Gå til innhold

Se lyset med Samyang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er vel ikke dette ment å friste de som eier Nikon 35mm f/1,4 men å gi samme brennvidde og blender for en mye lavere pris, med tilhørende rimeligere konstruksjon og dårligere optiske egenskaper. Altså et objektiv for de som ikke har lommebok til Nikon 35mm f/1,4.

 

Jeg er mer spent på hvordan pris og ytelse på crop blir i forhold til Nikon 35mm f/1,8, Canon 35mm f/2,0, Pentax 35mm f/2,0 og Sigma 30 mm f/1,4. Samyangen vil nok konkurrere prismessig mest i det sjiktet.

 

Personlig synes jeg AF er svært viktig på den kombinasjonen av brennvidde og blender og kunne ikke tenkt meg Samyangen, nesten uansett hvor billig den blir.

 

Håper Samyang lanserer et makroobjektiv som underpriser resten. Makro er et område man klarer seg godt uten AF og prissjiktet under 3000 kr er omtrent urørt selv om det virker som amatørinteressen er stor. Også håper jeg de frisker opp speiltele-serien sin med litt freskere utgaver. f.eks en 1000mm f/4 schmidt-cassegrain eller noe sånt. (ca vanlig vaskebøttestørrelse)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg er glad Samyang nå lager brukbare greier, for det eneste Samyang-objektivet jeg noensinne har eid var alt ennet enn det! Det var riktignok en 100-500 zoom for Canons gamle FD-fatning, som jeg var dum nok til å kjøpe i Miami i 1996 eller der omkring. Jeg kjøpte den ny, og fyren som kjøpte den av meg plukklet den fra hverandre og oppdaget fingermerker på de indre linseelementene.

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke dette ment å friste de som eier Nikon 35mm f/1,4 men å gi samme brennvidde og blender for en mye lavere pris, med tilhørende rimeligere konstruksjon og dårligere optiske egenskaper. Altså et objektiv for de som ikke har lommebok til Nikon 35mm f/1,4.

 

Nikkor 35/1.4 AI(-s) er et gammelt manuellfokus objektiv, Nikkor AF-S 35/1.4G (som du sannsynligvis tenker på) er noe helt annet.

 

Francis

Lenke til kommentar

Kjøpte Samyang 8 mm fisheye på impuls og det var slett ikke så galt. Så lite jeg bruker denslags kunne jeg ikke forsvare investeringen av noe særlig mer, men for meg matchet pris/behov/kvalitet med denne Samyangsaken. Positiv bieffekt er at kompetansen i bruk av M modus stiger bratt når man tar et slikt objektiv i bruk.

Lenke til kommentar

Klarer Samyang å få samme kvaliteten og pris på dette som de har på 85/1,4 og 14/2,8 - vil dette bli et meg interessant alternativ. Har selv 85/1,4 - og er godt fornøyd. Vil trolig kjøpe meg 14/2,8. Faktisk er manuell 35 mm noe jeg har på ønskelista - da 14, 35 og 85 i manuelle objektiv med lang fokusgang er en ypperlig kombo for video på 550D.

 

Ut i fra Samyang sin prising ellers vil trolig dette ligge så vidt over 2 000 kr.

 

Er optisk kvalitet som på 14/2,8 og 85/1,4 så skal man opp i pris for å få noe som konkurrerer. Dagens byggkvalitet er god - ikke mye plast.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...