Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

SSD disken fører til blåskjermer og større systemfeil.


Anbefalte innlegg

Hei. Har en Corsair SSD Performance P128 som har fungert fint ganske lenge nå. Inntil ca 2 måneder tilbake, da begynte et helvete av blåskjermer, feilmeldinger og tjenester (services) som skrudde seg av, når det først kræsjet så skjedde alt på en gang. Detaljer kan dere finne i min tidligere tråd.

 

Symptomene var:

prosesser som explorer.exe, steam.exe, msn og andre oppstartsprogrammer kræsjet før skrivebordet var synlig.

Plutselige blåskjermer med mangelfull informasjon som ofte refererte til windows-kjærnen og ntfs-feil som ikke kunne identifiseres.

Tjenester som var kritiske for at maskinen skulle fungere (inkludert hendelseslogg-skriveren og wlan-driver)

 

Nå nylig denne helga fikk jeg blåskjerm UNDER formatering og reinstallering av windows, da fikk jeg nok og tok ut SSD-disken og gikk over til en Western Digital 500GB og installerte. Alt fungerte plutselig som normalt.

 

Så nå lurer jeg på hva som kan være årsaken til at denne SSD-disken svikter meg.

 

Jeg har noen teorier:

1. Jeg har et logitech Z-2300 lydanlegg. Når jeg spiller på høyt volum over lengre perioder med buldrende vegger har det hendt at etter jeg er ferdig med å spille musikk så kommer symptomene brått på og maskinen blir ubrukelig for en god stund. Kan vibrasjonene eller kreftene fra et 200W anlegg gjøre slike skader på en SSD disk? Elementene drives jo av magneter som kanskje ikke er så sunne for interne komponenter.. (og nei, Sata kabelen sitter godt)

 

2. Jeg har fått en vare med feil på fra fabrikk (disken har fått en fin behandling fra min side)

 

3. Andre komponenter eller hovedkort lager krøll med SSD-enheten.

 

Symptomene har oppstått både når AHCI har vært på og av, nå er den på.

 

Kunne dere guidet meg igjennom dette problemet og funnet ut om det er noe jeg kan gjøre? Eller må jeg bare sende den inn til komplett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytt problem:

Når jeg sto opp var bildet svart og skjermen slo seg ikke på, jeg lot den laste ned noen Steam spill inatt. Loading skjermen har artifacts i form av grønne prikker. Og jeg får bugcheck-kodene 0x50 og 0x1E. Jeg får også problemer med sikkerhets-modus og lignende oppstarts-valg.

 

Kjører memtest 86+ men lurer på om det er mer jeg kan teste. Tipper at å teste med et annet skjermkort vil være aktuelt.

Lenke til kommentar

Memtest er ferdig, 8 pass på 8 GB og 0 errors etter 14 timer. Lot viftene i kabinettet gå på maks for å minske mulighetene for overoppheting.

 

Maskinen startet som normalt igjen nå og har fungert i en halvtime ca. Hvilke andre komponenter bør testes for feil? Muligens skjermkort? Hvilke programmer er det greit å bruke for å finne feil på skjermkort?

(ATI Radeon HD 4890)

Lenke til kommentar

Liten oppdatering for dere som bryr dere ;)

 

Lot maskinen stå på inatt og for å se om samme problem gjenoppstod og det gjorde det jaggu meg. Samme problem som nebnt i #3 skjedde nå og. Så jeg tok og koblet fra maskinen og tok ut skjermkort, ram , alle strøm/datakabler og rengjorde med trykkluft på boks. Så koblet jeg til alt på nytt. Nå fungerer maskinen igjen men jeg frykter fortatt at maskinen vil krangle mer så jeg ønsker fortsatt tips til hvordan jeg bør feilsøke videre for å finne årsaken til dette.

Lenke til kommentar

Bios er som fra fabrikk, eneste endringen er at AHCI er på. Ingen overklokk har vært brukt på komponentene overhodet.

 

Edit:

 

Har fått følgende BSOD siste 24 timer:

 

On Sat 18.09.2010 00:13:05 your computer crashed

This was likely caused by the following module: ntfs.sys

Bugcheck code: 0x24 (0x1904FB, 0xFFFFF8800317E598, 0xFFFFF8800317DE00, 0xFFFFF80002AB6CBF)

Error: NTFS_FILE_SYSTEM

Dump file: C:\Windows\Minidump\091810-24242-01.dmp

file path: C:\Windows\system32\drivers\ntfs.sys

product: Microsoft® Windows® Operating System

company: Microsoft Corporation

description: NT File System Driver

The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.

 

 

 

On Sat 18.09.2010 15:46:24 your computer crashed

This was likely caused by the following module: ntfs.sys

Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFFCA000D78AD0, 0x0, 0xFFFFF880012F5173, 0x7)

Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Dump file: C:\Windows\Minidump\091810-32354-01.dmp

file path: C:\Windows\system32\drivers\ntfs.sys

product: Microsoft® Windows® Operating System

company: Microsoft Corporation

description: NT File System Driver

The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.

 

 

 

On Fri 17.09.2010 13:03:01 your computer crashed

This was likely caused by the following module: ntoskrnl.exe

Bugcheck code: 0x1E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF80002DB122C, 0x0, 0x20000000000)

Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Dump file: C:\Windows\Minidump\091710-23587-01.dmp

file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe

product: Microsoft® Windows® Operating System

company: Microsoft Corporation

description: NT Kernel & System

The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.

 

 

 

Hvordan kan jeg eliminere hovedkort og/eller cpu uten å bytte dem ut? Har ingen folk rundt meg med sokkel 775 komponenter.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Hei igjen, jeg vet det blir mange dobbeltposter fra meg, men jeg fant en med lignende problem.

 

Like etter jeg oppdaterte posten over fikk jeg en ny BSOD.

Jeg begynte å søke på bugcheck-kodene over og fant frem til at en annen person har hatt et ganske så likt problem.

 

BCCode: 1a

BCP1: 0000000000041790

BCP2: FFFFFA80026E8810

BCP3: 000000000000FFFF

BCP4: 0000000000000000

OS Version: 6_1_7600

Service Pack: 0_0

Product: 256_1

 

0X1a med 41790 i google førte meg til denne siden:

http://www.techsupportforum.com/microsoft-support/windows-vista-windows-7-support/283052-bsods-vista-64-bit.html

 

Der personen har nesten samme ram, jeg har 8GB Crucial DDR2 BallistiX TRACER PC6400. Og det står 2.0V på et klistremerke utenpå. Tror jeg skal prøve å endre fra 1,8 som den sikkert står på nå, til 2.0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...