Gå til innhold

Test: Stor samletest av 3D-TV-er


Anbefalte innlegg

Mange ser 3D filmer på kino, men faktum er per i dag at:

 

- mange synes det er dårlig og ser heller i 2D neste gang

- 3D er ikke like bra som 2D. Det er ofte mørkere og får blassere farger etc.

- Mange føler seg fortsatt uvel og får en dårligere filmopplevelse enn 2D

- De må annstrenge seg mer for å se filmen i 3D.

 

Tatt fra erfaringer fra KP i bergen, Ringen i Oslo, Ski og Lillestrøm.

 

På bakgrunn av disse erfaringene med meg selv og andre er jeg spent på teknologien Nintendo har i sin nye 3DS og vil prøve en av disse snart. Kunne dette vært implementert i tver og monitorer?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal jeg være fryktelig kjip her, for testen ellers er godt gjennomført.

Dere har endten testet PS50C7705, som er en Plasma med sølvfarget ramme, eller UE46C8705, som er LED-varianten med sølvfarget ramme. UE46C7705 er sort i rammen med et hint av rødt, så den tven kan dere dessverre umulig ha testet selv om det er den som er oppgitt.

 

Litt usikker på hvilken dere har testet, men siden det var meget lite crosstolk - kanskje det er Plasma-versjonen dere har testet? Denne har ikke vært testet før på andre steder som har rapportert om Crosstalk på Samsungs 3D-tver.

 

Ellers så virker det som om dere har tatt med pris for 2 par 3d-briller i beregningen her. Husk at det skal følge med 1 par briller hos ihvertfall Samsung og Panasonic når man kjøper tv. Usikker på LG, men hos Sony følger det ikke med.

 

Utover dette godt utført test :). Håper bildeinnstillingene dere bruker på tvene etter kalibrering vil bli lagt ut slik at andre som har kjøpt tven kan få samme gode bilde dere har fått!

 

Mange ser 3D filmer på kino, men faktum er per i dag at:

 

- mange synes det er dårlig og ser heller i 2D neste gang

- 3D er ikke like bra som 2D. Det er ofte mørkere og får blassere farger etc.

- Mange føler seg fortsatt uvel og får en dårligere filmopplevelse enn 2D

- De må annstrenge seg mer for å se filmen i 3D.

 

Tatt fra erfaringer fra KP i bergen, Ringen i Oslo, Ski og Lillestrøm.

 

På bakgrunn av disse erfaringene med meg selv og andre er jeg spent på teknologien Nintendo har i sin nye 3DS og vil prøve en av disse snart. Kunne dette vært implementert i tver og monitorer?

 

For det første så er 3D i kinosaler noe som medfører lavere oppløsning i bildet enn 2D. Passiv teknologi hvor bildelinjene "deles", halvparten av bildet til hvert øye. Hjemme benyttes aktiv teknologi, hvor annenhvert hele bilde som sendes går til hvert øye.

 

For det andre så er dette med mørkere bilde og blassere bilde mye med utstyret å gjøre, hvor godt det er kalibrert feks. Husk at lyst og fargerikt ikke nødvendigvis = korrekt.

 

For det tredje - har du brukt briller eller linser noengang? Fikk du vondt i hodet og ble uvel første gangen? (Om du aldri har brukt, så blir de aller fleste uvel og får vondt i hodet av å bruke briller eller linser for første gang...). 3D gir samme følelsen - fordi hodet ser på en annen måte enn det det er vant med :).

 

For det fjerde, henviser jeg til det tredje punktet.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Enig med deg der Theo, men opplevelsen er ikke den samme på kino og med disse nye skjermene.

 

På kino får du briller til 10kr, mens på 3dtv bruker man briller som hele tiden synkroniseres med skjermen. Disse koster forøvrig rundt tusenlappen.

 

Har selv bitt relativt uvel av 3d på kino, mens på en 3dtv merket jeg ikke noe til dette. Jeg liker dog ikke briller så det plaget meg litt :whistle:

Lenke til kommentar

Samsung 7705 gir mer for pengene enn Panasonic VT20 mener jeg.

...men VT20 gir bedre bilde. Men enig, Samsung 7705 er flott budsjettplasma.

Av en eller annen grunn er det ingen som tester Samsung plasma i Europa, til tross for at det er den som folk fokuserer på i alle entusiastforumer. Den eneste sammenlikningen jeg har sett er av de amerikanske variantene:

http://www.3d-tvbuyingguide.com/3dtv-reviews/3d-tv-shootout.html

 

Her vurderes Samsung som best på alt utenom sortnivå. Samsung får 9 poeng mot 1 poeng til Panasonic, 2 uavgjort. 50"-utgaven til Samsung er på tilbud til 13 000 hos både Komplett og Elkjop.no denne helgen. Det er det desidert beste TV-kjøpet man kan gjøre for tiden, uansett om man bryr seg om 3D eller ikke.

 

Haff, dette likte ikke lommeboken min og jeg tror jeg er solgt. Jeg har lett etter et godt kjøp lenge og har ventet lenge på at Panasonic skal komme med Kuro serien de kjøpte opp av Pioneer.

 

 

EDIT:

Jeg er ikke fremmed for å gi 3D et nytt forsøk hjemme fremfor på kino. Er helt med på det som blir sagt over her.

 

Eneste bremsen er at jeg også må kjøpe en ny Blu-Ray spiller, og vil filmene bli dyrere? Må jeg kjøpe alle filmene på nytt? Vil PS3 få støtte for 3D Blu-Ray eller da kun med redusert kvalitet?

Men jeg burde kjøpe nå?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kan forresten også legge til at samtlige tver i testen ikke bare er godkjent for CA-modul fra RiksTV, men også Canal Digital kabel-tv, så man slipper de elendige eksterne dekoderene.

 

Samsung sin TV er tilogmed godkjent for Canal Digital parabol :). Og kan ta opp tv-sendinger på en ekstern hdd (lagres kryptert så man får ikke filene ut andre steder..). Den kan dermed funke som en semi HD-PVR.

Lenke til kommentar

Hmmm jeg ser en del feil i denne testen som er ganske så store.

 

Nr1: PANASONIC TXP50VT20E 50" Koster ikke 24.000kr nå. den koster 19.999kr. eksempel: Expert's pris

 

Nr2: Å sammenligne disse tv'ene med samsung sin C7705 blir feil. den TV'en dere burde ha valgt er Samsung's UE46C8705, da 8-serien er veldig mye bedre enn 7-serien. I tillegg så sier dere at dere har testet 7-serien, men bildet av samsung tv'en dere har er samsung sin UE46C8705, mens prisene er fra 7-serien. Dette er en blunder.

 

Nr3: Dere sier at briller bare følger med LG og Panasonic's TV,er. dette er feil. det følger også med ett sett briller med Samsung sin TV.

 

Nr4: dere sier Panasonic'en bruker desidert mest strøm. dette blir også litt feil. LCD og LED tv'er bruker en konstant mange strøm hele tiden. men en plasma TV bruker mye (ja mest) strøm når den viser hvite (lyse) bilder, mens når den viser mørke (mye sort) i bildet bruker den minst strøm av alle TV'ene. Det er også testet at Panasonic's TV bruker ca 400kr mer i strøm i løpet av ett år. jeg vil ikke si at dette er "desidert" mest, selv om ja, det er mest.

 

Mulig jeg finneer flere ting senere, men nå må jeg tilbake på jobb :p

Lenke til kommentar

Som Alastor nevnte la også jeg merke til at den ene testkandidaten kalles UE46C7705 (som er en sort TV!!!), mens bildene viser en UE46C8705 (alu finish).

Redaksjonen bør oppklare om det faktisk er 8-serien som er testet? Det virker jo veldig logisk siden det er den dere har bilder av.

 

LGs 3D-TV heter vel også LX950N i Norge!

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Kuro-Arashi:

 

Ang. strømforbruk måles dette i snitt over en bildesekvens med varierte bilder. Man kan altså si mye om strømforbruket til en plasmaskjerm. Selv om plasma-TVene har blitt mer strømgjerrige de siste årene, vil jeg absolutt si at en LED-TV bruker mindre.

 

Panasonic 50" VT20:

Default [Normal] mode (2D) 137 watts*

Default [Normal] mode (3D) 171 watts*

Calibrated [Professional1] mode (2D) 187 watts

Calibrated [Professional2] mode (3D) 333 watts

Standby 1 watt

 

Samsung 46" C8705:

Default [standard] mode (2D) 107 watts

Default [standard] mode (3D) 120 watts

Calibrated [Movie] mode (2D) 82 watts

Calibrated [standard] mode (3D) 111 watts

Standby 1 watt

 

Som dere ser et det ganske stor forskjell i kalibrert modus. Plasmaskjermen bruker 228% mer strøm i 2D og 300% mer i 3D! En ting å merke seg er at strømforbruket øker en del ved 3D. (Merk forøvrig at LED-TVen er noe mindre, og at dette påvirker strømforbruket noe)

 

Personlig er jeg tilhenger av at denne forskjellen utgjør minimal praktisk forskjell for oss i kalde Norge. Men det er absolutt ikke på noen måte feil å si at plasmaen bruker mer strøm enn LED-TVen.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Kuro-Arashi:

 

Ang. strømforbruk måles dette i snitt over en bildesekvens med varierte bilder. Man kan altså si mye om strømforbruket til en plasmaskjerm. Selv om plasma-TVene har blitt mer strømgjerrige de siste årene, vil jeg absolutt si at en LED-TV bruker mindre.

 

Panasonic VT20:

Default [Normal] mode (2D) 137 watts*

Default [Normal] mode (3D) 171 watts*

Calibrated [Professional1] mode (2D) 187 watts

Calibrated [Professional2] mode (3D) 333 watts

Standby 1 watt

 

Samsung C8705:

Default [standard] mode (2D) 107 watts

Default [standard] mode (3D) 120 watts

Calibrated [Movie] mode (2D) 82 watts

Calibrated [standard] mode (3D) 111 watts

Standby 1 watt

 

Som dere ser et det ganske stor forskjell i kalibrert modus. Plasmaskjermen bruker 228% mer strøm i 2D og 300% mer i 3D! En ting å merke seg er at strømforbruket øker en del ved 3D.

 

Personlig er jeg tilhenger av at denne forskjellen utgjør minimal praktisk forskjell for oss i kalde Norge. Men det er absolutt ikke på noen måte feil å si at plasmaen bruker mer strøm enn LED-TVen.

 

Ja skal innrømme at jeg overdrev litt der, hvertfall sammenlignet mot LED TV'er.

Men er greit at folk vet at en plasma idag bruker noenlunde det samme mengde strøm som hvertfall en LCD TV. LED er i en klasse for seg på akkurat dette punktet.

Og hvis man som meg, ser veldig mye film, som igjen ofte gir mange mørke bilder på skjermen, så bruker en plasma ganske mye mindre strøm enn det som er allmenn oppfattning.

 

Men det som forvirrer meg mest med denne testen er Samsung TV'en.

Hvilken TV er det egentlig dere har testet? Bilder viser Samsung's 46" 8-erie, mens prisen, spesifikkasjonen og navnet sier Samsung's 7-serie. Håper det blir gitt ett riktig svar på dette. Og hvis det nå faktisk er 7-serien som er testet så blir det litt synd å sende den opp mot så gode konkurrenter. 8-serien hadde vært bedre om ble testet istedenfor da denne har ett raskere bilde og bedre fargenyanser i både 3D og 2D.

 

Jeg selv foretrekker plasma'ens farger og sortnivå da jeg ser veldig mye film, men ser selv at LED tv'er er gode produkter som gjevn over gir gode resultater uansett bruk.

Endret av Kuro-Arashi
Lenke til kommentar

Ellers så virker det som om dere har tatt med pris for 2 par 3d-briller i beregningen her. Husk at det skal følge med 1 par briller hos ihvertfall Samsung og Panasonic når man kjøper tv.

 

Følger med 2 par 3D-briller med Panasonic VT20.. ligger og samler støv foreløpig dog.

 

24.000 var nok veil. pris når den kom ut, men både Expert, BMH, Lefdal, Elkjøp selger den for 20-21K.. betalte 18K for min, utstillingsmodell riktignok. :D

Lenke til kommentar

 

Nr2: Å sammenligne disse tv'ene med samsung sin C7705 blir feil. den TV'en dere burde ha valgt er Samsung's UE46C8705, da 8-serien er veldig mye bedre enn 7-serien.

Det er direkte feil.

 

C7705 er det beste Samsung har pr. idag.

C7705 er en plasma TV.

 

Dessuten har den et bedre sortnivå enn Panasonicen.

 

Man må holde tunga rett i munnen når man prater om Samsungs tver i år :). Samsung har 2 ulike "7705".

 

En LED-TV ved navn UExxC7705, og en Plasma ved navn PSxxC7705. Plasmaen har sølvfarget ramme, LED-en er rødlig sort i ramma.

 

De som nevner at 8705 er bedre enn 7705 snakker om LED-tvene. 8-serien har et bedre panel med mindre clouding og lysblødning i hjørnene og en form for lokal dimming som gir bedre sortnivå.

 

I tillegg blir det helt feil å si at C7705 i plasma-versjon er det beste Samsung har i dag. Det kommer ann på BRUKSOMRÅDET!

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Som Alastor nevnte la også jeg merke til at den ene testkandidaten kalles UE46C7705 (som er en sort TV!!!), mens bildene viser en UE46C8705 (alu finish).

Redaksjonen bør oppklare om det faktisk er 8-serien som er testet? Det virker jo veldig logisk siden det er den dere har bilder av.

 

LGs 3D-TV heter vel også LX950N i Norge!

 

Veldig dårlig at de ikke har notert opp nordisk modell, men den utenlandske gråimporterte modellversjonen ja. Denne er IKKE godkjent for hverken rikstv eller canal digital sine CAM.

 

C7705 er en plasma tv.

 

UE468705 er en LED LCD tv.

 

Hva som er best, er vel øynene som ser ...

 

Selv foretrekker jeg helt klart plasma.

...NEI.

 

C7705 er BÅDE en LED-LCD og en Plasma. C7705 er "prisklassebetegnelsen" og PS står for plasma og UE for LED. Det samme kan sees i lavere prisklasser, der vi har både Plasma og LCD C535, C555 og C675.

 

Samsung.no - PS50C7705

 

Samsung.no - UE46C7705

 

Tro meg. Dette VET jeg. Jeg selger begge modellene + 8-serien. Har de tilogmed utstillt der jeg jobber.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...