Gå til innhold

Får ikke stipend.


Anbefalte innlegg

Ok, det har seg sånn at jeg har begynt på vg1. Foreldrene mine er skilte, men moren min har giftet seg med en polakk som da blir min ''stefar''. Etter at jeg søkte om grunnstipend, fikk jeg brev om at foreldrene mine har for høy inntekt, men de så da på tallene fra 2008. Nå får mamma mindre penger og pappa er uten inntekt. Vi sendte da inn papirer på det og regnet med at det skulle ordne seg.

 

Idag fikk jeg brev om at jeg ikke får grunnstipend fordi moren min er gift. Jeg kan ikke forstå dette. Mamma tjener lite, stefar tjener lite. De månedene mamma har nok penger får jeg 400 kr i måned. Og i det siste har jeg faktisk måtte låne noen av konf pengene mine til mamma. Stefaren min får jeg ikke en dritt av egentlig. Synes derfor at det er urimelig at jeg ikke får grunnstipend. Har kompiser med skilte foreldre som tjener MYE mer enn mine som har fått over 20000, men jeg får ikke penger fordi mamma har giftet seg med den uduglige polakken av en stefar. Skulle gjerne hatt stipend, da kunne jeg kjøpt ny pc som jeg gjerne skulle hatt, og tatt gitartimer. Dette har jeg ikke muligehetn til fordi jeg ikke har nok penger og mamma og pappa kan ikke bidra med så mye. Synes dette er så urettferdig.

 

Er det noe jeg kan gjøre? Synes egentlig at stefaren min da kan bidra med litt penger til meg siden jeg ikke får stipendet pga han, men detter er jo egentlig urimelig, når han har to egne barn hjemme i polen som han må sende oenger til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er helt høl i hue. Selvom mamma har fått en ny mann, betyr vel ikke det at han bidrar økonomisk til meg. JA han betaler regninger og JA han kjøper også mat, MEN jeg får ikke noe penger av han jeg kan bruke til ting jeg vil ha. Skulle gjerne tatt gitartimer jeg, men det blir for dyrt så kan ikke det. Hadde jeg fått stipend hadde jeg hatt råd til det.

Lenke til kommentar

Nei, skjønner det nå. Er bare litt pissed for jeg var nesten sikker på at jeg hadde rett på det. Jeg viste ikke at det at moren min har giftet seg på nytt spilte noen rolle. Må da skjønne at det er litt frustrende for meg. Jobb, kan jeg bare glemme. Jeg har nok med å klare og komme meg på skolen for tiden. Vet om folk på skolen med foreldre som tjener mye mer, og er mer ''bortkjempte'' enn meg, likevell for de 20k i stipend som de kan bruke på hva faen de vil. Jeg får 400kr av mamma i måneden hvis hun har penger. Vet du hvor mange gitartimer jeg kan få for 400kr? Ca 45 min time i måneden, men da har jeg ikke noe jeg kan ''leve'' på resten av måneden. Ikke missfostå meg, jeg har det bra. Får mat på bordet og klær når jeg trenger det, synes bare det er litt urettferdig.

Lenke til kommentar

Greit det, hadde ikke forventet det heller. Når man er veldig deprimert, har kroniske mageproblemer, sosial angst og dårlig selvbilde. Så er det vanskelig nok å faktisk stå opp å dra på skolen. Jeg kommer ikke til å klare å dra rundt på butikker i området å spørre etter jobb. Kommer hvertfall ikke til å klare å jobbe. Tror nok foreldrene mine og psykologen hadde nektet meg å jobbe sånn som ting er nå desværre.

 

Tråden kan stenges.

Lenke til kommentar

Okei, ro dere ned. Å ha mangel på penger når man er såpass ung er helt forferdelig. Foreldrene mine hadde relativt mye penger før, og så skilte de seg - og nå sliter vell egentlig begge to. Spesielt mamma sliter, og jeg har blitt deprimert fordi jeg føler det er min skyld.

 

Men, jeg kan ikke akkurat si at en god grunn til at du burde få stipend er fordi du vil ta gitartiter. Sorry, men man har ikke råd til alt. På en annen side kjenner jeg meg igjen i situasjonen. Min mor tjener lite og har ikke råd til mye, men jeg er såpass heldig at jeg får stipend. Dette sparer jeg alt jeg klarer av rett og slett i frykt for å ende i samme situasjon.

 

Å få jobb er ikke lett. Jeg har lett i to år nå. Fikk en sommerjobb i fjor, så dro jeg til utlandet, så kom jeg tilbake og får ikke jobb. Så å si "få deg en jobb" blir helt utrolig tragisk - aner dere hvor mange ungdommer som faktisk leter etter en jobb? Det er ufattelig mange! Jeg synes helt klart at lånekassen burde sett litt anderledes på dette i denne situasjonen. Du sliter helt klart med dette, og det er lett å bli deprimert (sånn som meg) når man opplever denne mangelen på penger som går utover alt i hverdagen. Jeg har mer penger enn mamma på kontoen, noe som jeg synes er utrolig trist. Dere aner ikke hvor mye dette tærer på alle, så jeg forstår deg veldig godt! Aner ikke hva du kan gjøre, men jeg synes du burde fått penger. Har du sendt mail til lånekassen? Sendt brev? Vet ikke hva som kan fungere, men jeg hadde gjort alt.

 

Dessverre så fører nok lånekassens regler til at du ikke kommer til å få en krone. Du får bare spare, og prøve å få deg en jobb... selv om det er vanskelig.

 

Forstår deg veldig godt. Så ufattelig godt...

Endret av Awah
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar, ja det er ikke alltid lett med skilte foreldre. Må bare si at det at foreldrene mine er skilt og at jeg ikke får så mye penger, er absolutt ikke grunnen til at jeg er deprimert, er ikke grunnen i det hele tatt. Jeg er nok bare litt bortkjemt. Selvom jeg ikke får så mye penger, fikk jeg jo mye penger i konfen. Det kunne jeg brukt på gitartimer f.eks, men jeg valgte lett motorsykkel i steden. Man kan ikke få alt.

Lenke til kommentar

Skjønner at du syns det er urettferdig når kompiser som har foreldre med sterk kapital får 20.000 kr i stipend og du ikke får en dritt. Systemet er faktisk helt mongo. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor studenter på vgs skal få grunnstipend. Pengene blir bare brukt på tull, dessuten koster det sikkert uhorvelig mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slapp av folkens. Nå må dere faen meg skjerpe dere med sytinga.

 

At en tenåring, som i utgangspunktet har alt han trenger her i livet, syns det er kjipt at han ikke har penger til gitartimer gjør ikke at Norge er et latterlig land med udugelige ledere.

 

Det viser bare hvor inni helvete bortskjemte dere er. Hadde dere bare hatt den minste anelse om hvor godt dere har det.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...