Gå til innhold

Test: Stor samletest av 3D-TV-er


Anbefalte innlegg

En ting er i alle fall sikkert, 3D-tv'er har falt voldsomt i pris fra forrige generasjon til nå. De vil falle voldsomt i pris til neste år også. Når det gjelder standarder, så kommer du bare til å kjøpe 1 3D-teve før en eventuell standard er long forgotten.

Jeg ville ikke brukt penger pga. stereoskopisk 3D i TVen men heller vektlagt andre momenter.

Har vanskelig for å se at man egentlig KAN bruke penger på 3D. Det er ikke et tilkjøp som sådan. På Samsung er det f.eks. noe man får på de øvre modellene, kanskje ett eller to hakk over der man får internet@tv. Hvis man "ikke vil ha" 3D, må man kjøpe en også ellers dårligere modell. Mulig at det er forskjellig for Panasonic, men også der har 3D-tven falt med en betydelig prosent i pris i forhold til i fjor.

 

 

For meg er det største ankepunktet for 3D at det knapt finnes filmer.

 

Ok, det er mulig ordbruken din var utilsiktet ullen. Det virker som du setter 3D som hovedfokus, derav mitt svar. Jeg ville da heller kalt det Plasma eller LED/LCD TVer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, det er mulig ordbruken din var utilsiktet ullen. Det virker som du setter 3D som hovedfokus, derav mitt svar. Jeg ville da heller kalt det Plasma eller LED/LCD TVer.

 

Det er mulig ordbruken min var utilsiktet ullen... Men jeg skjønner ikke innlegget her.

 

Det jeg mente å si var at

1) TV-modeller som har 3D innebygget, enten det er Plasma eller LED, er betydelig rimeligere i år enn fjorårets tilsvarende modell, og

2) 3D er innebygget i stadig "lavere" modeller, slik at en som er ute etter 3D spesifikt, kan velge en modell fra en rimeligere serie enn i fjor.

3) Prisforskjellen mellom en rimelig serie uten 3D og en noe dyrere med 3D, er som regel rettferdiggjort av de andre forskjellene mellom TV, primært vanlig 2D billedkvalitet.

 

Dermed mener jeg at 3D kommer med gratis dersom man likevel ønsker en noe bedre TV. Dette gjelder naturligvis bare innenfor de seriene der toppmodellene har 3D. Ønsker man en TV fra en serie som ikke har 3D, må man sammenligne med tilsvarende TV for å se om det ser ut som 3D koster noe ekstra. Men i alle fall hos Samsung virker det ikke som de egentlig tar noe premium pristillegg for å ha 3D i en modell.

 

Jeg har ikke sjekket prisene grundig, bare observert i en og annen reklame at ting som ville kostet 12000 - 15000 i fjor, er betydelig rimeligere i år, og at det virker som enkelte modeller som ikke hadde 3D er erstattet med (rimeligere) modeller med 3D i år.

 

Håper det klarte opp hva jeg forsøkte å si: det ser ikke ut som 3D-funksjonaliteten brukes til å rettferdiggjøre høyere pris... Hos Samsung. Så mye som prisene har falt hos Panasonic, tror jeg heller ikke der. Og da er det vel sikkert representativt for 3D-segmentet?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...