Gå til innhold

"Verdens raskeste PC?" - Apple G5!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Leste nettopp at Apple vistnok har klart å ta igjen PCen med sin nye Apple G5 prosessorbaserte PCer. De skal nok være verdens raskeste PCer, men selve spesifikasjonene var jo ikke så veldig imponerende med første øyekast:

 

apple-g5l.jpg

http://www.techimo.com/images/img2/news/apple-g5l.jpg

 

G5 er jo 64bit, og det kommer jo til å ta en stund før d kommer programvare som benygget det skikkelig. Er denne maskinen treig på "gamle" 32bit applikasjoner?

 

Eg lurte bare på kor mye raskere en slik PC er med dagens programmer? Og vil denne Applemaskinen kjøre "vanlige" programmer og spill? (Windows, Linux, og med alle tilhørende programmer og spill)?

 

 

BRSSEB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste nettopp at G5eren knuste en 3Ghz dual Xeon PC i Photoshop med jevnt over dobbel score, samt gjorde det bra i en rekke andre "kjedelige kontor"-programmer (om eg får lov å kalle d d)..

 

Men spørsmålet er om ka denne greien gjør i 3dmark eller spill. Hvis den i d hele tatt kjører vanlige programmer/spill?!?

Lenke til kommentar

"Up to 8GB of DDR SDRAM" :woot:

"Up to 1Ghz processor bus" :woot:

 

ang. CPUen...den der dual 2ghz løsningen...blir den på samme måte som ein AMD MP? Slik at dobbel cpu ikkje tilsvarer dobbel fart. Eller er den G5 ein anna ting?

 

Kabinettet er jo smoooth da.

 

Men the Ultimate version koster jo fleks også da...26600 (med ca 7krUSD)

 

Hadde ikkje hatt noko imot at Apple tok opp igjen konkurransen på dette markedet.

Lenke til kommentar

jeg hadde litt tid til overs så jeg lurte på hvor dyr jeg klarte og gjøre den mac'en??

med disse spes:

? Dual 2GHz PowerPC G5

? 8GB DDR400 SDRAM - 8 DIMMs

? 2x250GB Serial ATA

? DVD-R/CD-RW

? ATI Radeon 9800 Pro 128MB, ADC/DVI

? Fibre Channel PCI Card

? 56K internal modem

? Bluetooth Module

? AirPort Extreme Card

? AirPort Extreme Base Station (without modem)

? Apple Keyboard

? Mac OS

? Apple Cinema HD Display (23" LCD)

? Apple Cinema HD Display (23")+DVI to ADC Adapter

? Logitech Z-680 5.1 speakers + Belkin fibre optic audio cable

? iPod 30GB

? AppleCare Protection Plan for Power Mac

? .Mac

? One FireWire 800 port

? Two FireWire 400 ports

? Three USB 2.0 ports

? Apple Mouse

 

Subtotal NOK 129.437,00

 

VEEEEELDIG billigthvis man er Bill Gates

Lenke til kommentar

Det er nok for sammenligningens skyld. Link til G5-greia er under screenshotet til G4...

 

Hvorvidt G5 er verdens raskeste og hvorvidt den er en PC, blir spennende å se. (Jeg fikk aldri et særlig personlig forhold til G3 og G4.... Væffal ikke på noen positiv måte.) Har lyst å prøve en sånn G5 i en ukes tid, minst, før jeg uttaler meg.

 

Var innom den norske AppleStore i går og titta... De vet å ta seg betalt, om ikke annet. Så et Logitech-høyttaler-sett der som de bundler sammen med maskina... Det kosta rundt 1200,- mer enn det koster på Komplett.no... Og vi skal ikke engang nevne RAM.

 

Men hva slags harddisker er det G5-boksene har? Hvem er produsenten?

Lenke til kommentar
Mange har nok blitt grundig lurt til å tro at "jøss! dette er jo den beste PCen i verden!" av benchmarkresultatene fra Apple. Ikke ta det for god fisk, les bare her:

http://www.overclockers.com/tips00408/

Tror du skal ta alle motangrepene med en like stor klype salt.

Apple har sikkert gjort mye for få det til å se bedre ut enn det egentlig er, men jeg er nå imponert allikevel!

Hvis du ser streamen fra WWDC så ser du jo VD's fra Adobe, Mathemetica osv som sier at denne maskinen rocker rompa av alle PC'er.

 

At man egentlig skulle testa denne maskinen mot en PC med Linux er jo idiotisk ettersom folk som bruker linux stort sett er en helt annen målgruppe og fordi det meste av den aktuelle software ikke finnes til Linux.

 

At overclockers klager på at de ikke brukte samme programmer når de gjorde audiotesten er jo fordi det beste programmet til audio bare finnes til Mac og derfor tok de det beste til Windows og satt de mot hverandre.

 

At en Dual 2GHz koster 26'000 synes ikke jeg er så ille, med tanke på mulighetene med 8GB RAM, serial ATA, PCI X, digital audio inn og ut osv.

 

Det som er skuffende er at 1.8 GHz som vel er treigere enn en 3 GHz Intel koster over 20'000 og derfor ikke blir noen "konkurrent" til Intel allikevel.

 

Det som kanskje er enda kipere er at for å kjøre OSX så må man ha en Mac som jo koster flesk, hvertfall hvis du skal ha en kjapp en.

Lenke til kommentar
jeg hadde litt tid til overs så jeg lurte på hvor dyr jeg klarte og gjøre den mac'en??

med disse spes:

? Dual 2GHz PowerPC G5

? 8GB DDR400 SDRAM - 8 DIMMs

? 2x250GB Serial ATA

? DVD-R/CD-RW

? ATI Radeon 9800 Pro 128MB, ADC/DVI

? Fibre Channel PCI Card

? 56K internal modem

? Bluetooth Module

? AirPort Extreme Card

? AirPort Extreme Base Station (without modem)

? Apple Keyboard

? Mac OS

? Apple Cinema HD Display (23" LCD)

? Apple Cinema HD Display (23")+DVI to ADC Adapter

? Logitech Z-680 5.1 speakers + Belkin fibre optic audio cable

? iPod 30GB

? AppleCare Protection Plan for Power Mac

? .Mac

? One FireWire 800 port

? Two FireWire 400 ports

? Three USB 2.0 ports

? Apple Mouse

 

Subtotal NOK 129.437,00

 

VEEEEELDIG billigthvis man er Bill Gates

Vi vet jo alle at RAM ikke er så ekstremt billig, hvertfall ikke når du skal ha 8GB. Og når du i tillegg velger to HD 23" skjermer så har du jo mangedobla det maskinen egentlig koster.

 

Denne maskinen er jo billigere enn dualsupermaskinen til Dell så jeg ser den som en meget bra konkurrent!

 

En link til som er verdt å lese:

http://arstechnica.com/archive/news/1056478171.html

Lenke til kommentar

Tror du skal ta alle motangrepene med en like stor klype salt.

Apple har sikkert gjort mye for få det til å se bedre ut enn det egentlig er, men jeg er nå imponert allikevel!

Hvis du ser streamen fra WWDC så ser du jo VD's fra Adobe, Mathemetica osv som sier at denne maskinen rocker rompa av alle PC'er.

 

Får folka betalt for å være der og si det de sier?

 

At man egentlig skulle testa denne maskinen mot en PC med Linux er jo idiotisk ettersom folk som bruker linux stort sett er en helt annen målgruppe og fordi det meste av den aktuelle software ikke finnes til Linux.

 

...og cirka noe sånt kom meget klart frem i artikkelen.

 

At overclockers klager på at de ikke brukte samme programmer når de gjorde audiotesten er jo fordi det beste programmet til audio bare finnes til Mac og derfor tok de det beste til Windows og satt de mot hverandre.

 

Overklokkere? Audio? Hva er "det beste programmet til audio" som "bare finnes til Mac"?

 

Link til denne "dualsupermaskinen til Dell" som du nevner?

 

Ikke se på dette som et personlig angrep. Fordi det ikke er ment sånn.

Tusen takk.

Lenke til kommentar

Tror du skal ta alle motangrepene med en like stor klype salt.

Apple har sikkert gjort mye for få det til å se bedre ut enn det egentlig er, men jeg er nå imponert allikevel!

Hvis du ser streamen fra WWDC så ser du jo VD's fra Adobe, Mathemetica osv som sier at denne maskinen rocker rompa av alle PC'er.

 

Får folka betalt for å være der og si det de sier?

 

At man egentlig skulle testa denne maskinen mot en PC med Linux er jo idiotisk ettersom folk som bruker linux stort sett er en helt annen målgruppe og fordi det meste av den aktuelle software ikke finnes til Linux.

 

...og cirka noe sånt kom meget klart frem i artikkelen.

 

At overclockers klager på at de ikke brukte samme programmer når de gjorde audiotesten er jo fordi det beste programmet til audio bare finnes til Mac og derfor tok de det beste til Windows og satt de mot hverandre.

 

Overklokkere? Audio? Hva er "det beste programmet til audio" som "bare finnes til Mac"?

 

Link til denne "dualsupermaskinen til Dell" som du nevner?

 

Ikke se på dette som et personlig angrep. Fordi det ikke er ment sånn.

Tusen takk.

Jeg vet ikke om de får betalt for å være der, men om de hadde fått det så tviler jeg på at de hadde favorisert G5 hvis den faktisk ikke hadde vært bedre på de omerådene.

 

Audioprogram:

http://www.emagic.de/products/ls/platinum/...dex.php?lang=EN

Ettersom Apple som eier EMagic, FinalCutPro og Shake så vil jeg si de har et rimelig bra tak på pro markedet innen lyd og bilde ;)

 

Dell Precision WorkStation 650

2 x Intel® XeonTM processor 3,06GHz med 512Kb cache

Dette var vel den maskinen som ble brukt i testen mot Apple maskinen.

 

Det som skal sies er at G5 ikke blir leveringsklar før hvertfall i august og da har Intel 3.2 vært på markedet i 1 mnd allerede.

 

Uansett, dette var et stort steg fremover for Apple. Når all software blir optimalisert for 64 bit så kommer det sikkert til å gå enda fortere. Nå er hastighetene veldig like på Mac vs PC så nå er det egentlig ikke lengere hastighet som har betydning, men operativsystem, programvaretilgjengelighet og pris.

 

Ettersom en G5 1.8 koster nesten dobbelt så mye som en Intel med samme hastighet så blir nok min neste maskin igjen en PC.

Lenke til kommentar

Er det egentlig noe å bry seg over?

Det er vel ingen som føler seg truet av G5? :lol:

 

Mac har blitt raskere, vesentlig raskere enn G4. Det er alle maccere glad for selvfølgelig. :yes:

 

OSX blir også bedre, ja takk, begge deler. :yes:

 

Imens er det sikkert noen som holder ut med windowsen/linuxen sin også.... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...