Gå til innhold

Olympus Camedia C-750UZ


Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Det ER et meget godt kamera, så det kan du trygt kjøpe. Jeg har hatt mitt et år nå, etter å ha hatt C-700 et års tid før det, og er svært fornøyd. Det har meget god optikk, spesielt er 10x optisk veldig anvendelig, det tilsvarer jo 38-380mm, og det kan vanskelig matches i speilrefleksverdenen. Selv om selvsagt speilrefleks står høyt på ønskelista mi, er nettopp denne kraftige zoomen (i tillegg til supermakroen på 3 cm) noe som holder meg til kompaktklassen fortsatt. Det fine med nettopp 750-modellen er at den er et av de få (er faktisk ikke sikker på om noen andre i serien har det) som har egen blitz-sko i tillegg til den interne.

Se ellers bilder fra dette (og mine 2 foregående kamera) på Tronds Galleri samt på Tronds kameratest for eksempelbilder.

Lenke til kommentar

Jeg er også fornøyd. Har hatt 2 sånne kameraer nå på et år. Tatt tusenvis av bilder. For å helle litt kaldt vann her, så kan jeg trekke frem alt det negative jeg opplever med kameraet.

 

-ISO 400 generer endel billedstøy. Må brukes software for å fjerne i etterkant. Neat Image er et gratis alternativ her. ISO 50 og 100 fungerer bra ute. 200 går inne.

 

-Fokus problemer i dårlig lys. Har ikke hjelpelys som hjelper til med å finne fokus.

 

-Fokus er treg.

 

-Endel hotspots. Hvite prikker ved lang (mer enn 4 sek) lukkertid.

 

-Menyen er lettere på Canon kameraer. Trengs litt trenging for å manøvrere i menyen.

 

-Skulle vert flere knapper på kamerat, sånn at man slapp å gå inn i menyen for å gjøre enkle ting som å få tilgang til å stille hvitbalanse osv. Løses med å programmere AEL knappen. Dessuten kan det lagres 4 ulike kamera oppsett via MY MODE.

 

-Trenger godt lys for å ta bilder med full zoom. Lukkertid bør være under 1/200 sek. Billedstabelisator hadde vert kjekt. Jeg har kjøpt stativ.

 

MEN! Du får et veldig kompakt kamera til en veldig god pris! Du får ikke biff til pølsepris, men en kotelett.

 

Slenger på et bilde jeg har tatt. Eddy er ca 1 cm stor og lever med sin familie ute på murveggen. Tatt med mitt C750.

 

 

Eddy2.jpg

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

C-765 har ikke feste til blitz. Ikke kontroll. Men har Litium batteri istedenfor Nikkel, en god forbedring.

 

Jeg lurer på å kjøpe C-765 jeg og. Eneste jeg lurer på er :

- er den klumsete å ha med seg på turer?

- funker det å ha den i en jakkelomme, eller må man evt ha den i en sekk?

 

De to nye modellene: C-765 og C-770 [sammenlikning]

http://www.dcresource.com/reviews/olympus/...iew/index.shtml

Lenke til kommentar

C-750 kan til gjengjeld bruke vanlige AA batterier. Både vanlige og oppladbare. Så lenge du har en butikk i nærheten, går du aldri tom for strøm. Jeg har alltid med meg et ekstra sett nyoppladede batterier. Da er det bare å bytte når kameraet får tomt. Tar typisk 200 bilder uten blitz, normalt bruk av lcd på 1 sett 1700mA batterier.

 

 

Det trengs en stor jakkelomme for å ha det med. Jeg pleier å ha det hengende innen for jakken. Da er det lett tilgjengelig.

 

Visste ikke at 765 var mindre enn 750. Hvis det er lettere og,så er det vanskeligere å holde stødig.

Lenke til kommentar
Hei!
Er helt enig med Manskow, dette er et av de bedre kameraene, har katt 750 siden februar og har bare positivt å si. Det er noen som ikke liker menystyringen men dette blir en vanesak, ellers er autofokus også treg på andre kameraer også. Ønsker du et kamera med god zoom og utbyggingsmuligheter kan jeg anbefale dette.

Se også sammenligninggalleriet her på akamera eller:
[url="http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/CDISPLAY.HTM"]http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/CDISPLAY.HTM[/url]
Lenke til kommentar

Jeg kan jo legge til at akkurat det med fokusproblemer i svakt lys, og da spesielt innendørs på kvelden, har jeg etterhvert lært å håndtere med manuell fokus. Det som ikke er så lett å finne i manualen (en kollega med maken hevdet faktisk at det ikke sto i det hele tatt, men at han tilfeldigvis oppdaget det) er at man bare holder OK-knappen inne minst 1 sekund, så dukker det opp valg mellom autofokus og manuell, og da med en avstandsskala på siden av skjermen, og så er det bare å klemme piltaster til ønsket (antatt) avstand. I tillegg blir bildet forstørret midt på skjermen for å lettere se fokus. Etter jeg fant denne funksjonen har jeg enda mindre å utsette på det. Sjekk f.eks. nærbildene mine av insekter og sommerfugler i mitt galleri nevnt ovenfor. Man kommer grisete nær motivene (hvis de har sola i trynet og ikke stikker av, vel å merke..)

Lenke til kommentar

jepp, det er lettere å få macro bildene skarp med dette kameraet når fokus settes manuelt. Nermeste er 3 cm. Har lagret dette oppsettet på MY MODE 1. (Der som det står MY på modus hjulet.

 

Men hva har dere blenderen på ved macro? Syns bildene blir best når blender er nesten helt oppe. F3.2 . Selv om dette fører til dårlig dybdeskarphet.

 

Ellers har jeg ISO står så lavt så mulig. Helst ISO 50 i dagslys. Lukkertid bør ikke være under 1/60 sek.

 

Btw, så har setter jeg ofte fokus til uendelig når jeg tar bilder av fugler i luften. Blender ganske lukket, sånn at fuglene ikke kommer ut av fokus. (Lukket blender --> god dybdeskarphet.) Har lagret dette oppsettet på MY MODE 2. ISO 200 for raskest mulig lukkertid.

 

Er litt gøy å se at de som har Olympus kamera her er litt mer opptatt av fotografering en Canon klanen her!

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt for mye på blenderen når jeg har tatt makrobilder ute. Det har liksom ikke vært tid til å tenke så langt på motiver som insekter, sommerfugler osv. Så jeg har nøyd meg med eksponeringskompensering i farten, og stolt på automatikken. Det har stort sett gått bra.

Når det gjelder fugler i flukt (eller helikoptre, for den del) har jeg benyttet sportsmodusen flere ganger med hell, også da med resten automatisk. Mulig jeg har att litt flaks. Men takk for tips, Ludvig, jeg skal forsøke å huske mer på å kjøre mer manuelt på sånne motiver.

 

Må ellers i meg enig i din observasjon ang. Canon-klanen. Det går mye i spesifikasjoner i stedet for bruk. Jaja, nå har vi vel lagt hodet på blokka, men litt underholdning må vi jo ha....

Lenke til kommentar

Det er nyttig info dere kommer med her Manskow og Ludvig, jeg har selv testet det med sportsmodus og litt skjelven etter tips, det hjelper. Det er som du sier Manskow man overlater litt for mye til kameraet da det tar så gode bilder med automatiske instillinger. Til vanlig bruker jeg okularet ute, men oppdaget fort at med manuelle instillinger og LCD blir det bedre bilder inne. Jeg bruker mye av surfingen her på forumet nettopp til å se andres praktiske erfaringer og tips ved bruk av det kameraet jeg har. Forresten Manskow, jeg er stadig innom nettsidene dine etter at jeg fant dine sider da jeg søkte på C750uz, du har gjordt et godt stykke arbeid der.

 

PS! har lagt inn et spørsmål om flitre, noen tips?

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg bruker manuell fokus på fugler, er at kameraet ikke bruker tid på å fokusere. Da rekker jeg å ta bildet før fuglen er fløyet. (Bokstavelig talt). Ellers er sportsprogrammet greit å ha.

 

Jeg har får endel støy på innebilder med ISO 400. Neat Image er et greit gratis verktøy til å fjerne støy. Tror hvert bilde må behandles manuelt. ( Har bare testet det på noen bilder.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...