Gå til innhold

Nanoteknologi - UIB vs NTNU


Manzazuu

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Fant i dag ut at UiB tilbyr bachelor i nanoteknologi og mastestudium i nanovitenskap.

Det eg og la merke til var at poengrensene for 2010 på UiB var på rundt 52, medan poengrensene for masterstudiumet på NTNU ligg på 63. Spørsmålet mitt lyder som følger: Hvorfor er det litt over 10 poeng som skiller de to skolene? :hmm:

Bør ikke de to skolene undervise i omtrent det samme?

Er det på grunn av at NTNU er en mye mer populær skole enn UiB at poenggrensene er så mye høyere? Er det på grunn av at NTNU har et bedre studietilbud enn UiB?

 

- Manzazuu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Jeg er enig i det han mener med skikkelig utdannelse, for jeg må nok anse UIB, UIO, NTNU osv er bare lekeskole iforhold til Harvard, Oxford, MIT osv. Men jeg skal inn på NTNU selv for å bli sivilingeniør.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det han mener med skikkelig utdannelse, for jeg må nok anse UIB, UIO, NTNU osv er bare lekeskole iforhold til Harvard, Oxford, MIT osv. Men jeg skal inn på NTNU selv for å bli sivilingeniør.

 

Jeg er ikke uenig i at det er større og bedre universiteter. Det er vel ikke akkurat sjokkerende at Norge ikke har verdens beste universitet, men jeg har liten tro på at nivået ved NTNU f.eks. skal være noe lavere enn i Danmark. Det er tross alt i Danmark bjelleklang tar en "skikkelig" utdannelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Vi må nok revurdere hva som er skikkelige universiteter, og de skikkelige er ihvertfall ikke i Norden. De jeg sikter på er gjerne USA, Storbritannia, Australia, Japan osv. For det er disse stedene de beste universitetene holder til som troner toppen.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Glasses ON

 

Når ble definisjonen på "skikkelig" lik "troner i toppen"?

 

A: Bruk brillene som jeg har påvist at du skal bruke!

 

B: Det står overhodet ingenting i innlegget at jeg har sagt at skikkelig er lik troner toppen.

 

C: Vet du i det hele tatt "troner toppen" betyr engang?

Lenke til kommentar

Du skriver at de skikkelige universitetene ikke finnes i norden. Det eneste som ikke finnes i norden er elite-universiteter, vi har universiteter/høgskoler som CBS i københavn og KTH i Stockholm som er veldig sterke universiteter, men ikke helt i toppen. Om ikke disse er "skikkelige" universiteter så må det bety at "skikkelige" universiteter er enda en "divisjon" over, og da snakker man ENS Paris, HEC, Oxbridge, LSE, Ivy League, MIT etc. Du skriver også at du "sikter på universiteter i USA, Storbritannia, Australia, Japan etc.", og når du allerede har skrevet at du skal gå på NTNU må jo det nesten bety at du mener "sikter til", altså at de universitetene som er skikkelige finner du kun i disse landene. Det eneste disse landene har, som du ikke finner i Norden, er verdensledende universiteter.

 

Altså, som vanlig er det ekstremt vanskelig å tolke innleggene dine, men jeg klarer ikke skjønne hva annet du mener enn at de skikkelige universitetene er de som troner i toppen, og disse finner en kun i de nevnte land. Eller hva mener du? At siden de beste universitetene er i USA etc., så er også de universitetene i disse landene som IKKE "troner toppen" bedre enn de tilsvarende nordiske universitetene?

 

Jeg blir så vanvittig oppgitt. Du skriver så mye tøv på dette forumet, og så har du jo overhodet ikke peiling på høyere utdanning.

Lenke til kommentar

La oss si du har ambisjoner og har lyst på en av verdens beste utdannelse, hvor søker du da? HiO? NTNU? eller kanskje en skole i utlandet? Hvis du har lyst på verdens beste utdannelse så MÅ du til utlandet. Jeg sier ikke at utdannelsene i kongeriket norge ikke er noe bra, jeg sier bare at det finnes bedre.

 

Når det gjelder NTNU så virker det som mange er NTNU-religiøse og at alt annet er dårligere og kan ikke en gang se for seg muligheten at det finnes noe bedre sted å studere. NTNU er kanskje best i norge på enkelte områder, men IKKE best på alle områder som noen tror.

 

Og vær så snill og ikke heng dere opp i ord, heller forstå budskapet....

 

EDIT; Btw det er enkelte universiteter i verden som er best, som har flest nobelprisvinnere, penger, ressurser og hoder som er det som trengs for å bedrive state of the art vitenskap nå til dags.

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar

Det er det da ingen som bestrider, bjelleklang. Vi er rett og slett så få her oppe at det er veldig vanskelig å få til ekstremt gode fagmiljø, og siden egalitetsprinsippet er ekstremt viktig, og utdanningspolitikk sammen med forsvarspolitikk i stor grad er underordnet distriktspolitikk, så blir det umulig. Men å påstå at vi ikke har skikkelige universiteter er bare dumt. Alle kan ikke være best, og for den store majoriteten holder det å være god.

Lenke til kommentar

Det er det da ingen som bestrider, bjelleklang. Vi er rett og slett så få her oppe at det er veldig vanskelig å få til ekstremt gode fagmiljø, og siden egalitetsprinsippet er ekstremt viktig, og utdanningspolitikk sammen med forsvarspolitikk i stor grad er underordnet distriktspolitikk, så blir det umulig. Men å påstå at vi ikke har skikkelige universiteter er bare dumt. Alle kan ikke være best, og for den store majoriteten holder det å være god.

 

Så bra, da er vi enige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nei det er noen som har problemer med å holde seg til saken, men istedenfor skal sitte å analysere måten det er skrevet på fremfor å fokusere på budskapet. Jeg har barket sammen mot Baker Brun før gjentatte ganger og, jeg må nesten se bort ifra brille problemet. For det er kanskje ikke her problemet ligger derimot. Dermed må problemet befinne seg i hjernen hannes, derfor må han være lav intelligent.

 

Edit:

NTNU, UIO, UIB er landets beste lokale universiteter. Men skal vi sammenlikne det med resten av verden så er Harvard, MIT, Oxford, etc en divisjon høyere oppe som regionale universiteter. Og skal vi se det i fra deres perspektiv da er våres universiteter fille universitet i forhold.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Hvordan NTNU er på nanoteknologi aner jeg ikke - spesielt marin teknikk er i verdenstoppen. Vil tro de også er i verdenstoppen når det kommer til vinterdrift og vegfag også...

 

Forskningsmiljøet i Trondheim er vel noe mindre enn miljøet rundt de store universitetene rundt om i verden, men i Norge ligger det nok langt fremme på de fleste tekniske fag. Antar petroleum er vel så bra å utdanne seg til i Stavanger.

 

Studentmiljøet i Trondheim er også godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...