Gå til innhold

Nedtur for norsk film etter Max Manus?


Ohaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det lenge siden jeg har sett de filmene, men det jeg legger i det er at begge de filmene gikk fra å ha en religiøs kontekst til at det mot slutten rev teppet under poenget med filmen for meg. Spoiler for Hawaii, Oslo og Life is Beautiful kommer: Nå husker jeg ikke DeUsynlige for godt, men i Hawaii, Oslo er det en karakter som minnet meg om engel-karakteren fra Life is Beautiful, en film jeg "investerte" ganske mye i mens jeg så den, før det skiftet helt til et tankeeksperiment og ødela illusjonen av en historie med et eget univers. Andre "christmas carol"-historier har gjort dette bedre. Uten videre sammenligning føler jeg at engelen i Hawaii, Oslo gjør historien uinteressant, og det er kanskje noe som har mer med "stakes" og at premissene for historien endres heller enn at jeg har et problem med overtro på film. Problemet er heller at overtroen ikke er overtro, men noe som faktisk er, og da ikke fra begynnelsen av filmen engang. Etter min mening er det et billig triks som ikke er nødvendig for historiens del. Jeg skulle ønske jeg hadde flimen friskt i minne for å få forklart bedre, men jeg håper poenget mitt kom frem.

 

Når det er sagt misliker jeg Hawaii, Oslo på samme måte som jeg mislikte The Box, altså vil jeg ikke si at det er en lavkvalitets film eller et eksempel på hvor lavt filmnivå det er i Norge. Mer som et godt utført arbeid med uinteressant innhold.

Endret av ennj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...