Gå til innhold

Nanoteknologi - UIB vs NTNU


Manzazuu

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Fant i dag ut at UiB tilbyr bachelor i nanoteknologi og mastestudium i nanovitenskap.

Det eg og la merke til var at poengrensene for 2010 på UiB var på rundt 52, medan poengrensene for masterstudiumet på NTNU ligg på 63. Spørsmålet mitt lyder som følger: Hvorfor er det litt over 10 poeng som skiller de to skolene? :hmm:

Bør ikke de to skolene undervise i omtrent det samme?

Er det på grunn av at NTNU er en mye mer populær skole enn UiB at poenggrensene er så mye høyere? Er det på grunn av at NTNU har et bedre studietilbud enn UiB?

 

- Manzazuu

 

Her er mitt svar. UiB og NTNU har bestemte forskningsområder som påvirker hvordan utdanningen er basert. Hvordan vet jeg dette? Jo fordi jeg har studert Nanoteknologi på to forskjellige universiteter. Grunnen til at poenggrensene er så forskjellige er fordi den gjennomsnittlige VGS-elev som tar realfag har lyst til å begynne på NTNU. Hvorfor det? Da må du spørre dem.

 

Når det gjelder studiekvalitet tror jeg forskjellen er marginal mellom de forskjellige Universitetene i Norge. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg sett på oppbygningen av studiet og vurdert hvorvidt byen er et bra sted å bo i.

 

Det skal sies at nanoteknologi er et vidt begrep og er overlappende fysikk, kjemi, biologi og matematikk. Hvilken del studiet legger vekt på kommer an på forskningsområdene ved universitetet. Slik jeg har forstått det er UiB gode på biologi, NTNU kvantefysikk, UiO materialkjemi/halvlederkomponenter og Høyskolen i Vestfold karbonanorør.

 

Mao ønsker du feks å studere ved høyskolen i vestfold blir det lite biologi på deg osv, grovt sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

En annen forskjell er de obligatoriske innleveringene på NTNU (hver uke?) og nesten bare eksamen på UiB.

For meg, som sliter med selvdisiplin, ville nok NTNU passet best. Problemet er bare det høye inntakskravet.

 

For to år(?) siden bygde de vel et nytt laboratorium for nanotek. på NTNU til 250 millioner kr.,

og som student på NTNU har jeg hørt det kommer flere arbeidsgivere på jakt etter deg.

Tror også at studiet på UiO er rettet mer mot forskning enn NTNU, der fokuset er på nanoverktøy og produkter til industrien.

 

Søker du litt rundt finner du lignende diskusjoner som f.eks denne

 

Var selv bestemt på UiB, men nå er jeg igjen usikker på hva jeg skal studere ettersom jeg mangler kjemi.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

La meg erstatte "sivilingeniør" med "5-årig master i teknologi", hvis du vil. Poenget mitt er det samme. (Dessuten er jeg ganske sikker på at NTNU fortsatt kaller det "Master i teknolog/sivilingeniør" e.l.)

 

Nå spurte trådstarter om nanovitenskap, hvilket både UiB og NTNU tilbyr mastergrad i. At man finner påskudd for å gå NTNU ved studieretninger som UiB ikke tilbyr, blir jo selvsagt en helt annen sak enn når begge tilbyr det samme.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...