Gå til innhold

Canon EOS 500D prioriterer rart ISO/Lukker


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sliter litt med en sak som kanskje er veldig enkel, men jeg forstår det ikke.

 

Jeg liker å ta bilder i AV modus(blender.pri) for å kunne styre dybdeskarpheten, og jeg pleier å sette ISOèn til auto for å ikke få for lange lukketider inne.

Problemet da er at kameraet sette for lange lukketider, tror jeg?

 

På det vedlagt bilde har kameraet valgt ISO 160 og 1/30 i lukker. Er dette lang lukketid håndholdt uten IS, sånn generelt på 30mm brennvidde?

 

Jeg har her blenderen satt til 1.4, og jeg er klar over at bildet blir litt soft med 1.4 på denne sigmaen(30mm), men jeg tror jeg får kamerarystelser på 1/30 i lukker.

Så er der en måte å få kaeraet til å helder velge ISO 200-400, fremfor lukker under 1/60, som jeg er komfortabel med?

P-E

post-218838-1286052641,4943_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Auto-ISO er teit på Canon - holder meg derfor til manuell ISO. :thumbdown:

 

Tommelfingerregelen for lukkertid er "1/effektiv brennvidde, og ikke langsommere enn 1/60s".

På et cropkamera med 1.6x cropfaktor skal du gange opp brennvidden med 1.6 når du bruker tommelfingerregelen. 30mm gir 1/30*1.6 ~= 1/50s, men tommelfingerregelen sier også "ikke langsommere enn 1/60s, så jeg ville gått ned til 1/60s.

 

Så - jeg ville satt hjulet på Av (mitt er stort sett parkert der), satt størst mulige blender, satt ISO på manuell og økt ISO til jeg kom på 1/50-1/60s.

Lenke til kommentar

En tommelfingerregel er og ikke bruke lengere lukkertider en brennvidden,foreksempel på 30 mm bruker man ikke lengere en 1/30 sec. og på 80mm bruker man 1/80 sec.

Du må også ta hensyn med cropfaktoren på kameraet,som på Canon er x1.6 så en 30mm blir da 48mm,så da burde man ikke bruke lukkertider lengere en 1/50 sec.

 

Når det gjelder auto iso vil kameraet bestandig prøve laveste mulig iso,jeg begynner bestandig med iso 200 og justerer kun iso'en hvis lukketiden ikke blir bra.

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med at tommelfingerregelen vedrørende lukkertid blir godt i ivaretatt ved bruk av Av. Tommelfingerregelen er jo at lukkertiden skal være på 1/xx der xx tilsvarer brennvidden det skytes på. Dog er vel denne regelen regnet ut på film/fullformat, så lukkertiden bør nok et hakk ned på 1,6 cropsensor.

 

I forbindelse med Oktoberfesten her på forumet bruker jeg Canon EF 24mm f/1.4L. Og når jeg er innenfor Auto-ISO-området, merker jeg at 1/30s ofte settes som lukkertid. Dette er dog på 7D. Men jeg tviler på at det brukes en veldig annen algoritme for denne utregningen på 500D.

 

Jeg kan og være enig i at 1/30 kan bli litt snaut på 30mm. Lukkertidstallet (1/XX) bør alltid være et hakk over brennvidden (XXmm).

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Hei og takk for gode svar.

Da bekrefter dere mine tanker om at auto ISO ikke er så auto alikevel, og jeg får gå tilbake til manuell ISO.

Lurer foresten på om noen vet om dette har vært endret på de forskjellige versjonene av firmware?

Kan jeg og forvente samme "sak" på 7D`n som jeg har bestilt?

P-E

Edit: og der svarte Andreasfe før jeg fikk spurt..

Endret av per-erik
Lenke til kommentar

Canon er vel nå de eneste uten en rimelig fornuftig auto-ISO. På 7D kan du i det minste bruke M i kombinasjon med auto-ISO og få nogen lunde kontroll.

Jeg har skutt med Blender-pri og Auto ISO på både Canon 50D og Nikon D90 så og si samtidig, i en anledning der Auto-ISO måtte gjøre sitt valg i det øvre skiktet. Lukkertidene ble tilsvarende.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Canon er vel nå de eneste uten en rimelig fornuftig auto-ISO. På 7D kan du i det minste bruke M i kombinasjon med auto-ISO og få nogen lunde kontroll.

Jeg har skutt med Blender-pri og Auto ISO på både Canon 50D og Nikon D90 så og si samtidig, i en anledning der Auto-ISO måtte gjøre sitt valg i det øvre skiktet. Lukkertidene ble tilsvarende.

 

Kjenner nå at jeg virkelig hadde satt pris på en funksjon/program der man kunne endre denne algoritmen for lukkertid i forhold til brennvidde, ved bruk av AV. Selvfølgelig på bekostning av høyere ISO.

Det skulle jo ikke være nødvendig i 2010 å måtte regulere dette hele tiden :dontgetit:

 

Gratis tips til Canon :yes:

Endret av per-erik
Lenke til kommentar

Det skal sies at jeg i tilfellet i første innlegg også ville justert blenderåpningen til f/2 og gått ennå et hakk opp på ISO-skalaen.

 

Originalt: 30mm f/1,4 ISO 160, 1/30s

Min justering: 30mm f/2 ISO 640, 1/60s

 

Hvis ungen er vilter så kunne jeg satt opp ISOen ytterligere og blenderen til f/1,8. Hvis ungen er ganske rolig i bevegelsene kunne jeg litt gått andre veien med verdiene.

 

Om du har drukket tom den presskanna med kaffe i bakgrunnen så kan det være lurt å sette opp ISO for å få unngå kamerarystelser. :)

 

PS. Bruk gjerne en ensfarget veggflate som bakgrunn eller gå litt nærmere så bakgrunnen blir mer uskarp og du kommer tettere på.

Lenke til kommentar

Vedrørenda Canon og Auto ISO så er jeg enig med de som synes dette er elendig implementert. Men jeg mener også å ha lest at 60D visstnok får muligheten til å sette hvilke maks og min ISO verdier Auto ISO skal bruke. Da blir funksjonen med en gang mye mer funksjonell (og vel nokså lik det Nikon har hatt i flere år nå).

 

Det er jo lov å håpe at Canon skal innføre det samme med en firmware oppdatering for f.eks. 7D men det er vel enda mindre trolig enn at julenissen kommer på besøk midt i fellesferien.

Lenke til kommentar

Og - når du senere skyter med ekstern blits - glem alt som heter Av, Tv, P og grønn firkant - M er det eneste som gjelder. Du får spot on eksonering med alle sammen - ja jøss - men de som ikke er M velger blender og lukker som om du ikke brukte blits. Meh. :thumbdown:

Hm. Jeg trodde faktisk det var konfigurerbart ett eller annet sted dypt nede i menyene (selv) på Canon også, men jeg tar altså feil?

Lenke til kommentar

Vedrørenda Canon og Auto ISO så er jeg enig med de som synes dette er elendig implementert. Men jeg mener også å ha lest at 60D visstnok får muligheten til å sette hvilke maks og min ISO verdier Auto ISO skal bruke. Da blir funksjonen med en gang mye mer funksjonell (og vel nokså lik det Nikon har hatt i flere år nå).

 

Det er jo lov å håpe at Canon skal innføre det samme med en firmware oppdatering for f.eks. 7D men det er vel enda mindre trolig enn at julenissen kommer på besøk midt i fellesferien.

 

Forsåvidt enig, men samtidig må man forholde seg til lukkertiden til slutt uansett.

 

Tor

Lenke til kommentar

Joda, er forsåvidt enig i begge som snakker mer om bilde enn saken. Bilde jeg la med i posten var bare ment som et illustrasjonsbilde.

Saken er at jeg savner å kunne sette max lengste lukkertid i AV modus på bekostning av høyere ISO.

P-E

 

Nå er det ikke slik samspillet funker, men tror ikke du skal være særlig bekymret for å jekke opp ISO'en over 160 for å få satt fornuftige lukkertider.

 

Og: Bedre med en smule støy enn uskarpe motiver pga for lang lukkertid.

 

Tor

Lenke til kommentar

Saken er at jeg savner å kunne sette max lengste lukkertid i AV modus på bekostning av høyere ISO.

Canon mangler innstillingsparametre for auto ISO-logikken - helt klart!

Men - når du er i dårlig lys som her, og allerede er oppe i at du har ønsket blender og har en ønsket lukkertid (den "max lengste lukkertid" du ønsker) - kan du ikke like godt gå over i M modus med ønsket blender og lukker, og la auto ISO styre ISO'en? Det er vel det du reelt er oppe i her, når du går over en max lengste lukkertid?

Lenke til kommentar

 

Men - når du er i dårlig lys som her, og allerede er oppe i at du har ønsket blender og har en ønsket lukkertid (den "max lengste lukkertid" du ønsker) - kan du ikke like godt gå over i M modus med ønsket blender og lukker, og la auto ISO styre ISO'en? Det er vel det du reelt er oppe i her, når du går over en max lengste lukkertid?

 

Akkurat det samme tenkte jeg når jeg leste tråden her. Det er den løsningen jeg hadde valgt, hvis det ikke var for at jeg liker å ha kontroll på ISO’en også manuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...