Gå til innhold

Spørsmål om Videregående Utdanning.


Gjest medlem-197195

Anbefalte innlegg

Ja, de jeg kjenner slipper nynorsk eksamen; men de er i timene de to timene i året vi faktisk har nynorsk. (Ikke rart folk hater det når de faktisk aldri lærer det.)

 

Jeg er norsk, og jeg får jo undervisning i norsk; så jeg kan ikke ta morsmålet mitt (norsk) som programfag. Det gjelder jo bare for de som har et annet morsmål. (=foreldre fra et annet land.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er som sagt ikke helt sikker, da dette ikke har berørt meg på noen måte. Men hvordan jeg tror det fungerer:

 

På skolen har man hovedmål, sidemål, fremmedspråk og engelsk.

 

For deg blir dette:

Hovedmål = Bokmål

Sidemål = Nynorsk eller italiensk eller tyrkisk.

Fremmedspråk = Tysk eller Fransk eller Spansk (fagene Skiene VGS tilbyr)

Engelsk

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195
Det gjelder jo bare for de som har et annet morsmål. (=foreldre fra et annet land.)

 

Ja, det var det jeg tenkte på. Er Italiensk fra min mors side, og Tyrkisk fra min fars side. Men bare virker urealistisk at de har en lærer for alle de språka. :ermm:

Lenke til kommentar

For å klarne litt opp her:

 

Morsmål gir grunnlag til fritak fra vurdering i nynorskfaget, altså slipper man ikke unna undervisningen. :thumbdown:

 

Du har også muligheten til å erstatte et fremmedspråk (fransk, tysk, etc.) med morsmålet ditt.

Ingen undervisning blir gitt, og du har ansvaret for å kunne det som trengs når du går opp til skriftlig eksamen. Regelverket ellers kjenner jeg ikke, men du får nok nærmere informasjon fra fagansvarlig når du først starter på vgs.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Ingen undervisning blir gitt

 

Vokste opp med mora mi mens de var skilt, og så faren min kansje 1 gang i måneden. Bo i Tyrkia var det ikke spesielt mye av heller, så jeg snakker ikke særlig bra tyrkisk. Hvordan skal jeg egentlig få lært det uten undervisning?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Ingen undervisning blir gitt

 

Vokste opp med mora mi mens de var skilt, og så faren min kansje 1 gang i måneden. Bo i Tyrkia var det ikke spesielt mye av heller, så jeg snakker ikke særlig bra tyrkisk. Hvordan skal jeg egentlig få lært det uten undervisning?

 

Kan du ikke ta italiensk i stedet? Hvis du kan det mye bedre enn du kan tyrkisk altså.

 

Jajo, det er egentlig ganske vanskelig å forklare. Har egentlig ikke så mye kontakt med den italienske familien. Mens i Tyrkia har jeg veldig mye nær familie og det kan hende at det er nødvendig å snakke tyrkisk den tiden jeg er 19-20.

Men jo, hadde vært mye enklere å ta Italiensk.

 

Morsmål gir grunnlag til fritak fra vurdering i nynorskfaget, altså slipper man ikke unna undervisningen. :thumbdown:

Nettop sånn jeg har det her på ungdomskolen. Slipper å bli vurdert liksom. Men jeg skjønner forsatt ikke hvorfor man ikke skal ha undervisning i morsmål, ettersom det er fremmedspråk, der man blir vurdert. :ermm: Er også ganske vanskelig å lære ett språk flytende på 3 år . Jeg vet jo hvordan Tyrkisk er bygd opp, og uttalen min er ganske så nær perfekt, det er bare det å kunne lære selve språket.

Endret av medlem-197195
Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Det er nok ikke forventet at du skal kunne det flytende, med mindre du tar eksamen på nivå 3. På det enkleste nivået vil det nok bare innebære oversettelse av enkle ord/uttrykk og kanskje en kort tekst, i følge de jeg kjenner som har hatt den type morsmålseksamen.

 

Høres igrunn veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Ok, folkens.. Ser ut som jeg har fått svar på det meste innenfor VGS.

..Med mindre jeg bestemmer meg for å ta Media & Kommunikasjon istedet. Men uansett. tusen hjertelig takk for alle svar og deres innsats, det er satt stor pris på.

 

Men før jeg merker tråden som løst, har jeg ett siste spørsmål. La oss si at jeg har tatt eksamen i 3. Trinn. Jeg har kansje 4 i snitt. Hva gjør jeg nå? Hvis jeg tar de karakterene opp igjen som privatist, vil jeg da kunne søke på universitetet rett etter det da? Får jeg ett høyere snittkarakter nødvendig? ..Er det noe mer jeg bør vite om det?

Lenke til kommentar

Sett at du har bestått i alle nødvendige fag for å få generell studiekompetanse, kan du søke høyere utdanning rett etter videregående, eller først ta opp igjen fag som privatist og deretter søke høyere utdanning. Merk at hvis du tar fag som privatist etter at du er ferdig med videregående vil du kun søke i ordinærkvoten, som vanligvis har høyere poenggrenser enn primærkvoten. Det vil derfor være en fordel å gjøre ditt beste de tre årene, og går det dårlig i et fag eller tre så bør du ta dem som privatist før du er ferdig med VG3.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Sett at du har bestått i alle nødvendige fag for å få generell studiekompetanse, kan du søke høyere utdanning rett etter videregående, eller først ta opp igjen fag som privatist og deretter søke høyere utdanning. Merk at hvis du tar fag som privatist etter at du er ferdig med videregående vil du kun søke i ordinærkvoten, som vanligvis har høyere poenggrenser enn primærkvoten. Det vil derfor være en fordel å gjøre ditt beste de tre årene, og går det dårlig i et fag eller tre så bør du ta dem som privatist før du er ferdig med VG3.

 

Det jeg mente var, at jeg trenger 5 i snitt for å komme inn på Rettsvitenskap. Les mitt inlegg igjen. ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Jeg mener at jeg svarte på innlegget ditt. Det eneste jeg ikke forstår er hva du mener med "Får jeg ett høyere snittkarakter nødvendig?".

 

Jeg mener, om jeg tar karakterene mine opp igjen som privatist, blir nødvendig snittkarakter høyere?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Men til mitt siste spørsmål, igjen.

Om jeg tar opp karakterene igjen (om jeg ikke fikk den nødvendige snittkarakteren etter 3 klasse), kan jeg gå rett på å søke på UiO, eller er det visse opptak og slikt? Må jeg vente noen år eller noe sånt? Har helst lyst til å bli ferdig med alt før jeg er 30. :!:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Du kan søke hvert år. Hvis du bestemmer deg for å bruke ett år til å ta opp igjen fag, så trenger du ikke vente lenger enn det året. Privatisteksamen blir for øvrig holdt to ganger i året.

 

Aha, jeg trodde det noe som het "førstegangs opptak" eller noe.

Men det lettet meg, egentlig. Kansje jeg kan bli advokat når jeg er 28 allikevel.

Lenke til kommentar

Dersom du skal bli advokat må du jobbe på. Usikker på hva snittet er (noen her inne vet det nok...) men jeg regner med at et snitt på 5,4 absolutt ikke er uvanlig. (Er sikkert høyere også?)

 

 

Videregående er ikke så vanskelig som noen skal ha det til... overgangen fra en lett ungdomsskole kan være skummel, men når man blir vant til det er det ikke så avskyelig mye lekser. Det eneste jeg syntes er stress er å lese til prøvene... nå må det sies at jeg ikke tar realfag og har derfor ganske lette fag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...