Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har tre momenter som utgjør forskjell, selve platespilleren, armen og pickup'n/stiften.

 

Platespilleren har som oppgave å oppta minst mulig vibrasjoner og være så stødig som mulig. Pickup'n fanger opp vibrasjoner, så det er ønskelig å unngå. Jo tyngre en platespiller er, jo bedre. Platespilleren skal også snurre plata så jevnt som mulig. Det skal ikke være noe kast i plata(at plata vakler litt når den snurrer), og plata skal ha en så nøyaktig fart som mulig. Noen platespillere har motoren stående ved siden av selve spilleren, så motoren ikke er i kontakt i det hele tatt(unntatt strikken da).

 

Armen har som oppgave å holde pickupen, samt å oppta minst mulig virbasjoner. Det er ønskelig at armen skal være så lett som mulig.

 

Pickupen har som oppgave å lese av signalene, avgjøre volum, dele inn signalet i to kanaler, og sende det videre.

 

Konklusjon: Det er ikke bare stiften/pickupen som har noe å si.

Lenke til kommentar

Men: Hvilke punkter er det egentlig som betyr noe, de fleste paltespillere har nok vekt, og jeg har aldri sett en platespiller med vaklende tallerken da den var ny. Motorene klarer helt fint å holde en fast hastighet, og selv billigere platespiller legger ganske nøyaktig like mye press ned på platen som de dyrere.

 

Så hvilke forskjeller er det egentlig som er store nok til å regne med.

Tror ikke det er så mye mer enn pickup.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat kjøpt en 46" Samsung TV og er ute etter noen bra høytallere. Jeg står mellom denne(link), denne(link) og denne(link).

Jamo er best i test og sorround, mens Bose er stereo og kjent for knallbra lyd. Jeg skal bruke dem til både film og musikk, men mest musikk, slik at stereo er kanskje like greit.

 

Spørsmålet mitt er egentlig hvor stor forskjell det er på lydkvaliteten på disse 3? Og hvilken jeg bør gå for. Usikker selv, hadde hvert utrolig bra med hjelp. :)

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat kjøpt en 46" Samsung TV og er ute etter noen bra høytallere. Jeg står mellom denne(link), denne(link) og denne(link).

Jamo er best i test og sorround, mens Bose er stereo og kjent for knallbra lyd. Jeg skal bruke dem til både film og musikk, men mest musikk, slik at stereo er kanskje like greit.

 

Spørsmålet mitt er egentlig hvor stor forskjell det er på lydkvaliteten på disse 3? Og hvilken jeg bør gå for. Usikker selv, hadde hvert utrolig bra med hjelp. :)

 

Hadde nok godt for Jamoen grunnet større elementer.

De er billigere på Lefdal. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du en surroundreceiver da? Cinemate trenger jo ikke slikt, mens Jamo-systemet krever en skikkelig receiver.

 

Uansett - to helt forskjellige systemer for helt forskjellige type stuer. Jeg ville aldri kjøpt bose om jeg hadde plass til et system med stor receiver og gulvstående høyttalere og mulighet for å strekke surroundkabling.

Lenke til kommentar

Hadde nok godt for Jamoen grunnet større elementer.

 

Haha, hæh? Så du mener at hvis en høyttaler skal være bra så må den ha størst og mest mulig elementer??

 

 

Zonked223:

Jeg har hørt alle, og jeg selger alle sammen på min jobb. Det er jo 2 totalt forskjellige anlegg det er snakk om, Jamoene krever forsterker, som fort koster 3-4k ekstra (da en rimelig sak). Blir mer kabler, blir mer innstillinger, og mer "dilldal" med jamo og receiver-komboen. Det Bose alltids har vært kjent for er jo kompaktlyd som man aldri hadde hørt før av slike høyttalere, og det er genialt enkelt. Umulig å gjøre noe feil altså.

 

Hva jeg ville valgt? Tja..godt spørsmål, hadde jeg bodd trangt og skal ha noe enkelt - Bose. Hadde jeg hatt god plass, og mulighet for gulvstående høyttalere..tja..Jamo :)

Lenke til kommentar

Hmm, Stua er ca 20 kvadrat og bestar bare av en sofa og en TV. Jeg har alt annet stappa inn på det lille soverommet. Tror jeg har god plass til noen høytallere. Nå gjelder det å finne en brukbar receiver.

 

Kan likegodt fortelle om min litt kreative plan. Jeg har pcen på soverommet og TVen i stua. Skal borre hull i soveromsveggen, slik at kablene strekkes fra PC til TV fra soverommet. Så setter jeg på film og undeholdning fra pcen, slik at stua ser helt smooth ut uten noe dilldall.

 

Tusen takk for god hjelp++!

 

EDIT: Når jeg tenker meg om så har jeg en god del naboer og huset er veldig dårlig isolert når det kommer til lyd. :p

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...