Gå til innhold

D7000 - merkelige valg fra Nikon (diskusjon rundt D7000)


Anbefalte innlegg

Thom Hogan sier en ting eller 2 om "hotpixel problemet" i sin anmeldelse av kameraet:

Nikon has changed their hot pixel suppression scheme (yes!). All of us pros have long complained about the crude nearest neighbor filter that Nikon applies on all long exposures, even in raw data. The old method tended to obliterate small bright detail. For example, dim stars in a night sky. In some cases, it would put a black pixel in the middle of a small bright object. Well, Nikon is using a new method now, thanks partly to Marianne Olelund. A number of us who go beyond pixel peeping (all the way to pixel examination and digestion) have been complaining about this problem for years. With Marianne's permission, when I met with Nikon engineers in Japan in early 2010 I presented her improved method and the case for using it. It was the one confrontational aspect to my presentation, as to demonstrate the problem I had to essentially show that the old method was incorrect, something you don't normally do in a meeting full of Japanese peers, as I did. Someone in that room lost face because of my presentation. But I was willing to take the risk (and got about ten minutes of defensiveness and frowns all around in response). Fortunately, it appears that Nikon got the message, and has adopted something very similar to what Marianne proposed. This brings both good and bad news. The good news is that I'm seeing highlight detail that I don't see from the older Nikon DSLRs in long exposures. It's especially noticeable in night sky shots. The bad news is that even with Long exp. NR turned On you'll now sometimes see hot pixels. Not many or often, but the new routine is not a brutal repression scheme that kills all bright data. The new routine is allowing true neighbor photosites to actually deliver more of their data into the raw file, and sometimes you might encounter adjacent photosites producing a hot pixel. Doh! I guess we have to be more careful what we ask for. Still, this is a very positive step forward for long exposure raw shooters. And no, this is not really related to all those discussions of "The D7000 has a hot pixel problem." Not in the least. What I'm talking about here is in very long exposures (one second or more). What all those forum posts are complaining about is...well...um...well, what are they complaining about?

Thom Hogan

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg fått ut fingeren og levert inn huset, med 2 objektiver til Interfoto så skal de få sett nærmere på problemene med Back focus (alle mine objektiver (6 stk) krever -20 i AF FineTune for å bli skarpt i fokuspunktet i min amatørtest). Dere vil bli løpende oppdatert på utviklingen - hvis det ikke viser seg å være brukerfeil da :blush:

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått ut fingeren og levert inn huset, med 2 objektiver til Interfoto så skal de få sett nærmere på problemene med Back focus (alle mine objektiver (6 stk) krever -20 i AF FineTune for å bli skarpt i fokuspunktet i min amatørtest). Dere vil bli løpende oppdatert på utviklingen - hvis det ikke viser seg å være brukerfeil da :blush:

Litt n00b spørsmål fra meg... hvordan får jeg testet om mitt D7000 har fokusfeil? Kan jeg laste ned og printe ut et testark? Og hvordan går jeg fram for å teste?

Lenke til kommentar

Litt n00b spørsmål fra meg... hvordan får jeg testet om mitt D7000 har fokusfeil? Kan jeg laste ned og printe ut et testark? Og hvordan går jeg fram for å teste?

 

Jeg har brukt et focus test chart for d70 (søk på google så finner du det) i tillegg (mesteparten av testen) har jeg plassert 3 batterier av type AA på skrått etter hverandre på et bord og plassert kamera på stativ med enten fjernkontroll eller selvutløser. jeg valgte AF-S og markerte fokus punktet på en tydelig bokstav på det midterste batteriet. På bildet så jeg at det var det bakerste batteriet som var skarpt, mens det midterste var uskarpt. ved å sette AF Fine Tune til -20 ble det midterste batteriet skarpt, med det bakerste og det fremste var mindre skarpe og da var det samstemt med hvor fokuspunktet var.

 

Jeg har testet dette på alle objektivene mine (nesten) da de har vært brukt på et D300 før hvor fokuspunkt og fokus var "spot-on" uten å justere AF Fine Tune. grunnen til at jeg testet var at jeg kjøpte kamera og dro på ferie og slet med litt vel uskarpe bilder, og etter nærmere sjekk ved hjemkomst viste det seg at fokus ikke var på fokuspunktet men lenger bak. Litt kjipt når fokuspunktet er på øyeeplet til motivet...

Lenke til kommentar

Jeg brukte bare en avis til å fokusere på. Sjekket mine to fastobjektiver, og fant ut at begge hadde godt av litt finjustering. Begge ser ut til å fungere bra nå.

 

Du kan jo også fokusere manuelt ved hjelp av liveview, så ser du akkurat hvor skarpt det kan bli. Da ser du fort hvis autofokusen bommer mye.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått ut fingeren og levert inn huset, med 2 objektiver til Interfoto så skal de få sett nærmere på problemene med Back focus (alle mine objektiver (6 stk) krever -20 i AF FineTune for å bli skarpt i fokuspunktet i min amatørtest). Dere vil bli løpende oppdatert på utviklingen - hvis det ikke viser seg å være brukerfeil da :blush:

Litt n00b spørsmål fra meg... hvordan får jeg testet om mitt D7000 har fokusfeil? Kan jeg laste ned og printe ut et testark? Og hvordan går jeg fram for å teste?

 

Jeg har ikke testet denne metoden selv - men det skal visst funke bra.

 

http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/cameras/1ds3_af_micoadjustment.html

 

Selv gjorde jeg slik:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=37076545

Lenke til kommentar

http://www.datacolor.eu/?id=398

 

Fås kjøpt her:

 

http://www.scandinav...px?iid=11235516

 

 

Blir nok å bestille denne selv til bruk på mine objektiv+ at jeg av og til låner andre objektiver.

Dette er ikke en bra løsning, LensAlign er _mye_ bedre på alle måter. Man får her mulighet til å aligne sensor 100% i parallell med kalibreringsverktøyet. Samt de har en ekstremt detaljert beskrivelse av avstand basert på brennvidde; samt støtte for ekstrem tele. Jeg har selv: LensAlign Pro Plus, kostet noe mindre når jeg kjøpte; men verdt pengene.

 

http://www.whibalhost.com/lensalign/purchase.html

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Da har jeg fått en tilbakemelding fra verkstedet.

 

Testene jeg på min uprofesjonelle måte har utført var ikke gode nok, batteriene sto for nærme hverandre. De fant ingen feilfokusering på 50mm objektivet. Men på 16-85 objektivet, som har stått på kameraet nesten hele tiden fant de følgende: "...etter nermere test av 16 - 85mm obj. vises frontfokus på 16mm / bakfokus på 85mm paralelt på vårt testhus og din D7000...".

 

Dette fikses på garantien og med tanke på at min fokustest ikke helt holdt vann og at problemene på "vanlige" bilder kun har oppstått med 16-85 så er jeg happy. Regner med å få tilbake utstyret i løpet av noen dager nå.

 

16-85 objektivet er også det eneste jeg ikke har brukt på D300 og dermed ikke testet på andre hus enn D7000. Jeg har nok vært litt paranoid mtp. de andre objektivene og uproff testing av undertegnede.

 

Håper jeg ikke har skremt noen fra å kjøpe D7000, da huset mitt faktisk er 100% friskmeldt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått en tilbakemelding fra verkstedet.

 

Testene jeg på min uprofesjonelle måte har utført var ikke gode nok, batteriene sto for nærme hverandre. De fant ingen feilfokusering på 50mm objektivet. Men på 16-85 objektivet, som har stått på kameraet nesten hele tiden fant de følgende: "...etter nermere test av 16 - 85mm obj. vises frontfokus på 16mm / bakfokus på 85mm paralelt på vårt testhus og din D7000...".

 

Dette fikses på garantien og med tanke på at min fokustest ikke helt holdt vann og at problemene på "vanlige" bilder kun har oppstått med 16-85 så er jeg happy. Regner med å få tilbake utstyret i løpet av noen dager nå.

 

16-85 objektivet er også det eneste jeg ikke har brukt på D300 og dermed ikke testet på andre hus enn D7000. Jeg har nok vært litt paranoid mtp. de andre objektivene og uproff testing av undertegnede.

 

Håper jeg ikke har skremt noen fra å kjøpe D7000, da huset mitt faktisk er 100% friskmeldt.

Ja det har vært mye hysteri om fokus-feil og hotpixels på D7000.

 

Toppen av kransekaka var en fyr over på foto.no som hadde prøvd (og lykkes) å fremprovosere hot pixels ved å ta kamera med seg under dyna og ta lange eksponeringer med objektivdekselet på hvorpå han oppfordret andre D7000-eiere til å gjennomføre samme test for å sjekke om også deres kamera var beheftet med samme feil.

 

Mitt kamera har iallfall ingen av disse feilene. D7000 er vanvittig mye kamera for pengene og jeg kan ikke gjøre annet enn å anbefale på det aller varmeste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk kamera uten tvil! Er likevel uvant med den kompakte størrelsen. Med mine apehender synes jeg D300 er bedre å holde i, men det er nok bare en vanesak..

 

Jeg slet med det sammen, men etter noen dager er det glemt. Neste gang jeg tar i et D300 hus føles nok det som et beist ;-)

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med dette kameraet,men etter og ha lest litt rundt omkring ser det ut som mange sliter med div feil,har også 2 kjenninger som også ha disse problemene.

 

http://nikonrumors.com/forum/topic.php?id=2662

 

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=36831923

 

http://photo.net/nikon-camera-forum/00XdgY

 

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/949403

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...