Gå til innhold

Nekte å utføre arbeidsoppgaver pga lav lønn?


Anbefalte innlegg

Saken er at det er veldig hektiske dager. Det er alltid noe som er nede og som krever brannslukking. Og sånn går dagene våre. Det jeg balanserer mellom er 1.linje, brukerstøtte (såsi alene om denne køa), møtevirksomhet, scripting (logonscripts etc), opprettelse av maler (inkludert makroer, automatisk henting av data fra databaser etc, og alt som har med maler å gjøre, samt brukerstøtte av disse malene), i tillegg til å jobbe alene med å utvikle dette websystemet for automatisering av brukeropprettelse og brukeradministrasjon generelt. Sistnevnte er det ingen andre hos oss som har peiling på da jeg selv har designet hele løsningen over tid.

 

Jeg tror ikke det er problematisk å erstatte meg sannsynligvis, problemet er å finne noen som alene kan gjøre de samme oppgavene. Jeg tror det er økonomisk smart av dem å ha meg der rett og slett. Jeg er av typen som lærer veldig fort og har på denne måten fått veldig spredte oppgaver i henhold til at jeg vet en del om mye forskjellig. Pluss at jeg tar ting jeg ikke blir bedt om, og på den måten hjelper de på 2 og 3.linje, samt de som drifter serverparkene. Man blir liksom en del av et team. Mens nå er alt detaljstyrt og tiden vi bruker på hver ting må "bookes" av noen andre enn oss selv. Og 1.linjefolk er det bruk for for tiden og ingen nye ansettelser finner sted, så det er enkelt å bare plassere meg der. Og samtidig forvente at jeg skal gjøre alt det andre. Jeg ser liksom ikke hvordan dette gagner meg, rent karrieremessig. Jeg er ingen supermann, men er flink på de områdene jeg jobber med.

 

Dette reagerer jeg litt på, hva er du ansatt til å gjøre?

Om du er ansatt for å drive på 1. og 2. linje, så gjør du faktisk ikke jobben din når du driver å scripter, jobber med prosjekter, lager maler, henter data fra databaser osv.

Om du sitter å forsømmer din jobb på 1. og 2. linje for å drive med egne prosjekter, samtidig som du sliter med at du har for mye å gjør høres absolutt ikke bra ut.

Greit nok at du sikkert syntes det er artig å drive med prosjekter på siden, men er sjefene dine like glade for det?

 

Og du tar ting du ikke blir bedt om? fikser du ting for 3. linje på egent initiativ? sikker på at du burde det, kan du alle rutiner, regler og prosedyrer de på 3. linje følger?

 

Høres ut som om du driver å "leker" deg med det du føler for på jobb, godt mulig jeg tar feil, men det er nå slik jeg tolker det du skriver.

Jeg ville vært mindre bekymret for lønna og mer bekymret for jobben om dette er riktig.

 

Og, nei, du er ikke vanskelig å erstatte, du har kanskje en relativt unik kombinasjon av kunnskaper, men det har samtlige i IT-bransjen. Husk, alt du har lært kan andre også lære like raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette reagerer jeg litt på, hva er du ansatt til å gjøre?

Om du er ansatt for å drive på 1. og 2. linje, så gjør du faktisk ikke jobben din når du driver å scripter, jobber med prosjekter, lager maler, henter data fra databaser osv.

Om du sitter å forsømmer din jobb på 1. og 2. linje for å drive med egne prosjekter, samtidig som du sliter med at du har for mye å gjør høres absolutt ikke bra ut.

Greit nok at du sikkert syntes det er artig å drive med prosjekter på siden, men er sjefene dine like glade for det?

 

Og du tar ting du ikke blir bedt om? fikser du ting for 3. linje på egent initiativ? sikker på at du burde det, kan du alle rutiner, regler og prosedyrer de på 3. linje følger?

 

Høres ut som om du driver å "leker" deg med det du føler for på jobb, godt mulig jeg tar feil, men det er nå slik jeg tolker det du skriver.

Jeg ville vært mindre bekymret for lønna og mer bekymret for jobben om dette er riktig.

 

Og, nei, du er ikke vanskelig å erstatte, du har kanskje en relativt unik kombinasjon av kunnskaper, men det har samtlige i IT-bransjen. Husk, alt du har lært kan andre også lære like raskt.

Saken er at ingen av oss som jobber der er ansatt for å gjøre spesifikke oppgaver. Vi gjør det vi trenger for å få ting til å gå rundt, uansett hva det så måtte være. Skjønner at det er litt vanskelig å sette seg inn i, det vanligste er jo at man har spesifikke oppgaver. Også gjør man det. Men til meg spesielt har det bare blitt sånn at sjefene har fått nyss i at jeg kan ditten og datten, derfor er det enkelt å be meg om å gjøre de tingene når det brenner som verst. Og da er jeg rimelig kjapp også.

 

Det jeg generelt reagerer på er at arbeidsoppgavene i står i samsvar med lønna, i forhold til hvordan de andre har det. Dersom jeg kun hadde gjort spesifikke oppgaver, og kun det, så hadde jeg ikke klagd. Om jeg hadde sittet på 1.linje og ingen hadde forventet mer av meg enn det så hadde det vært helt ok. Men når jeg blir dratt hit og dit hele tiden fordi folk vil jeg skal gjøre noe, eller ha hjelp til noe, samtidig som jeg skal prøve å fullføre alle prosjektene og leveransene jeg har blitt satt til å gjøre, så synes jeg det blir feil å lønne meg LAVERE enn de som kun sitter i 1.linje. Leveransene og oppgavene jeg gjør spesifikt har jeg blitt satt til å gjøre. Det er ikke bare noe greier jeg fant ut at jeg vil gjøre, også begynte jeg, uten å la noen vite om det. Jeg ble spurt om det var noe jeg trodde jeg kunne klare.

 

Sånn har det egentlig blitt helt fra begynnelsen av. Jeg begynte med 1.linje og sjefen fikk nyss i av jeg var flink i Office. Så ble jeg satt til Brukerstøtte, samtidig som 1.linje. Greit nok. Så fikk de nyss i av jeg er flink i Photoshop. Og plutselig ble jeg spurt om jeg kunne ta på meg å redesigne et par websider. Greit nok, morsomt det :) Samme visa har det vært med alle de tingene jeg nå gjør. De fant ut at jeg kan vbscript, dermed er det enkelt å spørre meg om jeg kan fikse logonscript, når alle de andre er for opptatt. De fant også ut at jeg kan makroer, design og å lage maler. Så blir jeg satt til det også.

 

Resultatet er at jeg nærmest har en slags potetstilling hvor jeg gjør masse forskjellig. Og ingenting av dette står spesifikt på arbeidskontrakten. Det står bare det samme som det står hos alle andre. Noe alá at vi skal gjøre det vi blir bedt om.

 

Når jeg utfører 2. og 3.linje-jobber så gjør jeg det når jeg kommer over dem. F. eks snakker jeg med en bruker om et Excel-problem. Så finner jeg ut at Excel-arket skal sende e-post gjennom en smtp-server. Og ettersom jeg vet hva det er for noe så tar det 2 minutter å logge seg på Exchange-serveren og åpne opp IPen i smtp så Excel-arket kan sende mail gjennom Exchange-serveren. Sånne oppgaver er det jeg tar når det er snakk om 2. og 3.linje. Rett og slett fordi jeg synes det er dumt å lage sak på sånne ting når jeg kan direkteløse det med én gang.

 

En annen ting er at vi ikke følger ITIL, selv om vi burde gjøre det. Vi er for få til å klare å få det til. Litt det som er saken til oss egentlig. Vi er for få og kundene er for mange. Derfor gjør man det man kan, etter evne. Da synes jeg det bør lønnes etter det også. Enten det eller så må jeg redusere arbeidsoppgavene og heller gjøre spesifikke ting. Og om det så betyr at jeg blir satt til kun 1.linje og eventuelt brukerstøtte så får det så være. Men om de ønsker at jeg skal gjøre de mer avanserte tingene så synes jeg at jeg bør lønnes deretter også. Utdanning ser jeg på som en måte å få en stilling på. En måte å komme seg inn på. Det er et slags bevis på man er kvalifisert til noe. Men dersom man klarer å vise at man har evnen til å klare det likevel så ser jeg ikke helt hvorfor det papiret skal være så j*vla viktig. Klarer man jobben så klarer man jobben.

 

Bare så det er klart, jeg mener ikke jeg har for LAV lønn som sådan. Jeg mener bare at arbeidsoppgavene ikke står i samsvar til lønnen jeg har, når jeg sammenligner det med det samme hos de andre, hvor lønna er høyere og arbeidsoppgavene er færre. Synes ikke det er rimelig rett og slett. Det skal være rettferdig.

 

Og, nei, du er ikke vanskelig å erstatte, du har kanskje en relativt unik kombinasjon av kunnskaper, men det har samtlige i IT-bransjen. Husk, alt du har lært kan andre også lære like raskt.

Glad du skriver dette. Jeg mener ikke at jeg er vanskelig å erstatte overhodet. IT-bransjen er full av smarte og flinke folk. Men nå har vi ansettelsesfrys i firmaet og ingen nye kommer inn. Og ingen andre i firmaet har kapasitet til å ta seg av de tingene jeg gjør akkurat nå. Tviler på at noen overhodet VIL gjøre det for å være helt ærlig. De andre rister bare på hodet når de ser hvordan jeg flyr frem og tilbake, og mener jeg må gi mer faen. Bransjen ser ut til å være veldig delt faktisk. Enkelte er veldig opptatt av å gjøre ting bra og at arbeidsmoral og innsats skal være høy osv. Men det skjer noe når oppgavene blir for mange, brannslokking definerer arbeidsdagen og korthus blir levert i leveransene. Arbeidsmoral synker og enten blir man sykemeldt av stress eller så tilpasser man seg og gir fullstendig faen. Enten eller er situasjonen hos alle sammen hvor jeg jobber nå. Alle. Derfor er jeg vanskelig å erstatte i firmaet akkurat nå, hvor det er ansettelsesfrys.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...