Gå til innhold

Nedtur for norsk film etter Max Manus?


Ohaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av de jeg kommer på i farta er Reprise og Salmer fra kjøkkenet de eneste jeg syns er skikkelig bra (har ikke fått pløyd igjennom resten av Hamers filmografi enda). Max Manus var katastrofe, i mine øyner, men hvis man henger seg oppi kommersiell suksess og slikt tøv så kan det nok være at det har blitt en liten nedtur etter den.

Hva legger du generelt i ordet katastrofe? Jeg kan forstå at folk ikke ble lammslått av den, men i forhold til hva den prøver på så klarer jeg ikke helt å tenke ordet 'katastrofe'. Få med deg De usynlige og Den brysomme mannen, om du allerede ikke har gjort det.

Lenke til kommentar

Hva legger du generelt i ordet katastrofe? Jeg kan forstå at folk ikke ble lammslått av den, men i forhold til hva den prøver på så klarer jeg ikke helt å tenke ordet 'katastrofe'. Få med deg De usynlige og Den brysomme mannen, om du allerede ikke har gjort det.

Først og fremst syns jeg den var dårlig, men måten produsentene har markedsført den, får så å sutre når de ikke tjener nok penger syns jeg er smålig. Ikke mindre pinlig er det når filmen hinter til at de alliertes seier i Europa skyldes Max Manus og hans togsporsabotasjer.

 

Den brysomme mannen har jeg hørt mye bra om, og den ligger på lista over filmer som skal ses.

Endret av Uncle Albert
Lenke til kommentar

Hva legger du generelt i ordet katastrofe? Jeg kan forstå at folk ikke ble lammslått av den, men i forhold til hva den prøver på så klarer jeg ikke helt å tenke ordet 'katastrofe'. Få med deg De usynlige og Den brysomme mannen, om du allerede ikke har gjort det.

Først og fremst syns jeg den var dårlig, men måten produsentene har markedsført den, får så å sutre når de ikke tjener nok penger syns jeg er smålig. Ikke mindre pinlig er det når filmen hinter til at de alliertes seier i Europa skyldes Max Manus og hans togsporsabotasjer.

 

Den brysomme mannen har jeg hørt mye bra om, og den ligger på lista over filmer som skal ses.

Hvor hintes det om at freden i Europa skyldes Max Manus og gjengen? En skal generelt være forsiktig med å bruke ord som hinting. Ofte er det en mening man selv har tillagt filmen på bakgrunn av noen vage observasjoner. Observasjoner som i møte med seer utvikler seg til eksplisitte meninger som ikke nødvendigvis er i tråd intensjonene til skaperne. Jeg skal ikke si det er tilfelle her, men jeg kan ikke si jeg fikk din beskrevne fornemmelse.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Hvor hintes det om at freden i Europa skyldes Max Manus og gjengen? En skal generelt være forsiktig med å bruke ord som hinting. Ofte er det en mening man selv har tillagt filmen på bakgrunn av noen vage observasjoner. Observasjoner som i møte med seer utvikler seg til eksplisitte meninger som ikke nødvendigvis er i tråd intensjonene til skaperne. Jeg skal ikke si det er tilfelle her, men jeg kan ikke si jeg fikk din beskrevne fornemmelse.

Selve handlingsforløpet fra togsporsabotasjene frem til freden i Europa syns jeg er lagt opp til å lede publikum inn på en slik tanke - eller, som du skriver, jeg ble ledet inn på en slik tanke. Mulig påstanden min var litt generaliserende, men jeg mente det fra et subjektivt ståsted.

Lenke til kommentar

Veiviseren er jo en søt liten eksotisk film, og sådan fullt forståelig hvorfor at den fikk oppmerksomhet internasjonalt. Orions belte er merkverdig oppskrytt. Hadde den vært amerikansk hadde absolutt ingen brydd seg om den. Middelmådig på alle punkter, selv til å være norsk.

 

At folk i det hele tatt mener Døden på Oslo S er det beste fra Norge vitner enten om ræva smak eller at de knapt har sett norsk film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hvis Max Manus symboliserer høydepunktet har det ikke være særlig til nedtur i norsk film.

 

Hadde planer om å svare noe i denne duren selv. Men for å være rettferdig, så har jeg vel knapt brydd meg om å se norske filmer hverken før eller etter Max Manus.

 

Mitt inntrykk (mitt inntrykk), er at Aksel Hennie spiller hovedpersonen i de fleste, og at nesten alle filmene er mest skrekk eller vold. Ja, det blir litt tullete å si, I know.

 

Fælt å si det, men syns Norge burde nærme seg litt mer Hollywood når det kommer til filmer (typiske straight-forward-komedier osv), for heller å bygge seg videre erfaring derfra. Føler Norge ligger flere tiår bak USA når det kommer til film.

 

Må forresten legge til at jeg ikke synes Aksel Hennie er noen dårlig skuespiller.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si jeg har sett veldig mye ny norsk film. Bortsett fra Reprise, Den Brysomme Mannen, O'Horten og Max Manus føler jeg ofte at det jeg har sett kun holder mål om premissene for filmen er at man skal ha det gøy og glemme den etterpå. De jeg har sett som har siktet høyere enn det har stort sett feilet for min del. Low-brow filmer som Kill Buljo og Tomme Tønner regner jeg som filmversjoner av Torsdag kveld fra Nydalen. At de blir snakkiser er ikke rart når "alle skal få" kan bli det. Tommy Wirkola gjør det han vil, det skal han ha, men det medfører ikke nødvendigvis at det han gjør blir verdt å se. Erik Poppes "Hawaii, Oslo" og "DeUsynlige" har vært lysglimt rent filmtekninsk, men blant annet overtroiske under- og overtoner ødela de filmene helt for meg. Sistnevnte kunne potensielt blitt en solid film. I likhet med "Hawaii, Oslo" er "Upperdog" et forsøk på å blande 4-5 halvtynne historier til en episk multitematisk sammensurium à la Crash og Happy Endings, som faktisk er bedre filmer selv om de er middelmådige. Jeg vet ikke hvor mye jeg faktisk overdriver nå, men at Norges svar på Uwe Boll; Harald Zwart, er den eneste norske regissøren folk kjenner til sier sitt.

 

De eneste grunnene jeg har for å se norsk film er:

- Filmer som Max Manus og Gymnaslærer Pedersen er historisk interessante

- Et alibi for å kritisere overhypede filmer og femmer/sekserterningkast

- Å faktisk se bra norsk film om de blir anbelfalt av ikke-nordmenn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...