Gå til innhold

Trenger en bok ala 'Innføring i privatøkonomi for dummies'


KapteinKrok

Anbefalte innlegg

Jeg tærer sakte men sikkert på reservene mine, og det skal ikke noen rocket science til for å skjønne at en dag snart står jeg i null!

 

Så, jeg må ta grep for å finne ut hvor pengene blir av. Tenkte jeg ville begynne med å lese en bok og sette meg inn i litt basic greier. Kanskje ta vare på alle kvitteringer og lage meg et regneark for å få bedre oversikt.

 

Boktips? Tanker eller forslag? =o)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke ei bok for å finne ut av hvor pengene dine blir av. Om sparepengene minker så må du enten redusere forbruket eller øke inntekten. Det er ikke rakettvitenskap. :)

 

Det første du må gjøre er å lage deg et budsjett. Noter ned alt du har av faste utgifter pr måned som husleie, avdrag på lån, forsikringer, regninger, mat, klær osv. Beløpet du ender opp med når du legger disse utgiftene sammen må være mindre enn eller likt det du har av inntekter pr måned. Er beløpet mindre så putter du dette tilbake på sparekontoen din.

 

Jobber eller studerer du?

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Det er heller ikke rakettforsking å forstå at man ikke kan bruke mer enn man tjener. Det er kun enkel logikk og regnestykker på folkeskolenivå.

 

Et utgangspunkt bør være å registrere absolutt alt du bruker og legge det inn i et regneark eller liknende. Sett det opp mot inntekter og begynn å se på hvor du kan spare inn. Bare enkle ting som en unyttig brukflaske om dagen eller å kjøpe lunch i steden for matpakke blir ganske mye unødvendige utgifter på et år. For ikke å snakke om de som røyker en 20-pakning om dagen. Andre bytter mobiltelefon flere ganger i året for å alltid ha det kuleste. Vet ikke hva du sløser penger på, så det får du finne ut av selv.

 

Eller se en episode av luksusfellen for å se hvordan det går med andre som bruker mer enn de tjener.

 

I gamle dager kalte de det å sette tæring etter næring.

 

Edit:

nomore hadde visst skrevet omtrent det samme som meg, så nå bør i det minste KapteinKrok ha et utgangspunkt eller to for å finne ut hvor skoen trykker. Eller Kroken....

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Er i samme båt selv og fikk hjelp av bruttern. Har begynnt å føre regnskap og nå ser jeg sånn ca hvor pengene blir av og kan lage budsjett når jeg får lønn på konto. Peace of mind må jeg si, det hjelper veldig. Frem til nå har jeg bare sett lønningslippen og hvor mye jeg fikk og derreter brukt kort på alt jeg har gjort, sjekket saldo midt i måneden og tenkt.. faen.. jeg var sikker på jeg hadde 4 lapper mer, levd ersten av måneden på sparebluss.

Lenke til kommentar

Skriv rett og slett opp alt du bruker penger på og summer etter f.eks. en måned. Du vil nok (som de aller fleste) bli sjokkert over hvor mye penger totalt som forsvinner på 'små filleting'.

 

En 50-lapp her og en 100-lapp der virker kanskje ikke så voldsomt der og da, men driver man på sånn nesten hver dag blir det faktisk mye penger av det over tid.

 

Ellers så er det å 'tære på reservene' en dum måte å leve på; før eller siden går du i null hvis du ikke fyller jevnlig på med penger i potten :)

Endret av satchman
Lenke til kommentar

sjekket saldo midt i måneden

 

Saldo på konto er bare å glemme...

 

Saldo på budsjettet er det interessante!

 

Regnskap er forøvrig i de fleste tilfeller uinteressant - det er ikke de betalte regningene som er problemet, men de regningene som skal betales (av penger man samtidig trenger til f.eks bensin og mat...)

 

-akr

Lenke til kommentar

sjekket saldo midt i måneden

 

Saldo på konto er bare å glemme...

 

Saldo på budsjettet er det interessante!

 

Regnskap er forøvrig i de fleste tilfeller uinteressant - det er ikke de betalte regningene som er problemet, men de regningene som skal betales (av penger man samtidig trenger til f.eks bensin og mat...)

 

-akr

 

Slik jeg ser det er regnskap høyst interessant om en tenker litt lenger frem enn neste regning. Det er i regnskapet en finner ut hvor pengene virkelig forsvinner og hvor en kan og bør stramme inn. Det er regnskapet som viser hvilke økonomiske uvaner du har men som du gjerne ikke ser eller vil se. Det hjelper ikke stort med et budsjett om en ikke følger opp med et regnskap. Om jeg skriver at jeg skal bruke 2000 kr på mat i en mnd, men jeg stadig bruker 3000 kr, hvordan skal jeg oppdage dette uten å få oversikt som jo er et regnskap? Mange havner i dype gjeldsspiraler og mye av grunnen til dette er nettopp det at de ikke har et regnskap eller oversikt over hva de har brukt pengene på og vet dermed ikke hvor de skal begynne for å endre på situasjonen. Hjelper ikke å sette opp et budsjett om en ikke aner hva en faktisk bruker på de ulike postene. (Kan forresten laste ned et flott gratis budsjett/regnskap fra www.personligbudsjett.no)

 

PS: Beklager at dette svaret ble noe offtopic fra temaet.

Lenke til kommentar

KapteinKrok: Vil du ikke lese bøker da? Jeg linket til noen bøker ovenfor.

Det siste han trenger er bøker som vil koste han flere penger. Disse problemene kan løses gratis og ved hardt arbeid. Som sagt over, bare sett opp et rimelig budsjett der du har en del ekstra igjen hver måned som du bruker til å betale ned forbrukslånene med.

 

Det er heller ikke rakettforsking å forstå at man ikke kan bruke mer enn man tjener.

Lenke til kommentar

KapteinKrok: Vil du ikke lese bøker da? Jeg linket til noen bøker ovenfor.

Det siste han trenger er bøker som vil koste han flere penger. Disse problemene kan løses gratis og ved hardt arbeid. Som sagt over, bare sett opp et rimelig budsjett der du har en del ekstra igjen hver måned som du bruker til å betale ned forbrukslånene med.

Det hjelper ikke på at disse bøkene ikke er særlig relevante for trådstarters spørsmål.

 

(Jepp, har lest de fleste av dem.)

Lenke til kommentar

Enkelte av bøkene du linket til har en hel del for seg battlefield – i den grad cocky "dette er slik du tar over verden"-historier fra USA kan hjelpe noen – men de er ikke noe særlig for trådstarter. Her er saken så enkel som at han ikke har oversikt over egen økonomi, å få oversikt krever ikke annet enn at han setter seg inn i den – ikke at han leser bøker. Nærmeste jeg har vært borti en bok som egnet seg noe særlig for dette var en eller annen bok fra et 1. klassefag i økonomi på videregående, men det begynner å bli såpass mange år siden at jeg ikke husker stort av tittel eller forfatter. (Og såpass mange økonomifag siden, om slike teknikker skal brukes.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...