Gå til innhold

Spørsmål om Videregående Utdanning.


Gjest medlem-197195

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-197195

Jeg har tenkt å gå Studiespesialisering (Allmenn) ved Skien Videregående for å så studere jus ved UiO.

 

Jeg vet det ikke er spesielt vanskelig å komme inn, det er bare å få førstegangsvitnemål og generell studiekompetanse.

Fungerer det akkurat som ungdomskole, eller må jeg velge forsjellige fag? Så mangt vet jeg at jeg kan velge mellom en praktisk og en mer teoretisk form for matte, og selvførgelig, språkfag. Men er det noe annet? Er det mer jeg må velge mellom for å gjøre skolen lettere for meg? Og hva skal virkelig til for å få 5 i snittkarakter?

Endret av medlem-197195
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du et fagbrev, så er det 20timer i uka og fagene matematikk, naturfag, norsk og historie. kommer du rett fra yrkesfag, så er det vel en del flere timer, men det er bare rett fram, du må ikke velge fag osv.

 

å få 5 i snitt på videregående er ingen sak hvis du faktisk satser, gjør leksene og leser litt hjemme og er seriøs (dvs ikke en av de som tuller i timene og oppfører seg som drittunger)

Lenke til kommentar

Det er flere forskjellige fag du må velge mellom. Første året har man ikke valgfag, men man må velge et språk, spansk, fransk, tysk.. Andre året må du velge en linje; realfag og samfunn. Da velger du tre forskjellige fag, og fortsetter med to av disse fagene siste året.

Det er forskjellig fra skole til skole på hvordan nivået er, og hvilke fag det er mulighet for å velge. Men mange pleier å velge fagene som tilhører samfunnslinjen, da dette gjerne er "lettere" fag. Dette kommer selvsagt an på hver person, men mange regner realfagene (kjemi, biologi, fysikk), som vanskeligere.

Velg fag som du har noe interesse for, og jobb for å få karakterene du ønsker/trenger. Er ingen fasit for hva som må til for 5 i snitt ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Jeg vet at realfag er ganske vanskelig, men du får ekstra studiepoeng?

Om jeg velger Samfunn, kan jeg vel studere jus? Realfag er nok for vanskelig for meg. Pluss, jeg elsker samfunnsfag og slikt.

 

Edit: Jeg har også hørt at jeg kan velge morsmål som språkfag, er det sant? (enten Tyrkisk eller Italiensk.)

Endret av medlem-197195
Lenke til kommentar

På videregående har man en kombinasjon av fellesfag og programfag (altså fag man velger selv).

 

Obligatoriske fag alle har / fellesfag er henholdsvis:

 

VG1

140 Engelsk

056 Geografi

140 Naturfag

084 Samfunnsfag

140 1T/1P

 

VG2

225 Fremmedspråk I (også timer VG1)

 

VG3

084 Religion og etikk

169 Historie (også timer VG2)

168 Kroppsøvning (også timer VG1 og VG2)

393 Norsk hovedmål, skriftlig (også timer VG1 og VG2)

000 Norsk sidemål, skriftlig (også timer VG1 og VG2)

000 Norsk, muntlig (også timer VG1 og VG2)

 

Foran hvert fag skrev jeg antall timer i løpet av VGS, om ikke annet er nevnt er det snakk om i løpet av et år. 140 timer tilsvarer fem timer i uken.

 

 

I slutten av første- og andreklasse får du muligheten til å velge programfagene du skal ha i løpet av det etterfølgende året. I løpet av andreklasse skal du ha fag tilsvarende 3x140 i tillegg til enten 2P (kan velges om 1P) / R1 / S1. I tredjeklasse har man 3x140 timer. Altså tre fag som hver tilsvarer fem timer i uken pluss uansett en form for matematikk i VG2. Det er to kriterier for hvilke fag du kan velge: (1) skolen må selvfølgelig tilby faget og (2) 2x2 av fagene må fordype hverandre og samt være innenfor samme programområde (altså enten realfag eller språk/samf/økonomi fag).

 

Hadde du besøkt skien.vgs.no ville du funnet ut at din fremtidige skole tilbyr følgende fag:

 

(Språk,samfunnsfag og økonomi)

Sosiologi og Sosialantropologi (og Sosialkunnskap eller Pol. og m.retter)

Samfunnsgeografi (og Sosialkunnskap eller Pol. og m.retter)

Historie og filosofi 1 og 2

Rettslære 1 og 2

Samfunnsøkonomi 1 og 2

Markedsføring og ledelse 1 og 2

Medie og informasjonskunnskap 1 og 2

Økonomistyring / Økonomi og ledelse

Kultur og kommunikasjon 1 og 2

Internasjonal Engelsk og Samfunnsfaglig Engelsk og Eng lit og og kultur

Fremmedspråk fordypning

 

S1 og S2

 

(Realfag)

R1 og R2

Fysikk 1 og Fysikk 2

Kjemi 1 og Kjemi 2

Geofag 1 og Geofag 2

Biologi 1 og Biologi 2

Informasjonsteknologi 1 og 2

Teknologi og forskningslære 1 og 2

Lenke til kommentar

Du kan få opptil fire realfagspoeng, en oversikt over hvilke fag som gir hva finner du her.

 

Tror du har rett på å få undervisning i morsmålet ditt i stedet for nynorsk/sidemål om du ønsker det.

 

Ellers så har du forholdsvis god tid på deg før du trenger å bestemme deg. Programfag velger du ikke før etter jul i første klasse en gang. Det eneste du tar stilling til i starten er hvorvidt du skal ha 1T eller 1P, samt hvilket fremmedspråk du vil ha. Men utifra personlig erfaring: Ikke velg realfag kun for realfagspoengene. Du bør ha en viss interesse og ståpåvilje og/eller evne/talent skal du velge realfag.

Endret av blured
Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

(Språk,samfunnsfag og økonomi)

Sosiologi og Sosialantropologi (og Sosialkunnskap eller Pol. og m.retter)

Samfunnsgeografi (og Sosialkunnskap eller Pol. og m.retter)

Historie og filosofi 1 og 2

Rettslære 1 og 2

Samfunnsøkonomi 1 og 2

Markedsføring og ledelse 1 og 2

Medie og informasjonskunnskap 1 og 2

Økonomistyring / Økonomi og ledelse

Kultur og kommunikasjon 1 og 2

Internasjonal Engelsk og Samfunnsfaglig Engelsk og Eng lit og og kultur

Fremmedspråk fordypning

 

Virker for meg at dette er hva jeg burde velge.

Men tusen takk, det var til stor hjelp, og klarnet noe forvirring.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

en ting til å ha i mente er å forsøke å ha mest mulig forhåndskunnskaper før du begynner studiet. det er ikke en selvfølge å klare studiet selv om man kommer inn :)

 

derfor jeg kommer her for informasjon :)

Lenke til kommentar

Virker for meg at dette er hva jeg burde velge.

Men tusen takk, det var til stor hjelp, og klarnet noe forvirring.

Bare hyggelig. For mer informasjon kan du sjekke ut udir.no og læreplanene for hvert enkelt fag.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg kun gått etter de fagene du selv mener virker mest interessante. Med unntak av språk- og realfagene er det ikke i betraktelig grad du direkte vil ha bruk for den kunnskapen du faktisk lærer. Misforstå meg rett; det legger selvfølgelig et grunnlag, men svært mye av det er å betrakte som basiskunnskaper oppegående mennesker uansett burde kunne noe om. Slik jeg ser det: ingen av samfunnsfagene vil gi det noen virkelig fortrinn foran andre. Viktigere (spør du meg) er faktisk det formelle og språklige du lærer i norsken, samt studieteknikker og vaner.

 

Noen tips for valg:

Når du står mellom 1T og 1P kan det være fristende å velge 1P. Men en fordel med 1T er gjerne at de som velger det er mer seriøse, dette gir grunnlag for bedre studieforhold. Læreren er ofte også bedre.

 

Ser på profilen din at du interesserer deg for fotografi, grafikk og video. En idé kan derfor være å velge Medie og informasjonskunnskap 1 og 2. Mange mener dette er et svært slapt fag, men personlig er dette helt klart det faget jeg lærte og videreutviklet mest anvendelig kunnskap.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Ser på profilen din at du interesserer deg for fotografi, grafikk og video. En idé kan derfor være å velge Medie og informasjonskunnskap 1 og 2. Mange mener dette er et svært slapt fag, men personlig er dette helt klart det faget jeg lærte og videreutviklet mest anvendelig kunnskap.

 

Det gjør jeg, og Medier og Kommunikasjon kan være noe. Men kan jeg da studere rettsvitenskap etter det?

Lenke til kommentar

Rettsvitenskap krever ikke at du velger noen spesifikke fag på VGS, det krever kun generell studiekompetanse med et forholdsvis høyt gjennomsnitt.

 

Her finner du en oversikt over studier i Norge med spesielle opptakskrav. Som du sikkert ser er det stort sett studier som krever realfag, eller kreative studier med opptaksprøver. Alle studier som ikke står på denne listen krever kun generell studiekompetanse samt et snitt basert på antall søkere og antall plasser på det gitte studiet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Rettsvitenskap krever ikke at du velger noen spesifikke fag på VGS, det krever kun generell studiekompetanse med et forholdsvis høyt gjennomsnitt.

 

Her finner du en oversikt over studier i Norge med spesielle opptakskrav. Som du sikkert ser er det stort sett studier som krever realfag, eller kreative studier med opptaksprøver. Alle studier som ikke står på denne listen krever kun generell studiekompetanse samt et snitt basert på antall søkere og antall plasser på det gitte studiet.

 

Hm. Trodde jeg måtte gå på allmenn for å få den type utdannelse. men hva med idrett, musikk dans og drama, og yrkesfag? får man studie kompetanse av de? hørte nemlig av en i klassen min at "vi får jo studiespesialisering i idrett vi og".

 

Vil også takke for tipset om udir.no, der kan jeg finne meget informasjon også.

Lenke til kommentar

Begrepet allmenn er ikke i bruk lenger, det stammer fra "reform 94". Etter at den nye reformen "kunnskapsløftet" trådte i kraft i 2006 ble det hetende studiespesialisering.

 

Studiespesialisering er navnet på den klassiske veien en kan gå for å oppnå generell studiekompetanse. Men det stemmer at generell studiekompetanse kan oppnås på andre måter.

 

Eks: Idrett. Musikk, dans og drama. Tegning, form og farve. På de fleste skoler Medier og kommunkasjon. Samt alle som går yrkesfaglige linjer kan ta noe som heter påbygg; her bruker de siste året på VGS for å oppnå generell studiekompetanse.

 

Edit: Grunnen til at det heter studiespesialisering er simpelthen fordi det er rettet mot de som ønsker å ta en høyere utdanning senere. Andre linjer enn studiespesialisering har selvfølgelige spesifikke krav til fag de må igjennom og bestå for å oppnå generell studiekompetanse.

Endret av blured
Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Begrepet allmenn er ikke i bruk lenger, det stammer fra "reform 94". Etter at den nye reformen "kunnskapsløftet" trådte i kraft i 2006 ble det hetende studiespesialisering.

 

Studiespesialisering er navnet på den klassiske veien en kan gå for å oppnå generell studiekompetanse. Men det stemmer at generell studiekompetanse kan oppnås på andre måter.

 

Eks: Idrett. Musikk, dans og drama. Tegning, form og farve. På de fleste skoler Medier og kommunkasjon. Samt alle som går yrkesfaglige linjer kan ta noe som heter påbygg; her bruker de siste året på vgs på å oppnå generell studiekompetanse.

 

Og jeg som trodde folk som valgte idrett var dømt til å bli gymlærere. :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Ok, som jeg har forstått det, har jeg første året fellesfag i tillegg til matte (praktisk) og språkfag. (morsmål)

 

I andre året velger jeg mellom forsjellige programfag, men hvor mange? Og hvilke vil gi meg nyttige kunnskaper og studievaner for å studere rettsvitenskap?

 

Tredje året vil jeg undersøke nøyere så snart jeg har forstått andre året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...