Gå til innhold

Lære å like øl


Gunfreak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk, men det er typisk nok bestillingsvare.

 

Mitt tips er å prøve en eller annen belgisk strong ale (trappist). Disse bruker en litt annen type humle som ikke gir så bitter smak, men de er fortsatt veldig smakfulle. De vanligste variantene er Duvel, Leffe (uttales som det skrives...IKKE Leff) og La Trappe (er teknisk sett nederlandsk, men tilhører den belgiske munkeøltradisjonen ). Maredsous er en annen variant.

Mange som ikke er så glad i øl til vanlig pleier å falle for disse ølsortene.

Lenke til kommentar

Har du smakt på smaksatt øl?

Veit dei har dette blandt anna i sverige, er då øl med ein litt søt smak som brus men med den leskande ettersmaken på øl. (Du kan få til noke liknande med å blande øl og f.eks Smirnoff Ice).

 

Men det beste rådet eg vil gi deg for å lære å like øl er rett og slett å venne deg til det.

 

Kjøp inn nokre små flasker med (gjerne lettøl) og drikk ei flaske kvar kveld i ei veke (gjerne med noke godt snaks som nøtter eller saltstenger, eller kanskje til middagen?). Tar ikkje lange tida før du lærer deg å sette pris på ølsmaken.

Det å kjøpe inn masse øl for å tvinge i seg på fest er ein dårlig idé då dette fort kan bli ei utrivelig opplevelse.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å kjøpe ett par Kilkennys når jeg skal kose meg, veldig rund og god smak på den synes nå jeg. Den får du i de fleste matbutikker også.

 

Guiness synes jeg smaker herk, ihvertfall på boks, men har hørt at den ikke gjør seg på andre steder enn gode Irske puber, i Irland :)

 

Guiness på boks i norge smaker likt, men på ein skikkelig irsk pub i Irland så er skummet mykje betre. Når du tapper frå boks blir ikkje skummet rett, Guiness skal ha skikkelig tjukkt skum med små bobbler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Om du vil prøve et av norges beste øl, så gå på polet og spørr etter Gull Mack. Selv om jeg er fra Tromsø og dermed havner i kategorien lokal patriot, så er det det ølet jeg serverer til utenbys gjester. Haakon fra Mack er en mørk pils og kan prøves. Newcastle brown ale liker jeg godt. Men allerhelst så foretrekker jeg Whisky...

Lenke til kommentar

Kjøpte mer av Dutchy select ale, enkelt og greit fordi jeg likte den noe, så jeg skal prøve å bruke den til å venne meg til øl, kjøpte 4 flasker, kjøpte også to flasker for å teste ut, Propper joe, en india pale ale, og Taddy porter som hørtes veldig god ut i beskrivelsen fra polet,

 

Desverre hadde jeg lagt 3 av flaskene i sekken min, og glidlåsen opnet seg og flaskene gikk i bakken når jeg var innim rimi, heldgvis overlevde to av flaskene. men en gikk tapt

Lenke til kommentar

Vil igjen takke for hjelpen, NikkaYoichi du hadde helt rett det virker som deet er humle smaken som jeg har problemer med, jeg drakk india pale ale med ekstra humle og da fikk jeg den samme usmaken jeg får ved pils, men når jeg drakk en mørt porter var smaken borte.

 

Her er foresten mine random tanker om øl og whiksy sammen, http://whiskynoob.blogspot.com/2010/10/beer-beer-and-more-beer.html

 

Neste øl på lista er en Imperial stout, og mer porter, likte godt samuals smith taddy porter, men vil prøve "hans" nut borwn ale, likte spesielt mixen av kraftig whisky med kraftig øl.

 

Nå har jeg drukket akurrat passe menge for første kveld i øst ferien,

Lenke til kommentar

 

 

Nå har jeg drukket akurrat passe menge for første kveld i øst ferien,

Ser nok ut som at du har drukket litt for mye :p

 

Hadde jeg drukket for mye hadde du ikke skjønt hva jeg skev, så dette er akurrat passe, men du skulle bare vist hvor mange ganger jeg prøvde meg på den settinga og fremdeles ble det feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Neste øl på lista er en Imperial stout, og mer porter, likte godt samuals smith taddy porter, men vil prøve "hans" nut borwn ale, likte spesielt mixen av kraftig whisky med kraftig øl.

Nut Brown Ale er flott. Jeg digger den i alle fall og siden du likte Taddy Porter så tipper jeg du liker Nut Brown også. Fullers ESB burde du også teste ut.

 

Hyggelig å kunne hjelpe. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...