Gå til innhold

Spørsmål om Videregående Utdanning.


Gjest medlem-197195

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-197195

Det jeg har gjort er å ha kjøpt en svart liten mappe der jeg kan sette inn ark, som ett fotoalbum på en måte, bare med A4 ark.

Der har jeg lagt inn en fin liten forside, en steg for steg plan, ungdomskole oversikt (karakterer, fravær) og ett videregående ark.

Der står det hvilke fag jeg vil ta, men jeg er forsatt litt forvirret. Dette er hva jeg har skrevet:

 

Videregående Skole:

Valgfag:

 

1. Trinn

Praktisk Matematikk - (1P)

Fremmedspråk - (Tyrkisk / Italiensk / Spansk)

2. Trinn

Programfag:

 

Greia er at jeg ikke vet hvor mange eller hvilke valgfag å ta.

Endret av medlem-197195
Lenke til kommentar

VG1

 

[Fellesfag]

 

Engelsk

Geografi

Naturfag

Samfunnsfag

Fremmedspråk I

Kroppsøving

Norsk hovedmål, skriftlig

Norsk sidemål, skriftlig

Norsk, muntlig

 

1P

 

 

[Programfag]

 

- ingen -

 

 

VG2

 

[Fellesfag]

 

Kroppsøving

Fremmedspråk I

Eldre Historie

Norsk hovedmål, skriftlig

Norsk sidemål, skriftlig

Norsk, muntlig

 

 

[Programfag]

 

Programfagvalg 1.1

Programfagvalg 2.1

Programfagvalg Z

 

2P eller S1 (eller R1)

 

VG3

 

[Fellesfag]

 

Religion og etikk

Nyere Historie

Kroppsøving

Norsk hovedmål, skriftlig

Norsk sidemål, skriftlig

Norsk, muntlig

 

 

[Programfag]

 

Programfagvalg 1.2

Programfagvalg 2.2

 

 

 

Fagene jeg har merket rødt får du standpunktkarakter i det året. Det blir med andre ord stående på vitnemålet du får når du går ut av VGS (du kan riktignok ta det opp som privatist underveis eller etterpå om ønskelig/nødvendig).

 

 

[fra hukommelsen] Du må ha fire programfag innenfor samme programområde, hvor de parvis fordyper seg i hverandre. Med teskje. Programfagvalg 1.2 er relatert til 1.1. Og programfagvalg 2.2 er relatert til 2.1. Og de må som sagt alle fire være innenfor samme programområde.

 

Eks på løsning.

 

Medie- og Informasjonskunnskap 1 (1.1)

Sosiologi og Sosialantropologi (2.1)

Internasjonal Engelsk (Z)

 

Medie- og Informasjonskunnskap 2 (1.2)

Politikk og menneskeretter (2.2)

 

Edit: Skolen din tilbyr forresten fremmedspråkene: Tysk, Spansk og Fransk.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Hadde sikkert ikke vært dumt å begynne på skolen og erfare hvordan ting er, hva du liker og alt det der, før du har lagt tidenes plan for hvordan videregående skal være.

 

Rettsvitenskap hadde forresten en inntaksgrense på 52 poeng i fjor (lavere på vårparten, ja) - førstegangsvitnemål, så jeg ville nok ha satset på litt mer enn 50 poeng i snitt, hvis det er drømmestudiet. Har ikke ligget så lavt de siste årene (har nok mye med den nye reformen å gjøre, hvor fordypningspoengene ble fjernet, og det ble færre realfagspoeng). Allikevel er det nok et studie hvor inntaksgrensen raskt kan øke. Alternativet er jo Bergen. Hvis ikke har man jo alltids Tromsø, eller juss på Treider, for de som anser det som et godt valg...

Endret av Sjøtispe
Lenke til kommentar

[fra hukommelsen] Du må ha fire programfag innenfor samme programområde, hvor de parvis fordyper seg i hverandre. Med teskje. Programfagvalg 1.2 er relatert til 1.1. Og programfagvalg 2.2 er relatert til 2.1. Og de må som sagt alle fire være innenfor samme programområde.

 

Eks på løsning.

 

Medie- og Informasjonskunnskap 1 (1.1)

Sosiologi og Sosialantropologi (2.1)

Internasjonal Engelsk (Z)

 

Medie- og Informasjonskunnskap 2 (1.2)

Politikk og menneskeretter (2.2)

 

Man trenger kun tre programfag (her regner jeg ikke 2P/2T-matten som programfag), med mindre man har S1/R1-matte. Kun da kan man velge et fjerde programfag.

 

Aller først velger man programområde, real-, språk- eller samfunns- og økonomifag. Deretter velger man minst to fag innenfor programområdet man har valgt. Disse to fagene må man fortsette med på VG3 (unntak: du kan fortsette med bare ett fag dersom du velger å fortsette med fremmedspråk nivå 3 som programfag).

 

Det tredje faget kan velges fritt innenfor alle programområder, og en kan droppe faget på VG3 og velge et helt nytt programfag. Merk at du også må ha tre programfag på VG3, mtp. krav til antall timer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Hadde sikkert ikke vært dumt å begynne på skolen og erfare hvordan ting er, hva du liker og alt det der, før du har lagt tidenes plan for hvordan videregående skal være.

 

Skjønner hva du mener, men jeg vil ikke ta alt som det kommer seg. Mange tar bare en yrkeslinje også er ferdig med alt. Om å ta opp karakterene på VGS er nødvendig for å leve ut drømmen min, så gjør jeg det.

Lenke til kommentar

Hmm, visste at det var noe som skurret, burde kanskje sjekket og ikke tatt alt fra hukommelsen: OWA har selvfølgelig rett.

 

En grei oversikt finner du i tabellen her under overskriften "Fag og timefordeling i utdanningsprogram for studiespesialisering". Som et lite alternativ til denne går det an å velge R1 eller S1 på VG2 fremfor 2P (hvilket tilsvarer 84 matematikk VG2 i tabellen).

 

Edit: Fordelen med S1 (eller R1..) er at det gir et halvt realfagspoeng. Det er to timer mer i uken mot dette halve poenget, hvilket det kan være verdt. S1 er ikke så veldig vanskelig akkurat.

Endret av blured
Lenke til kommentar
Edit: Fordelen med S1 (eller R1..) er at det gir et halvt realfagspoeng. Det er to timer mer i uken mot dette halve poenget, hvilket det kan være verdt. S1 er ikke så veldig vanskelig akkurat.

 

Nei, men det er vanskeligere enn det mange av de som tar faget tror (før eksamen!). Gjennomsnittskarakteren på eksamen i 2009 var 2,7, og strykprosenten? 20%. Forøvrig fikk 1,8% 6.

Lenke til kommentar

Ikke helt. Jeg skrev at du kun trengte to programfag i VG3. Dette er, som OneWingedAngel påpekte, feil. Det riktige er tre programfag i løpet av VG3. Dette vil du se om du sjekker linken jeg ga deg; den gir egentlig en bedre oversikt enn det jeg listet opp over, da den også sier noe om antall timer du har i hvert fag i pr år.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Riktig.

 

Edit: Fordelen med S1 (eller R1..) er at det gir et halvt realfagspoeng. Det er to timer mer i uken mot dette halve poenget, hvilket det kan være verdt. S1 er ikke så veldig vanskelig akkurat.

 

Nei, men det er vanskeligere enn det mange av de som tar faget tror (før eksamen!). Gjennomsnittskarakteren på eksamen i 2009 var 2,7, og strykprosenten? 20%. Forøvrig fikk 1,8% 6.

Gjennomsnittskarakteren i matematikk blant norske videregåendeelever har aldri vært spesielt oppløftende da, og spesielt ikke på eksamen. Slik jeg ser det, ihvertfall utifra det jeg observerte på min skole, er det ikke akkurat overraskende. Matematikk er et fag som krever litt godt arbeid; dette gjenspeiles i gjennomsnittet kan du si...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Riktig.

 

Edit: Fordelen med S1 (eller R1..) er at det gir et halvt realfagspoeng. Det er to timer mer i uken mot dette halve poenget, hvilket det kan være verdt. S1 er ikke så veldig vanskelig akkurat.

 

Nei, men det er vanskeligere enn det mange av de som tar faget tror (før eksamen!). Gjennomsnittskarakteren på eksamen i 2009 var 2,7, og strykprosenten? 20%. Forøvrig fikk 1,8% 6.

Gjennomsnittskarakteren i matematikk blant norske videregåendeelever har aldri vært spesielt oppløftende da, og spesielt ikke på eksamen. Slik jeg ser det, ihvertfall utifra det jeg observerte på min skole, er det ikke akkurat overraskende. Matematikk er et fag som krever litt godt arbeid; dette gjenspeiles i gjennomsnittet kan du si...

 

Ok. Så snart jeg får snakket med en rådgiver på skolen jeg skal til om programfag, og hvilke jeg burde velge, kan jeg fylle ut VGS siden med de valgte programfagene, ikke sant?

 

Og om jeg har forstått riktig er det fag med standpunkt karakter (de med rød font) de som kommer på vitnemålet mitt, og de som bestemmer snittkarakteren min.

 

Hvis dette stemmer, gjenstår det bare å snakke med noen rådgivere og fylle ut årstimer på VGS siden.

Lenke til kommentar

Å ta italiensk som morsmål funker... har venner som droppet spansk i første og andre og hadde heller en eksamen i morsmål i andre klasse, tror jeg. (Eller var det begge årene?) Kjenner også mange som har morsmål som et programfag i tredje. De kan språket flytende hele gjengen, så de lærer ikke akkurat noe mer. Blir som om vi skrev en lang norskstil. De gjør også ingenting; de ender bare opp med en hau med fritimer i uken.

Endret av Awah
Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Å ta italiensk som morsmål funker... har venner som droppet spansk i første og andre og hadde heller en eksamen i morsmål i andre klasse, tror jeg. (Eller var det begge årene?) Kjenner også mange som har morsmål som et programfag i tredje. De kan språket flytende hele gjengen, så de lærer ikke akkurat noe mer. Blir som om vi skrev en lang norskstil. De gjør også ingenting; de ender bare opp med en hau med fritimer i uken.

 

Er Tyrkisk-Italiensk, ja, så det er en mulighet.

Men ja, det kan være at det bare erstatter nynorsk. Jeg slapp jo nynorsk eksamen siden jeg var flerspråklig.

 

Edit: Når du sier at de hadde morsmål, mener du at de var flerkulturelle, eller kan alle gjøre det?

Og ja, jeg kjenner det "få det inn med teskje" prinsippet. Faren min er tross alt Tyrkisk.

Endret av medlem-197195
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...