Gå til innhold

Nedtur for norsk film etter Max Manus?


Ohaio

Anbefalte innlegg

Er det bare meg, eller har norsk film vært en større katastrofe enn vanlig etter at Max Manus kom ut? Jeg tror ikke det har vært en eneste produksjon som har interessert meg.

 

Senest i dag så jeg på TV at Margreth Olins Engelen er vår Oscar-kandidat. Jeg har riktignok ikke sett den, men "en historie om kvinner. Om det å bære og arve mammas sår. Når avhengighet styrer alle valgene du tar", med Maria Bonnevie, regissert av Margreth Olin? Tja. Vel. Hvis vi ville score ”følelses-poeng” i Amandus-festivalen for unge filmskapere pleide vi å lage dokumenterer og kortfilmer om Heroin-misbrukere. Det var på en måte den første tragiske gruppen man tydde til hvis man hadde et ”budskap”. Det blir så veldig oppbrukt, kjedelig og norsk, i hvert fall i filmsammenheng. Filmanmelderen i Dagsnytt atten var like skeptisk til nominasjonen som meg, og han hadde sett den.

 

Det verste er at jeg virkelig trodde at norsk film var på vei inn i en gullalder. På begynnelsen av 2000-tallet fikk vi noen virkelig gode kunstfilmer, som for en gangs skyld ikke var pretensiøse, jeg tenker selvfølgelig på Salmer fra kjøkkenet, Elling, Den brysomme mannen og Tatt av kvinnen. Og så kom Max Manus. Ikke et mesterverk, men den første og eneste norskproduserte popcorn-filmen som virkelig er underholdende. Jeg hadde videre ventet meg en rekke kostbare filmatiseringer av norsk krigshistorie, samt flere små skjønnheter basert på Erlend Loe-romaner og Bent Hamers fantasi. Men hva fikk vi? Appelsinpiken, Olsenbanden jr – Det sorte gullet, Yatzy, Kommandør Treholt & Ninjatroppen og Engelen? Hvorfor?

Endret av Ohaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det har ikke kommet en ny påkostet krigsfilmproduksjon siden Max Manus, ei heller en Bent Hammer-film eller en film basert på Erlen Loes verker. Men det har jo kommet en del andre interessante prosjekter som havner litt utenfor dine kriterier, og den 12. november kommer Bent Hammers Hjem til jul.

Jeg har ikke sett så veldig mange av de norske filmene som har kommet etter Max Manus, men i min verden er det ganske kort tid siden den kom og da. De få jeg har sett, Upperdog, Jernanger og Nord var ikke de beste filmene, men de to siste var jo i og for seg gode filmer, men ikke så mye mer.

Men blant filmer jeg ikke har sett føler jeg det er mye spennende, jeg gleder meg til filmer som Vegas, En ganske snill mann, Limbo, og også Kommandør Treholt og ninjatroppen tror jeg kan bli en fin filmopplevelse.

Vi har også en del spennende filmer i vente blant filmer som ennå ikke har hatt premiere. Vi har filmer som Erik Skjoldbjærgs Nokas, Pål Sletaunes Baby Call, og sist men ikke minst Jens Liens Teori og praksis. Det er sikkert ganske mange som ser frem til Jeg reiser alene og, som er basert på Tore Renbergs roman Charlotte Isabel Hansen og med det blir oppfølgeren til Mannen som elsket Yngve.

At norsk film ikke helt tok den vendingen du hadde håpet etter publikumssuksessen Max Manus får så være, men at norsk film er inne i en veldig mye større krise nå enn tidligere kan jeg ikke si meg enig i.

Endret av Bruckiania
Lenke til kommentar

Norsk film er utvilsomt i en gullalder. Selvfølgelig ikke sett i forhold til en internasjonal målestokk men i forhold til norske filmer fra 80/90-tallet, så er det en gullalder. Nå skal det også påpekes at vi aldri har fått så mye internasjonal oppmerksomhet som vi har fått dette tiåret. Jeg har forståelse for at det er en viss skuffelse siden du ikke fikk Max Manus 2,3,4 etc, men du må forstå at filmen på sett og vis var et engangstilfelle, rent økonomisk. En slik produksjon er på ingen måte noen hverdagskost i den norske bransjen. Som Bruck påpeker - det er drøye halvannet år siden Max Manus kom ut og det er kanskje litt tidlig å trekke noen linjer. Selv om jeg skal være enig med deg at 2009 og første halvdel av 2010 helt subjektivt ikke har vært råspennende, så har det kommet noen glimrende barne/ungdomsfilmer, deriblant: Bestevenner, Knerten, Vegas og Yatzy. De to sistnevnte filmene burde egentlig ikke vært markedsført som en ungdomsfilm for ungdom, men ungdomsfilm for voksne. Engelen og En ganske snill mann har jeg enda ikke sett.

 

Får nok en gang bruk for min rangering av norske spillefilmer etter 2000, så jeg slenger den i spoilern. Fra best til dårligst.

 

 

 

Reprise

De Usynlige

Den brysomme mannen

Salmer fra kjøkkenet

Max Manus

Yatzy

Fatso

Mongoland

Vegas

Kunsten å tenke negativt

Når nettene blir lange

Hawaii, Oslo

Elling

Kautokeino-opprøret

Mannen som elsket Yngve

Bestevenner

Tatt av kvinnen

Sønner

Amatørene

Svidd neger

Knerten

En helt vanlig dag på jobben

O'Horten

Detektor

Mors Elling

Pitbullterje

Himmelfall

Uno

Død snø

Buddy

Tomme tønner

Den siste revejakta

Upperdog

Rottenetter

Slipp Jimmy fri

Mars & Venus

Sammen

Uro

United

Jonny Vang

Tommys inferno

Bare Bea

Izzat

Lange flate ballær

Switch

Rovdyr

Kill Buljo

Kvinnen i mitt liv

Lange flate ballær II

Andreaskorset

5 Løgner

Import-eksport

Kalde føtter

Lønsj

 

 

 

Edit: Seim blir kanskje litt over-the-top, spesielt i kombinasjon med Bjørn "du-er-ikke-redd-vel" Floberg. Han leverer derimot en av de sterkeste, norske prestasjonene jeg har sett i De usynlige. En svært habil skuespiller, men han blir litt... teit i Veum.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...