Gå til innhold

Vedlikehold av servere og nettverk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sitter og formulerer en vedlikeholdsavtale og lurer på hva som er normal tid mellom vedlikehold og i hvilken grad en skal utføre kontroll i gitte intervaller.

 

* Tenker da på hvor ofte en bør sjekke status på HD/ PSU, om en bør oppdatere Windows på en server som ikke er tilkoblet internett (brukes til teknisk IT - SCADA/ HMI/ SQL Server)..

 

* Vil det i gitte intervaller være nødvendig å bytte HD/ PSU for å være preventiv?

 

* Hvor ofte bør en planlegge omstart av server?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg sitter og formulerer en vedlikeholdsavtale og lurer på hva som er normal tid mellom vedlikehold og i hvilken grad en skal utføre kontroll i gitte intervaller.

 

* Tenker da på hvor ofte en bør sjekke status på HD/ PSU, om en bør oppdatere Windows på en server som ikke er tilkoblet internett (brukes til teknisk IT - SCADA/ HMI/ SQL Server)..

 

* Vil det i gitte intervaller være nødvendig å bytte HD/ PSU for å være preventiv?

 

* Hvor ofte bør en planlegge omstart av server?

 

Hvis det er en viktig server skal du egentlig aldri ta den offline (men det vet du vel :p).

Tror ikke du trenger å bytte PSU og HD for å være på den sikre siden, slik jeg ser det vil det bare føre til unødvendig offline tid for serveren, da er det bedre å gjøre det når den faktisk ryker.

 

Hvis du skal være helt sikker vil jeg satt opp 2 fysiske servere som virtualiserer den ene, (helst i forskjellige rom med tanke på brannfare) på den måten er du sikret datatap og hvis en server svikter vil den andre fortsette, da kan du restarte de en gang pr. dag sålenge du ikke tar de samtidig.

 

Nå er ikke jeg utdannet innen dette men det er slik jeg ville gjort det

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

  • Servere er satt opp med RAID1, slik at jeg tror jeg kommer til å gå for en utskiftning av HD hvert 2. år
  • Det er en ordinær DELL PE2900 server, ikke spesielt kostbar i forhold til store, Businesservere.
  • Et problem som kan oppstå med oppdateringer av Windows er at et kresent program som feks. Factory Link plutselig sier at; "Dette vil jeg ikke ha, så jeg stopper!"

.

Lenke til kommentar

HD/PSU skal sjekkes hvert eneste sekund hele tiden, da det er kritiske komponenter.

Alle standard servere støtte dette i dag, men må legge inn ekstra software fra produsenten for å få til denne funksjonaliteten. Dell har jo OpenManager som du kan sette opp til å sende mail når ting går i stykker.

 

Lite vits å sjekke en HD eller PSU som har tatt kvelden for 1 uke siden, du har garantert fått andre henvendelser før den tid. Med mindre du har redunant PSU da, da merker du det ikke noe særlig. Men defekt HD merker du hvis du har RAID 5 eller 6, ting går svært tregt da som regel. HD er en fordel å ha tilgjengelig i nærheten av server rommet, PSU ikke så kritisk. Og man har selvfølgelig service avtale, alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...