Gå til innhold

Student i gjeldskrise - Trenger råd!


ostepoppen5

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ny her på forumet og dette er mitt første innlegg. Jeg er en student som har kommet oppi en ganske vanskelig situasjon og trenger råd ifra dere med erfaring innenfor økonomi.

 

Generelt så har jeg kommet inn i en slags gjeldsspiral som jeg ikke kommer meg utav.

Gjelden min fordeler seg slik:

 

DNB NOR Student Mastercard: 10 000

 

Nordea Check-in lån: 20 000

 

Skandiabanken kredittkort: 15 000

 

Kontokreditt: 5 000

 

Gjeld: ca 50 0000.

 

 

Hvordan har jeg kommet opp i denne sirkelen? Nei jeg er vel som mange dumme som bruker penger jeg ikke har. Å når det har kommet til et stykke så sliter jeg. Det skal sies at ingen av disse lånene utenom Nordea har gått til inkasso. Mer om dette skal jeg fortelle om.

 

Det har seg slik at jeg klarer å betjene rentene og avdragene på alle lånene men de blir ikke noe mindre. Dette er fordi jeg bruker opp kreditten rett etterpå. Så gjeldsnivået ligger likt hele tiden. Jeg må få kontroll og er villig til å leve fattig nå slik at gjelden forsvinner sakte men sikkert bort.

 

 

Nordea lånet

 

Når det gjelder nordea lånet så er det egentlig derfor jeg skriver her. Jeg ble innvilget en kreditt på 20 000 somsakt. Som et forbrukslån. Der avtalte jeg med rådgiver at jeg skulle få et års avdragsfrihet og bare betale renter. Dette var fordi jeg studerte og trengte denne avdragsfriheten. Det viste seg at nordea ikke klarte å holde avtalen og begynte å trekke 1000 kroner av tilbakebetalingskontoen hver månde. Jeg gikk til slutt i

- 3000 og fikk purre brev hjem i posten. Jeg tok da kontakt med banken og da fikk jeg snakke med en annen rådgiver. Hun sa at de ikke tilbudde avdragsfrihet på check-in lån selv om jeg hadde blitt tilbudt det av min faste rådgiver.

 

Det endte da opp med at jeg måtte betale 1000 kroner månden noe som slettes ikke var avalen ifra starten av. Rådgiveren som jeg nå snakket med tilbød meg å justere lånet helt tilbake slik at jeg ble kvitt minusbeløpet og begynte på 20 000 igjen. Da hadde jeg allerede betalt inn 1000 kroner som skulle dekke rentene for de neste 3 måndene.

 

De 1000 jeg selvfølgelig tapt fordi kontoen min ble dratt hardt i minus for det ble både trukket renter og avdrag, noe som nevnt ikke var avtalen.

 

Jeg sa at vi kunne prøve men at jeg allerede slett med å betale andre ting i tilegg så var jeg student og det var derfor jeg trengte avdragsfrihet.

 

Lånet sttartet på 0 igjen. Å jeg slet med å betale. Endte med at jeg fikk en purring med minus på konto igjen (men dette var med det "nye" lånet) og at jeg måtte ta kontakt for å finne en løsning. Jeg gjør selvfølgelig det og oppsøker banken og informerer om min dårlige økonomiske situasjon. De viser ingen nåde. Jeg sier at jeg kan betale det som har gått i minus innen en dato å følger fristen. Men da sto det plutselig inkasso i nettbanken.

 

Etter et par dager kom der et krav i fra lindorf på 20 000 kroner.

 

Det er flere ting jeg lurer på her. Før det sendes til inkasso så skal jeg få et inkassovarsel og at låne er oppsakt. Det har jeg overhode ikke fått. Har dem da rett å bare sende det til inkasso uten å informere meg om det?

 

Jeg har etter om og men fått til en god avdragsordning med lindorff men det er svindyrt og med alt av salærer og gebyrer. Så blir lånet 8 000 dyrere pågrunn av denne ordningen med lindorff. Dette er bare helt sykt men dersom jeg skal betale dette ned så må jeg ha det på avdrag.

 

Poenge er, har jeg noe å ta nordea på? Fordi de sente aldri noe inkassovarsel. Det var bare pang så var der et inkassokrav i postkassen ifra lindorff uten noe beskjed.

 

Dersom jeg har det så kommer jeg til å kreve at nordea trekker tilbake lånet i banken og betaler salærene som lindorff skal ha.

 

 

 

Jeg har flere spørsmål i denne tråden:

 

1. Hvordan skal jeg forholde meg til de lånene jeg har klart å holde i sjakk? Er det lurt å gå til min hovedbank, dnbnor. Å be dem om å refinansiere det slik at jeg får bedre kontroll. Hva er sjansene for det? Jeg har ikke hatt noe overtrekk og inkassoer der.

 

2. Hva skal jeg gjøre med nordea lånet? Kan jeg ta dem på noe der? Har de oppført seg dårlig i henhold til en ikke god inkasso skikk. Dem holdt ikke avtalen fra starten av med avdragsfrihet.

 

 

På forhånd takk til en student som fortiden lever på lånekassen og er gjeldslave :)

Endret av ostepoppen5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SVJV treger ikke nordea noen annen grunn for å sende lånet videre til et inkassobyrå enn at du ikke betaler i tide. Inkasso i seg selv er at noen kommer og tar TV'en din og selger den for å dekke lånet, dette skal du ha en del advarsler før skjer, men å overføre lånet til et inkassobyrå som tar saken derfra kan de gjøre dagen etter forfall på første faktura.

 

Du er nødt til å gjøre noe med situasjonen. Hvis det er sånn at de månedlige utgiftene dine er så store at du ikke kan dekke lån og utgifter til å leve så må du få deg en jobb, brutalt, enkelt og greit. DnBNor kommer nok ikke til å ville reforhandle lånene dine med mindre du kan vise til et budsjett hvor du har mulighet til å betale ned med den inntekten du har.

 

Det er en vanskelig situasjon du har havnet i, og den eneste veien ut av den er hardt arbeide og streng kontroll på utgiftene.

Lenke til kommentar

SVJV treger ikke nordea noen annen grunn for å sende lånet videre til et inkassobyrå enn at du ikke betaler i tide. Inkasso i seg selv er at noen kommer og tar TV'en din og selger den for å dekke lånet, dette skal du ha en del advarsler før skjer, men å overføre lånet til et inkassobyrå som tar saken derfra kan de gjøre dagen etter forfall på første faktura.

 

Man kan sende varsel om at saken sendes til inkasso etter første faktura, men man kan ikke sende saken til inkasso uten å ha gitt 14 dagers varsel først.

Lenke til kommentar

Hvis du får et inkassokrav som du er uenig i, så må du bestride kravet med en gang. Da kan ikke inkassobyrået gå videre med saken før den er avklart. Hvis du ikke bestrider kravet så har du stille samtykket til inkassokravet.

 

Siden du ikke har nok penger så må du for det første kutte ned på alle kostnader. Spis billig drittmat som nudler o.l. Ikke drikk øl osv.

 

Selg alle ting du ikke må ha. (Tv, PC*, sofa, osv).

 

Ta ekstrajobber for å øke inntektene din, du har jo ikke tv å se på eller pc å spille på. Å gå ut har du absolutt ikke råd til, så å jobbe blir et bra tidsfordriv.

 

Hvis du ikke får ordnet inkasso-saken så må du betale ned denne først. Deretter betaler du lånene med høyest rente.

 

Hvis du gjør alt du kan for å bli kvitt gjeld så burde du klare det på 6-12mnd. Når du har blitt kvitt gjelden sier du opp alle kredittkortavtalene dine. Du er ikke av typen som kan ha det uten å rote det til.

 

 

 

*Antar du har tilgang på PC der du studerer.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Men har ikke Nordea lov til å videresende kravet til lindorf så fort de vil? Så må lindorf sende ut varsler om inkasso, eller kreve inn pengene på vanlig måte? Det er jo faktisk de aller færreste av sakene som havner hos inkassobyråene som faktisk går til inkasso.

Lenke til kommentar

Samle alt du har av kreditt på en konto. Langt enklere å forholde seg til. Som andre har nevnt må du også kvitte deg med fristelsene ved å klippe kortene og si opp kreditten. Du må også jobbe hardt for å kvitte deg med kreditten slik at du betaler så lite som mulig i renter på dette.

 

Begynn med å finne ut hvilken bank som tilbyr rimeligst rente.

 

Du kan også sende et brev til Dune&Bradstreet norge og melde om at du ikke ønsker at fremtidige kredittsøknader skal bli godkjent før sperren fjernes. Skriv brevet nesten ferdig. Deretter sender du brevet til en bekjent som skriver resten av brevet og velger hvilket nøkkelord som må brukes for å oppheve sperren. Dermed får du ikke søkt ny kreditt før du konsulterer med den du velger til å ta vare på nøkkelordet.

Lenke til kommentar

Samle alt du har av kreditt på en konto. Langt enklere å forholde seg til. Begynn med å finne ut hvilken bank som tilbyr rimeligst rente.

 

Vet ikke om det er noe særlig å vinne på det for et såpass lite beløp, med tanke på etableringsgebyrer osv. Man får uansett ikke noen god rente på et usikret forbrukslån. Privat lån kan være en løsning. Tilby å betale 7% rente, så er det nok noen som er villige, hvis de stoler på deg.

 

Det TS først og fremst bør gjøre er å øke inntektene, og/eller reduseren utgiftene. Få seg en ekstra jobb, og betale ned raskest mulig.

Endret av yaddah
Lenke til kommentar

Samle alt du har av kreditt på en konto. Langt enklere å forholde seg til. Begynn med å finne ut hvilken bank som tilbyr rimeligst rente.

 

Vet ikke om det er noe særlig å vinne på det for et såpass lite beløp, med tanke på etableringsgebyrer osv. Man får uansett ikke noen god rente på et usikret forbrukslån. Privat lån kan være en løsning. Tilby å betale 7% rente, så er det nok noen som er villige, hvis de stoler på deg.

 

Det TS først og fremst bør gjøre er å øke inntektene, og/eller reduseren utgiftene. Få seg en ekstra jobb, og betale ned raskest mulig.

 

Det er ikke noe etableringsgebyr for å f.eks heve kreditten i skandiabanken. Ved å samle alt på en konto sparer man mye penger både på lavere rente hvis man får det inn på en rimeligere konto, og i månedlige gebyrer som enkelte tar i tillegg til rentene.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe etableringsgebyr for å f.eks heve kreditten i skandiabanken. Ved å samle alt på en konto sparer man mye penger både på lavere rente hvis man får det inn på en rimeligere konto, og i månedlige gebyrer som enkelte tar i tillegg til rentene.

 

Nå vil jeg ikke tro at en student i denne situasjonen uten videre kan øke kredittgrensen. Og selv om han skulle klare å redusere renten på de 50k med gjennomsnittlig 5% pa, vil ikke det utgjøre mer enn drøyt 200 kr/måned spart (og bare 150 kr/måned hvis han får rentefradrag på skatten). Selvsagt penger å ta med seg hvis det er mulig, men det løser ikke problemet.

Lenke til kommentar

Enkleste for en student, vil være å a) Spørre mamma og pappa om hjelp b) Få seg en deltidsjobb, og jobbe som helsike en periode, der alle pengene som kommer inn går til kredittkort. I Skandiabanken (har det selv), kan du sette ned betalingen til et minimumsbeløp (for å vedlikeholde). Betal ned på de lånene som koster mest.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe etableringsgebyr for å f.eks heve kreditten i skandiabanken. Ved å samle alt på en konto sparer man mye penger både på lavere rente hvis man får det inn på en rimeligere konto, og i månedlige gebyrer som enkelte tar i tillegg til rentene.

 

Nå vil jeg ikke tro at en student i denne situasjonen uten videre kan øke kredittgrensen. Og selv om han skulle klare å redusere renten på de 50k med gjennomsnittlig 5% pa, vil ikke det utgjøre mer enn drøyt 200 kr/måned spart (og bare 150 kr/måned hvis han får rentefradrag på skatten). Selvsagt penger å ta med seg hvis det er mulig, men det løser ikke problemet.

 

Men fortsatt verdt å ta med seg. Ikke tar det lang tid å ordne heller. I tillegg fjerner man antallet steder man lett kan trekke kreditt fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...