Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fengsel i 7 måneder - hvor mange dager?


Emancipate

Anbefalte innlegg

Stadig vekk leser vi om personer som er idømt fengsel i så så mange måneder. F.eks her: http://www.dagbladet.no/2010/10/05/nyheter/innenriks/bedrageri/svindel/politi/13685849/

 

Men hvor mange dager er egentlig en måned i denne sammenhengen? La oss si at jeg skal sitte en måned i fengsel, fra 1. januar. Slipper jeg da ut 1. februar? Og hvis jeg settes inn 1 februar, slipper jeg da ut 1. mars? I det første tilfellet har jeg sittet 31 dager, i det andre 28. Hva hvis jeg skal sitte 13 måneder fra 29. januar? Jeg kan jo bli sittende til det blir skuddår etter denne regelen.

 

Så hvor lang er egentlig en måned i denne sammenheng? Greit nok at folk slipper ut før tida, men hva hvis man ikke gjør det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stadig vekk leser vi om personer som er idømt fengsel i så så mange måneder. F.eks her: http://www.dagbladet.no/2010/10/05/nyheter/innenriks/bedrageri/svindel/politi/13685849/

 

Men hvor mange dager er egentlig en måned i denne sammenhengen? La oss si at jeg skal sitte en måned i fengsel, fra 1. januar. Slipper jeg da ut 1. februar? Og hvis jeg settes inn 1 februar, slipper jeg da ut 1. mars? I det første tilfellet har jeg sittet 31 dager, i det andre 28. Hva hvis jeg skal sitte 13 måneder fra 29. januar? Jeg kan jo bli sittende til det blir skuddår etter denne regelen.

 

Så hvor lang er egentlig en måned i denne sammenheng? Greit nok at folk slipper ut før tida, men hva hvis man ikke gjør det?

 

Får man ikke dommen i dager dersom den er under ett år?

Lenke til kommentar

Fengselsstraff inntil 4 måneder fastsettes i dager, deretter i måneder og år (straffeloven § 25).

 

Når man får en dom på 7 måneder menes det kalendermåneder, jfr straffeloven § 11. Altså, fra 1. januar til 31. januar.

Hm...

 

Tror du heller mener 1. januar til og med 31. januar. Men jeg tror det riktige er 1. januar til 1. februar.

 

Jeg hadde iallefall 15. februar til 15. april (for eksempel). Det står antall dager selv om det er over fire måneder, men det regnes i måneder.

Lenke til kommentar

Hvorfor blande inn effektivt? Seriøst?

 

Jeg har bare erfaring med åpen soning, men lukket er vel det samme.

 

1 dag er en dag. Det er som å si at man lever bare 67% av livet sitt, fordi man sover 1/3 av dagen - hver dag.

 

Så, hvis man dømt til fengsel i ett år, gjett hvor lenge man må sone da? 365 dager.

 

edit: restid:

 

Hvis jeg skulle bryte loven mens jeg har resttid, så blir den lagt til en ny dom. Iallefall sånn jeg har forstått det. Eller at jeg må sone den nye dommen + de dagene jeg måtte ha igjen.

 

Resttida minker for hver dag til jeg når endt tid.

Endret av MRN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...