Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tidvis "heng" ved vanlige programmer med Acer Aspire TimelineX 3820TG etter lengre bruk - treg harddisk?


Anbefalte innlegg

Kanskje litt dårlig formulert trådtittel, men jeg lurer bare om noen kan lyse lys på hvorfor programmer som msn og google chrome etterhvert vil henge seg tidvis et par sekunder hvis man f. eks skriver noe. Etterhvert vil msn kjøre så dårlig at det krasjer helt. Visse programmer som opera blir aldri slik. En restart av pcen fikser problemet. Kan en noe treg harddisk skyldes dette (500 GB - 5400 opm)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

dette blir bare ren gjetning men her er noen forslag:

 

-maskinen er infisert med virus

-du har en rekke programmer som kjører i bakgrunnen og bruker ressurser

Lenke til kommentar

Jeg fjerna en god del oppstartsprogrammer når jeg fikk pcen (sjekka hva alle gjorde også). Minnet er uansett aldri brukt opp, og prosessorbruken går sjeldent høyt opp. Jeg har også fortsatt prøveversjon av antivirusprogramvare fra McAfee, så jeg tror ikke jeg har virus. Uansett så dukket dette problemet opp tidlig.

 

Takk for svar, men ingen som har noen ide? Noen forslag om hvem jeg bør spørre eller henvende meg til i så fall?

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Har du skjekket oppgavebehandling om hvilket program som tar ressursene?

 

Jeg er helt sikker på at harddisken er rask nok, og du trenger ikke SSD for å kjøre Skype, MSN eller Opera.

 

 

 

Jeg hadde forresten litt problemer med Skype her om dagen. Det gikk veldig tregt, og lite responsive knapper. Dette var under en lang telefonkonferanse til USA, men jeg datt ikke ut.

Selv har jeg 6gb Ram, Raid0 oppsett av to relativt raske Samsung-disker, i7 950 CPU, så det er jo ikke noe i veien med hastigheten der. Det kan jo være noe av det samme du opplevde.

 

Hva slags OS har du? Selv har jeg W7 64bit.

Lenke til kommentar

Nå for tiden er f. eks prosessorbruken på rundt 16% i gjennomsnitt, og halvparten (2gig) av rammen er tatt. Jeg har en del faner oppe i chrome og har hatt på pcen en stund, men lite andre programmer enn msn, skype osv tar opp bruken. Likevel henger chrome seg tidvis (kunne f. eks skrive ferdig den setningen her før den dukket opp på skjermen), og hvis jeg åpner et vindu i msn tar det et par sekunder før chattevinduet går fra hvitt til å være som det skal.

 

Pcen er heller ikke særlig varm, og prosessorbruken holder seg forholdsvis stabil (uten hopp osv). Hmf.. får kanskje laste ned betaversjonen av chrome for å se om det kanskje er med de individuelle programmene som problemet ligger.

 

Har forøvrig ikke problemer med skype som sagt.

 

Uansett takk for hjelp, er ganske irriterende med sånne småting :p

 

Har win7 64bit

Endret av Gormers
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

grunnen til at du merker det i chrome kan være fordi hver fane kjører som en egen prosess noe som tar vanvittig med ram.

 

Såvidt jeg vet gjør ikke skype og msn det.

 

Edit: har du prøvd f.eks. firefox? :p

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

last ned denne , (dpc latency checker) - kjør den noen minutter, og se etter om du har kraftige lag-spikes noe sted. Har du det, følg med på task manager samtidig, og se om du kan se noen overensstemmelser med spikene og prosessorbruk for de enkelte prosessene som kjører.

For å finne ut nøyaktig hvor det henger, kan det bli nødvendig å gå til enhetsbehandling og manuelt sette ut av funksjon en og en enhet. F.eks lydkort, så trådløsadapter, så cd/dvd osv. - samtidig som man følger med på dpc latency checker.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Takk for et kjekt lite program.

 

Utifra utprøving så virker det dog ikke som at problemene jeg har hatt er relatert til de gangene jeg får høye spikes (høye nok til rød etc), noe som uansett bare skjer når jeg åpner programmer etc, så da er det vel vanlig med slike høye latency verdier uansett?

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...