Gå til innhold

Nekte å utføre arbeidsoppgaver pga lav lønn?


Anbefalte innlegg

Hei, lurer på en ting. Jeg jobber som IT-teknikker i et stort firma hvor jeg begynte på 1.linje, men avanserte til Brukerstøtte etterhvert. Så begynte jeg å lage script og deretter begynte jeg som eneste person å utvikle diverse systemer mot Active Directory som muliggjør opprettelse og administrering av brukere og datamaskiner gjennom et web-grensesnitt. Dette må programmeres med vb-kode i bakenden.

I tillegg lager jeg maler for våre kunder og er med på leveranser rett som det er.

 

Årslønnen min ligger nå på 343.000 i året etter å ha fått 4000,- i lønnstillegg i år.

Grunnen til at jeg ikke fikk mer var fordi jeg liker å gjøre en jobb 100% ferdig og solid. Det var ikke noe påskudd for lønnstillegg da jeg fikk beskjed om at jeg burde heller yte 70-80% istedet så jeg rekker over mer. Uansett om sluttresultatet blir et korthus..

 

Men så fikk jeg akkurat vite at en her på 1.linje fikk 20.000 i årstillegg og ligger da på en årslønn på 350.000 blank. Med andre ord, nesten 10k mer enn meg selv. Selv om ansvarsoppgavene er laangt mindre.

 

Da spør jeg, kan jeg nekte å utføre arbeidsoppgaver som da ikke er 1.linje f. eks?

Spesielt siden de sier at jeg skal sitte på 1.linje samtidig som jeg gjør alt det andre arbeidet. Det er nemlig ingen andre ressurser som kan ta det andre arbeidet.

 

Hva gjør jeg? Jeg kan ikke bare godta det her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jobber i Trondheim. Firmaet har over 5000 ansatte akkurat nå, men en fusjon etterhvert øker tallet til over 10.000 ansatte. Har jobbet her siden 2007.

I arbeidsavtalen står det nada nix om programmeringskunnskaper. Ei står det noe om de andre oppgavene jeg gjør heller forsåvidt. Står vel bare generelt at jeg er "IT-teknikker". Samme som det står hos de fleste andre her, uavhengig av hva de faktisk gjør. Goder? Hmm, jeg har 5 ukers ferie, lønnet jule og påskeferie. Men det er vel alt.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Er vel då berre å gjere som du får beskjed om, dersom det er ønskelig at du berre yter 70-80% så er det så mykje som du bør yte. Du får betalt per time og dersom det at du lager mykje rot med nesten ferdige prosjekt så er ikkje det ditt problem, kanskje du til og med får jobbe overtid for å rydde opp i dette?

 

Lønna kan også være avhengig av kor mange kunder du rekker over og ikkje kor mange fornøgde kundar du har.

 

Det beste er nok uansett å ta dette gjennom fagforeningen din der du krever meir lønn.

 

Du kan sjølvsagt også gå til sjefen med eit lønnskrav og eit ultimatum om at du vil seie opp jobben dersom du ikkje får meir lønn, men då bør du både være forberett på å gå og helst ha eit jobbtilbud som du kan gå over til dersom du ikkje får innfridd lønnskravet ditt.

 

Det å nekte å gjere arbeid som du har fått beskjed om å gjere er eit farlig spel, du må i alle fall lese arbeidskontrakta di nøye for å sjå om det er noken oppgaver som du kan unngå å gjere begrunna i arbeidsavtalen din. Men å legge ned arbeidet på enkelte områder er ikkje akkurat den strategien som får sjefen din til å ville gi deg meir i lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel då berre å gjere som du får beskjed om, dersom det er ønskelig at du berre yter 70-80% så er det så mykje som du bør yte. Du får betalt per time og dersom det at du lager mykje rot med nesten ferdige prosjekt så er ikkje det ditt problem, kanskje du til og med får jobbe overtid for å rydde opp i dette?

 

Lønna kan også være avhengig av kor mange kunder du rekker over og ikkje kor mange fornøgde kundar du har.

 

Det beste er nok uansett å ta dette gjennom fagforeningen din der du krever meir lønn.

 

Du kan sjølvsagt også gå til sjefen med eit lønnskrav og eit ultimatum om at du vil seie opp jobben dersom du ikkje får meir lønn, men då bør du både være forberett på å gå og helst ha eit jobbtilbud som du kan gå over til dersom du ikkje får innfridd lønnskravet ditt.

 

Det å nekte å gjere arbeid som du har fått beskjed om å gjere er eit farlig spel, du må i alle fall lese arbeidskontrakta di nøye for å sjå om det er noken oppgaver som du kan unngå å gjere begrunna i arbeidsavtalen din. Men å legge ned arbeidet på enkelte områder er ikkje akkurat den strategien som får sjefen din til å ville gi deg meir i lønn.

Nei, jeg er enig. Jeg ønsker ikke å være vrang overhodet. Og det å nekte å utføre arbeidsoppgaver er ikke noe jeg verken ønsker eller pleier å gjøre. Men jeg mener at rett må være rett. Jeg klarer heller ikke å bare yte 70-80% på leveranser som jeg lager. Om jeg lager et produkt eller en løsning så er det mitt navn som står på. Kundene spør etter meg direkte og da klarer jeg ikke levere et korthus. Jeg er bare sånn, noe jeg mener alle burde være forsåvidt..

 

Men det å få ny arbeidskontrakt synes jeg høres interessant ut. På bakgrunn av den kan jeg be om mer lønn ja :) For det jeg gjør bør jo strengt tatt stå i arbeidskontrakten?

Lenke til kommentar

Er vel då berre å gjere som du får beskjed om, dersom det er ønskelig at du berre yter 70-80% så er det så mykje som du bør yte. Du får betalt per time og dersom det at du lager mykje rot med nesten ferdige prosjekt så er ikkje det ditt problem, kanskje du til og med får jobbe overtid for å rydde opp i dette?

 

Lønna kan også være avhengig av kor mange kunder du rekker over og ikkje kor mange fornøgde kundar du har.

 

Det beste er nok uansett å ta dette gjennom fagforeningen din der du krever meir lønn.

EDIT: ellers vil jeg ta det opp med sjefen, at du ønsker mer lønn. El at du har begynt å se deg om etter nye utfordringer på bakgrunn av f.eks lønn og du ikke føler de verdsetter arbeidet.

 

Du kan sjølvsagt også gå til sjefen med eit lønnskrav og eit ultimatum om at du vil seie opp jobben dersom du ikkje får meir lønn, men då bør du både være forberett på å gå og helst ha eit jobbtilbud som du kan gå over til dersom du ikkje får innfridd lønnskravet ditt.

 

Det å nekte å gjere arbeid som du har fått beskjed om å gjere er eit farlig spel, du må i alle fall lese arbeidskontrakta di nøye for å sjå om det er noken oppgaver som du kan unngå å gjere begrunna i arbeidsavtalen din. Men å legge ned arbeidet på enkelte områder er ikkje akkurat den strategien som får sjefen din til å ville gi deg meir i lønn.

Nei, jeg er enig. Jeg ønsker ikke å være vrang overhodet. Og det å nekte å utføre arbeidsoppgaver er ikke noe jeg verken ønsker eller pleier å gjøre. Men jeg mener at rett må være rett. Jeg klarer heller ikke å bare yte 70-80% på leveranser som jeg lager. Om jeg lager et produkt eller en løsning så er det mitt navn som står på. Kundene spør etter meg direkte og da klarer jeg ikke levere et korthus. Jeg er bare sånn, noe jeg mener alle burde være forsåvidt..

 

Men det å få ny arbeidskontrakt synes jeg høres interessant ut. På bakgrunn av den kan jeg be om mer lønn ja :) For det jeg gjør bør jo strengt tatt stå i arbeidskontrakten?

 

Ja, dine ansvarsområdet skal stå kort oppsummert, og en tittel som eventuellt beskriver det. f.eks Programmerer.

Endret av Datasmurfen.
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk vi alle her har samme kontrakt hvor det står det samme i hver, noe om at vi skal gjøre det vi blir bedt om. Kort og godt. Dette uavhengig om vi er på 1.2 eller 3.linje, nettverk, pc-oppsett eller onsite.

 

Edit: Takker for fine ord :) Jeg er ikke av typen som klager, men étt sted må man sette ned foten. Jeg orker ikke å bli dulla med lenger. Det er ikke én eneste person her i firmaet som bare kan ta over for meg sånn uten videre. Det må isåfall bety nyansettelse og det vil koste dem mer. Håper de forstår det. Jeg tenker ikke stille noe ultimatum eller noe sånt, for da må jeg sikkert gå. Her bryr de seg ikke om god kompetanse nemlig, de bryr seg om penger. Og så lenge avtalene og kontraktene med kundene er sånn delvis i orden så er alt greit.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Jeg glemte også å spørre om hvilken utdannelse du har? VGS eller høgskole?

Det lurer jeg også på..

 

Ikke uvanlig lønn, selv om man får et annet inntrykk når alle de som tjener fett legger i vei om hva de tjener :p (men spørs selvfølgeligvis på utdannelse og erfaring)

 

Det er ikke veldig komplisert å skrive scripts mot AD, og tviler på det er så vanskelig å bli erstattet. Om man derimot klarer å skaffe en flink person uten å øke lønnsnivået er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Utdanning ser ikke ut til å spille noen stor rolle hos oss, siden vi hører til en avdeling kalt Kundeservice. Der er alle lønna dårlig, selv om noen har høyskoleutdanning og sertifiseringer av altmulig rart. Selv har jeg bare bestått meget på fagbrevet, men har i gjengjeld mye erfaring. Jeg vet hva jeg holder på med og er meget effektiv, bare jeg får jobbe i fred.

 

Saken er at det er veldig hektiske dager. Det er alltid noe som er nede og som krever brannslukking. Og sånn går dagene våre. Det jeg balanserer mellom er 1.linje, brukerstøtte (såsi alene om denne køa), møtevirksomhet, scripting (logonscripts etc), opprettelse av maler (inkludert makroer, automatisk henting av data fra databaser etc, og alt som har med maler å gjøre, samt brukerstøtte av disse malene), i tillegg til å jobbe alene med å utvikle dette websystemet for automatisering av brukeropprettelse og brukeradministrasjon generelt. Sistnevnte er det ingen andre hos oss som har peiling på da jeg selv har designet hele løsningen over tid.

 

Jeg tror ikke det er problematisk å erstatte meg sannsynligvis, problemet er å finne noen som alene kan gjøre de samme oppgavene. Jeg tror det er økonomisk smart av dem å ha meg der rett og slett. Jeg er av typen som lærer veldig fort og har på denne måten fått veldig spredte oppgaver i henhold til at jeg vet en del om mye forskjellig. Pluss at jeg tar ting jeg ikke blir bedt om, og på den måten hjelper de på 2 og 3.linje, samt de som drifter serverparkene. Man blir liksom en del av et team. Mens nå er alt detaljstyrt og tiden vi bruker på hver ting må "bookes" av noen andre enn oss selv. Og 1.linjefolk er det bruk for for tiden og ingen nye ansettelser finner sted, så det er enkelt å bare plassere meg der. Og samtidig forvente at jeg skal gjøre alt det andre. Jeg ser liksom ikke hvordan dette gagner meg, rent karrieremessig. Jeg er ingen supermann, men er flink på de områdene jeg jobber med.

 

Plusset med å jobbe der er jo kollegene, lønnet jule og påskeferie, samt at stillingene er rimelig trygge ettersom det er et såpass stort firma. Men da blir lønningene lavere også, det forstår jeg. Men jeg synes ikke jeg skal ligge under en del av de som kun sitter på 1.linje og ikke gjør spesielt stort annet.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Ok, du har ikke høgskole, kun VGS, min konklusjon blir som følger:

 

Du tjener ikke for lite i forhold til utdannelsen din, men du har feil kombinasjon av arbeidsoppgaver. Man kan ikke være programmerer å sitte å ta telefonen. Thats it.

 

Når man tenker på at en som har bachelor fra høgskole starter på alt fra 300 på det laveste og 380 på det høyeste så vil jeg si at du bør være rimelig fornøyd som ligger på det samme og samtidig har sluppet 3 år med skole.

 

Reforhandle arbeidsavtalen, men ikke vær missfornøyd med lønnen. Du får neppe noe bedre andre steder.

Endret av xibriz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ut fra det du oppgir som arbeidsoppgaver tjener du for lite. Sannsynligvis et sted mellom 50-100K for lite. (Det som gjør meg litt usikker er hva du egentlig legger i de prosentene dine...)

Så du mener at han bør få opptil 450K for å skrive logonscripts og ta telefonen selv om han ikke har høyere utdannelse? Jeg synes han tjener relativt bra alt tatt i betrakning. Kjenner andre som får lavere, og faktisk har aleneansvar for serverdrift og kundeleveranser.

 

Må si meg enig med xibriz her.. trådstarter har ingen grunn for å være misfornøyd med lønna.

 

Det skal ofte litt mer til enn "Jeg synes selv jeg er viktig, og vil ha mer penger" for å få høyere lønn. Har venner som har starta på rundt 300K selv etter endt bachelor (riktignok noen år siden).

 

Man er ikke mer verdt enn det arbeidsgivere er villig til å betale. Uansett hvor mye man "føler" man kan.

Lenke til kommentar

Jo, så lenge du sitter på brukerstøtte, må du bare godta det. At du som eneste person begynte å utvikle "diverse systemer" forteller jo sitt. Du sitter i et brukerstøtte-miljø og gjør noe helt annet enn det som er forventet av deg.

 

Jeg forstår godt at dette ikke blir verdsatt. For det første er det vel ingen som har bedt deg lage disse "systemene", og for det andre bruker du sikker såpass mye tid på dette, at det blir mindre tid til det du egentlig blir målt på, nemlig brukerstøtte.

 

Kanskje du bør komme deg videre? Ta en relevant utdanning, og sikte deg inn på en reell programmeringsjobb etterhvert?

 

---

BalleB

Endret av BalleB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at han bør få opptil 450K for å skrive logonscripts og ta telefonen selv om han ikke har høyere utdannelse?

Jeg oppfattet det slik at han også satt med noen programmeringsoppgaver. Mulig jeg ikke leste grundig nok.

Men som andre har poengtert allerede, dersom det er oppgaver som ikke er direkte pålagt av arbeidsgiver, blir det kinkig å bruke det som forhandlingskort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...