Gå til innhold

Arkitektutdanning i England/USA


Jostein K.

Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Jeg har lyst å studere arkitektur. Det har jeg bestemt meg for. Men jeg har bare sett på studier i Norge, og her i Norge kan man studere ved NTNU, AHO og Bergen Arkitekthøyskole, så vidt jeg vet.

 

Jeg har ikke særlig lyst å studere ved NTNU, og ettersom både AHO og Bergen Arkitekthøyskole ikke har opptakskrav, men opptaksprøver har ikke jeg brydd meg særlig om hvilke fag jeg har valgt i VG2.

 

Men nå har jeg blitt mer og mer interessert i tanken på å studere i England eller USA, og her ligger problemet. Trenger man fysikk og R1 + R2 for å komme inn på arkitektutdanning i disse landene? Jeg har nemlig valgt Sosiologi, S-matte, Internasjonal engelsk og Samfunnsøkonomi.

 

Det ville vært ubeskrivelig kjipt om jeg har mistet muligheten til å studere i utlandet ut ifra fagene jeg har valgt i VG2. Jeg tenker på å bytte over til R1 hvis det fremdeles er mulig, men fysikk er jeg mer usikker på. Jeg har valgt en samfunnsfaglinje, og jeg er derfor usikker på om jeg kan bytte ut ett av mine samfunnsfag med fysikk. Det virker også vanskelig å ta opp fysikk som privatist, ettersom det skal være et veldig vanskelig fag, og det er vel ikke lettere uten lærer? Kan jeg eventuelt ta fysikk 1 som privatist i vår for så å ta fysikk 2 i VG3?

 

Jeg har egentlig alltid vært god i matte, men jeg tenkte "mmmmh... r-matte? Nei, det trenger jeg jo ikke, like greit å ta s-matte".

 

Jeg håper dette ikke ble altfor uoversiktlig. Bare spør meg om jeg skal forklare nærmere eller enklere.

 

Takk for alle svar på forhånd!

- Jostein.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette varierer fra skole til skole. Det er stor forskjell på arkitekturutdanningene rundt omkring i verden. Der det stilles krav til fordypning i matte og fysikk, legges det som regel større vekt på ingeniøraspektene i faget. I England tror jeg de fleste skolene har en kunsterisk innrettet opplæring. Med andre ord slipper du realfagskravet. Mange av disse "kunstskolene" har dog opptaksprøve, men ikke på langt nær alle. Bare å undersøke på skolenes hjemmesider. Når det er sagt skal det på de fleste skoler ikke all verdens til for å bestå opptaksprøvene til arkitektur.

 

Jeg kjenner en arkitekt som nettopp gikk ut fra University of Creative Arts i England. Jeg tror det skal være et meget godt valg, men de har vel opptaksprøve. http://www.ucreative.ac.uk/

Endret av Ohaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...