Gå til innhold

Spørsmål om Videregående Utdanning.


Gjest medlem-197195

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-197195

Dersom du skal bli advokat må du jobbe på. Usikker på hva snittet er (noen her inne vet det nok...) men jeg regner med at et snitt på 5,4 absolutt ikke er uvanlig. (Er sikkert høyere også?)

 

 

Videregående er ikke så vanskelig som noen skal ha det til... overgangen fra en lett ungdomsskole kan være skummel, men når man blir vant til det er det ikke så avskyelig mye lekser. Det eneste jeg syntes er stress er å lese til prøvene... nå må det sies at jeg ikke tar realfag og har derfor ganske lette fag...

 

Snittet kommer vel til slutt når jeg tar opp fagene. Tror jeg ikke tar realfag heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-197195

karaktersnittet du må ha for å komme inn på rettsvitenskap (og egentlig de fleste andre studier) øker når du tar opp fag etter vgs, da dette fører til at man havner i en den ordinære søkerkvoten, og ikke i førstegangsvitnemålskvoten.

 

du kan lese mer om dette her

 

mer å vite om disse kvotene? f eks, kan jeg søke rett på universitetet selv om jeg har havnet i ordinærkvoten?

Lenke til kommentar

for å søke høyere utdanning trenger man generell studiekompetanse.

 

ordinærkvoten er, som navnet tilsier, den ordinære/vanlige kvoten til høyere utdanning. den utgjør halvparten av kvoten, mens førstegangsvitnemålskvoten tilsvarer den andre halvparten.

 

det stilles noen kriterier for å havne i førstegangsvitnemålskvoten, hvilke kan du lese om i linken jeg ga deg. poengberegningen differer også endel, så dette er verdt å legge merke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...