Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp angående kjøp av Xenon kit.


Anbefalte innlegg

Hei. Har planer om å montere Xenon på min Audi A3 2004. Kun nærlys og tåkelys hvis det er mulig? Må jeg kjøpe 2 sett får å få til dette?

 

Har sett litt rundt på nettet og lært at man kan velge mellom flere blånyanser. Bør 6000k være bare nok? Har også sett at det finnes feks. h4, h7, h9? Hva betyr dette? Hva må jeg ha?

 

Er det noen som har erfaring med dette? Har det dukket opp noen feilmeldinger etter montering?

 

Har sett litt på denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=19321686

 

Har vikelig lyst til å montere dette, og håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha i både nærlys og tåke så må du ha 2 sett ja.

 

Man anbefaler ofte 6000k, dette gir det hviteste lyset (og beste spør du meg), alt over som f.eks 8000k blir blåere å lyset blir også dårligere. 4300k er det som er vanlig fra fabrikk av de biler som har xenon orginalt, så hvis du vil ha det litt mer anonymt så kan 4300k være et alternativ.

 

H4, H7 osv er pæretypen din, så du må finne ut hva slags type pærer du har før du kjøper.

 

Selv har jeg ettermontert 6000k xenon i nær/fjern og tusenmetere. jeg kjøpte fra vvme.com. direkte fra kina med DHL, kommer etter 3-4 dager rett på døra. er mange som kjører med sett fra vvme. de tenner ikke like raskt som de dyrere settene, men når du får ett sett til 4-500kr så er det ikke så mye å lure på spør du meg. selv er jeg kjempefornøyd med mine 3 xenon sett derfra!

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Kan jeg ha 2 like sett for både tåke- og nærlys?

 

Er det ingen form for blåfarge i 6000k? Kunne tenkt meg en liten aning av blått.

 

Har sett på Osram Automotive Ligiting, som har en oversikt over de fleste biler og dens pærer. Der står det at jeg bruker 55W på mine tåkelys. Har sett litt påDisse, hvor de anbefaler 35W. Hva bør jeg velge? Hva er forskjellen?

Endret av GjøranJ
Lenke til kommentar

Du kan ha 2 like sett ja.

 

Til nærlys og tåkelys så velger du 35w, dette lyser mer enn bra nok. 55w xenon blir altfor sterkt! tenk litt på de du møter også. 55w er til fjærnlys/tusenmetere.

 

55w halogen er langt fra like kraftig som 55w xenon.

 

Det er litt blåskjær i 6000k, men det er mer hvitt. jeg ville ikke gått for 8000k, dette er altfor blått, og lyset blir dårligere. men for all del, du bestemmer selv hva du vil ha. på youtube ligger det mange videoer som sammenligner 6000k og 8000k.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Bilkabel sine Xenonsett er veldig gode, og de har meget gode garantier.

 

Det du må sjekke, på såpass ny bil, er om bilen din har pæresjekk. Jeg tror ikke den skal ha det.

Det sjekker du ved å ta ut de respektive pærene, og se om bilen sier i fra.

 

Har du pæresjekk må du kompensere med å koble motstander til Xenonkittet, eller kjøpe Xenonkit som er beregnet for dette.

 

Tror du skal ha H7 i både tåkelys og nærlys.

 

Xenon i tåkelysene var kult i 2007, nå har heldigvis det fleste fått med seg at det er teit.

Hvis man har tåkelysene justert riktig, blender du de fleste, hvis du har tåkelysene justert ned, blender du noe sykt når det er vått føre.

Noen har også hatt problemer med at Xenonpærene både ødelegger glass og reflektor.

 

Anbefaler deg heller å kjøre Höen eller LED i tåkelysene. Mye mindre jobb er det også.

Lenke til kommentar

Höen er bare en vanlig pære, som gir blått lys. Mange pærer gjør dette, men Höen lager finere lys, og de holder lengre. Andre slike "blå" pærer blir ofte gule med tiden.

 

Höen er som sagt bare en pære. De passer rett inn, og fungerer med en gang.

 

Xenon er litt mer jobb. Xenon er en pære, og hver pære har en tilhørende ballast, som også må monteres. Disse monteres ved å kutte de vanlige ledningene, koble til ballastene, også koble pærene til denne ballasten.

 

Som du skjønner, mer jobb. Höen er selvfølgelig billigere.

 

Her er min gamle bil med Höen i tåkelysene, og i parklyspærene. Xenon 6000K i nærlys.

IMG_2300.jpg

Lenke til kommentar

Dropp nærlysene og bruk det kun i tåkelysene. Går fint i tåkelysene hvis du justerer de litt ned

wrong, for det første, er det stygt, og ser 100% uorginalt ut, for det andre er det ikke lovelig, du har ikke lov til å forandre på lykten dvs, skifte pærer til en annen sort og/eller sette xenon i, så lenge lykten er bygd for xenon.

 

ps, angående "disse reglene" som sier at du kan montere xenon lys, om du har manuel lyktjustering og lyktspylere, så er dette også feil.

 

Anbefaler deg heller å kjøre Höen eller LED i tåkelysene. Mye mindre jobb er det også.

 

Mister 90% lys om du skal bruke led i tåkelys, som også er ulovelig siden det ikke gir den mengden lys som er fastsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...