Gå til innhold

Strømmen gikk da ny PSU ble koblet til


Arrizol

Anbefalte innlegg

hei..

Har en 1000w mist psu som jeg fikk i dag. da jeg startet den opp første gang så gikk strømmen. kretsen den er koblet på skal tåle i overkant av 2000w så for meg virket dette litt rart. om det ikke er sånn at første start trekker sykt mye strøm for å "fylle" katalysatorene med strøm for å så gi ut hva systemet trenger.. er det riktig eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro strømforsyningen kun trekker 1000 watt hvis du belaster den med det. Hvis komponentene i PCen ikke trekker mer enn for eksempel 400 watt til sammen, så trekker vel ikke strømforsyningen stort mer heller? Eller er jeg helt på jordet?

Det stemmer ja.

 

Det er nok ikke slik at PSU "fylles opp" med 1000W når du skrur på maskina di.. :tease:

E: Har du flere snurredisker i maskina vil de trekke en del under oppstart (alle diskene snurrer opp på likt), men du er fortsatt laaaaangt unna 1000W.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

1000W strømforsyning trekker ca 8 A på 230V siden.

hvordan får du det til å bli 8 amper?

da har strømforsyninga virkningsgrad på nærmere 55 prosent. ikke det litt under gjennomsnittet da.

 

 

Bare å lese på merket til strømforsyninga det.

Dette er en 1000W ColerMaster

SilentProM1000_6.jpg

 

Strømforsyninger har kondensatorer som lades når du setter på strømmen, og derfor trekker strømforsyningen mer strøm i det den kobles til enn under drift.

Lenke til kommentar

Bare å lese på merket til strømforsyninga det.

Dette er en 1000W ColerMaster

SilentProM1000_6.jpg

 

Strømforsyninger har kondensatorer som lades når du setter på strømmen, og derfor trekker strømforsyningen mer strøm i det den kobles til enn under drift.

det er jo i direkte konflikt med infoen fra colermaster dette vis den skal trekke dette under vanlig bruk iallefall.

 

SilentProM1000_2.jpg

 

siden de hevder virkningsgrad på 80% på den vifta du har linket bilde til/fra.

 

og dete er og grunnen til at jeg stusser veldig over din tidligere uttalelse, ja tallene på PSU taler for seg, men for meg er det uvant og litt merkelig at de eventuelt oppgir maks startstrøm uten å oppgi vanlig maks trekk strøm.

 

som vel for den du viser til vil bli 1000W/0,8=1250W som ved 230V(som vel er standard nå i norge) blir 1250W / 230V = 5,43A

 

Ja, det kalles "Inrush current" og kan noen ganger få sikringer til å ryke. Man må vel passe på å bruke treg sikring i så fall.

ja den er jeg med på.

Lenke til kommentar

Hva er det du egentlig stusser på stich_it??

TS lurer på hva PSU trekker ved oppstartsstrøm ikke ved normal drift.

Det er det jeg har svart på, ikke noe annet.

 

Jeg tror grunnen til at produsentene merker med maks startstrøm på merkeskiltene er for at brukerene skal kunne se hvor mye strøm faktisk PSUen krever ved oppstart.

Det er jo ikke så mye å lure på hvorfor sikringen går da, eller??

Hadde vært merkeligere hvis det sto merket med 5A når det krever 8A.

 

De oppgir jo virkningsgraden også med kurvediagram som du viser. Det viser hva PSU trekker under drift, men ikke oppstart.

 

Grunnen til oppstratsrømmen er konensatorer som lades og induktive laster i PSUen som trekker mer ved oppstart.

Du får PSUer som trekker mindre i oppstart en den jeg har gitt eksempel på men de er dyrere.

Se f.eks. GOLD utgaven til coolermaster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...