aah pappa shener masse gryn og jeg sier til staten at jeg bor hos min bror og får 40 tusn rett i lomma aaah digg!!!!!!!!!!!

 

Dette er ikke meg, dessverre (?), men en i klassen min.

 

Ikke relevant i forhold til tråden, men med tanke på hvordan systemet fungerer.

 

lol. har hørt om folk som har satt opp at de har sånn 8 søsken, for da får de også mer i stipend.

Eller at noen skriver at de bor i en leilighet som noen de kjenner eier, så de får borteboerstipend.

 

jessda. her er systemet på topp..

Lenke til kommentar

Tidene må ha forandret seg litt... Da jeg gikk på vgs var det de som trengte stipend for å betale hybel og mat som fikk stipend, og ingen av vennene mine som måtte bo hjemmefra hadde noe særlig ekstra å bruke penger på - faktisk så hadde jeg bedre råd med 400 kr fra foreldre i mnd enn de som måtte leve på stipend.

 

Kan du bo hjemme og få mat på bordet så er det vel fint lite man trenger penger til? Det er alltid en mulighet å få en strøjobb her og der.

Lenke til kommentar

^ Jeg tror mange tror det er så enkelt for oss å få jobber! Det er så sykt stor konkurranse om jobbene i mitt område i Bergen. Alle jeg kjenner vil ha jobb og leter etter jobber konstant. Vi søker på alt vi kan søke på, men så langt er det bare en av alle jeg kjenner som har fått jobb etter ferien i år. De fleste får jobbene fordi søsteren, moren, broren eller noe sånt jobbet et sted - og så "overtar" de på en måte jobben. Er ikke alle som har den muligheten.

Lenke til kommentar

Jeg lurer ofte på hvor folk egentlig leter etter jobber, og hvordan de ter seg når de leter. Selv gjorde jeg en særs dårlig innsats for å finne meg jobb både i fjor (i Bergen, ca i oktober) og i år (i Trondheim, september).

 

Jeg snakka litt med folk på ulike steder, fortalte litt om meg selv, og skrev ikke søknad (leverte cv først når arbeidsgiver var interessert og spurte etter det). Likevel satt jeg der med to-tre jobbtilbud på samme tid, og måtte faktisk luke bort ting.

 

Alle tilbudene jeg fikk var greit betalte jobber på ordentlige steder, med arbeidstider som passer perfekt til kombinasjon med studier. Jeg kan da umulig være så ufattelig attraktiv og flink til å snakke for meg at arbeidsgiverne plutselig finner et behov som de aldri har hatt før?

 

Det ER faktisk ikke så vanskelig å finne jobb, selv om man ikke har de beste kontaktene i byen. Det gjelder bare å oppføre meg som om man har en hjerne og kan å bruke den, og ikke være så innmari kresen. Det å spørre selv om det ikke har blitt utlyst noen stilling er heller ikke dumt, man taper ikke på det.

 

Det å forsøke å finne rimeligere alternativer er også en idé. I trådstarters tilfelle kan det feks innebære å spørre en venn eller bekjent som kan å spille gitar, og kanskje få råd og tips slik at han kan lære seg å spille uten å bruke tusenvis på dyre undervisningstimer.

Endret av cricket
Lenke til kommentar

Jeg lurer ofte på hvor folk egentlig leter etter jobber, og hvordan de ter seg når de leter. Selv gjorde jeg en særs dårlig innsats for å finne meg jobb både i fjor (i Bergen, ca i oktober) og i år (i Trondheim, september).

 

Jeg snakka litt med folk på ulike steder, fortalte litt om meg selv, og skrev ikke søknad (leverte cv først når arbeidsgiver var interessert og spurte etter det). Likevel satt jeg der med to-tre jobbtilbud på samme tid, og måtte faktisk luke bort ting.

 

Alle tilbudene jeg fikk var greit betalte jobber på ordentlige steder, med arbeidstider som passer perfekt til kombinasjon med studier. Jeg kan da umulig være så ufattelig attraktiv og flink til å snakke for meg at arbeidsgiverne plutselig finner et behov som de aldri har hatt før?

 

Det ER faktisk ikke så vanskelig å finne jobb, selv om man ikke har de beste kontaktene i byen. Det gjelder bare å oppføre meg som om man har en hjerne og kan å bruke den, og ikke være så innmari kresen. Det å spørre selv om det ikke har blitt utlyst noen stilling er heller ikke dumt, man taper ikke på det.

 

Det å forsøke å finne rimeligere alternativer er også en idé. I trådstarters tilfelle kan det feks innebære å spørre en venn eller bekjent som kan å spille gitar, og kanskje få råd og tips slik at han kan lære seg å spille uten å bruke tusenvis på dyre undervisningstimer.

 

Forhåpentligvis blir det lettere for meg å finne jobb når jeg er 18. Dele ut CV? Står da absolutt nesten ingenting på den, utenom en to uker jeg jobbet på en fabrikk i fjor sommer. Jeg er ikke kresen; hadde tatt hva som helst. Har søkt på McD, Burger King, fabrikker, butikker og overalt. Gikk rundt og leverte ut CV en gang til mange butikker. Flere steder ville de ikke engang ta den fordi "vi har ikke søkt etter noen" og resten såg bare dumt på meg.

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis blir det lettere for meg å finne jobb når jeg er 18. Dele ut CV? Står da absolutt nesten ingenting på den, utenom en to uker jeg jobbet på en fabrikk i fjor sommer. Jeg er ikke kresen; hadde tatt hva som helst. Har søkt på McD, Burger King, fabrikker, butikker og overalt. Gikk rundt og leverte ut CV en gang til mange butikker. Flere steder ville de ikke engang ta den fordi "vi har ikke søkt etter noen" og resten såg bare dumt på meg.

 

Jeg sa absolutt ikke at du skulle dele ut CVen over alt. Selv leverte jeg aldri noen CV før arbeidsgiver spurte etter det (og da er interessen allerede vekket, så om CVen egentlig ikke er noe å skryte av, så har det gjerne mindre å si).

Lenke til kommentar

Hvis det er så attraktivt på de plassene du søker på, kanskje du skal prøve å gå innom og spørre etter daglig leder og ta en prat med h*n. Gjerne kom igjen senere(la det gå en stund) om du ikke hører noe, så blir du kanskje lagt merke til i bunken av navn med de som vil ha jobb.

Jo flere ganger du er innom en plass og spør etter jobb jo lettere blir det og du får roen på det. Kan være den du snakker med merker at du ikke oppfører deg som et nervevrak i det du står og snakker.

 

Jeg spurte tre ganger på samme plass før jeg fikk jobb, så ikke gi opp så fort :)

Endret av NutrL
Lenke til kommentar

(...)Jeg synes landets ledere generelt er ganske udugelige, men det går jeg ikke nærmere innpå her. Jeg vet at jeg har det bra - men betyr det liksom at vi ikke skal få lov å klage? Å være kritiske? Nei.

Jeg vet ikke om du sikter til de som sitter nu eller alle som leder landet uansett hvem. For å få ting på plass var det ikke nåværende regjering som gikk inn for dette systemet.

Om du har det bra, hvorfor i all verden skal du klage? Ja, det er lov å være kritisk så lenge en har en grunn som ikke er blåst opp over alle proposjoner.

For øvrig er jeg enig i at systemet er dårlig. Kun elever som bor borte har et veritabelt behov for stipend.

 

lol. har hørt om folk som har satt opp at de har sånn 8 søsken, for da får de også mer i stipend.

Eller at noen skriver at de bor i en leilighet som noen de kjenner eier, så de får borteboerstipend.

 

jessda. her er systemet på topp..

Jeg ser ikke hvordan systemet kan klandres når folk bevisst går rundt det? Det blir litt som å si butikkene er dårlige fordi folk stjeler der.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at dette oppleves som urettferdig. Å se at andre mottar stipend når du har større behov for penger enn de har er antageligvis veldig frustrerende. Som du sier selv har du måttet låne penger til din mamma når du kanskje heller gjerne skulle ha brukt de på noe annet. Selv om du greier deg uten stipendet vil ikke det si at det ikke ville gjort deg godt. Det er ikke bare enkelt å skaffe seg jobb - spesielt ikke når en sliter med sosial angst, depresjoner og helseproblemer ved siden av. Jeg synes det er tøft av deg å holde deg på skolen, til tross for utfordringer. Du har mer enn nok med det du har.

 

Selv om PC og gitartimer ikke er noe en trenger rent fysiologisk sett gjør det godt for livskvaliteten din. Spesielt når du sliter med de tingene du gjør. Hvis dette har stor betydning for deg vil jeg anbefale å prate litt med rådgiver på skolen, så h*n eventuelt kan ta kontakt med lånekassen angående regelverket. Eller om kanskje det er muligheter til å ta gitartimer i forbindelse med skolen. Det er viktig å kunne utfolde seg maksimalt, og at økonomien din skal stå i veien for det er ganske kjedelig.

 

Stå på!

Endret av Ville Vonca
Lenke til kommentar

Takk for svar, skolen har jeg egentlig gitt opp for lengst, funker bare ikke når jeg er deppa og har mageproblemer, har ikke vært på skolen på noen uker nå og tviler på at jeg kommer tilbake. Er helt jævlig egentlig. Er veldig flink på skolen, men kan ikke gå på skolen pga mageproblemene. Ser ut som at jeg kommer til å ende opp som mamma og pappa akuratt nå, ingen skikkelig utdannelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...