Gå til innhold

Tar bort søkeren, beholder speilet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå må ikke dere Sony fanboys se dere helt blinde da. Dette er fortsatt bare et kamera og ikke noe annet.

 

Det tar ikke bedre bilder enn noe annet, uansett om noe annet begynner på C eller N eller P eller en annen bokstav, og man blir heller ikke noen bedre fotograf.

 

Og det er heller ingen spesiell grunn til å hisse seg opp over det dere mener er manglende oppmerksomhet i media. Det kan virke som et mindreverdighetskompleks...

 

Det var da ikke måte på hallelujastemmning fra andre "leire" når D90 og Canon 5D II kom.

 

Så kan ikke vi få glede oss over den nyvinningen som nå er kommet?

Og resten av verden som Dpreview roser jo kameraet og funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Øhh, nyvinning? Gjennomsiktig speil er ikke akkurat nytt, og har vært brukt i flere tiår i analoge kamera. Personlig liker jeg ikke lystapet.

 

Størrelsen, tekniske løsning på digitalt, gps, A-mount, stabilisering i huset, ekstern mikrofon inngang, 3-D, panaorama, skuddhastighet, ISO-performance, HD-film +++++++ i en så liten pakke vil jeg absolutt si er en nyvinning.

 

Hadde Canon eller Nikon kommet med noe av det samme, så hadde nok de som er kritiske her geniforklart løsningene............

Lenke til kommentar

Øhh, nyvinning? Gjennomsiktig speil er ikke akkurat nytt, og har vært brukt i flere tiår i analoge kamera. Personlig liker jeg ikke lystapet.

 

Størrelsen, tekniske løsning på digitalt, gps, A-mount, stabilisering i huset, ekstern mikrofon inngang, 3-D, panaorama, skuddhastighet, ISO-performance, HD-film +++++++ i en så liten pakke vil jeg absolutt si er en nyvinning.

 

Hadde Canon eller Nikon kommet med noe av det samme, så hadde nok de som er kritiske her geniforklart løsningene............

 

 

Nope. Fortsatt kun et kamera...uansett merke...

Lenke til kommentar

Størrelsen, tekniske løsning på digitalt, gps, A-mount, stabilisering i huset, ekstern mikrofon inngang, 3-D, panaorama, skuddhastighet, ISO-performance, HD-film +++++++ i en så liten pakke vil jeg absolutt si er en nyvinning.

 

Hadde Canon eller Nikon kommet med noe av det samme, så hadde nok de som er kritiske her geniforklart løsningene............

Sony kommer i beste fall evalusjonære endringer. GPS er kjekt å ha, ikke noe must though, gammel teknologi. Stabilisering i huset vs i objektivet er en eldgammel debatt, og er uansett ikke noe nytt. Ekstern mikrofoninngang har jeg da hatt på 5Den min som kom ut for nesten to år siden. 3D og panorama har man muligheten til i andre kamera, uansett ikke vanskelig å få til uten at kamera gjør det for en. ISO-performance er en konsekvens av denne generasjonen med sensorer, skulle ikke forundre meg om D3100 er bedre på høy ISO though. HD-film har vi også hatt i to år. Men ok, fint at det er å få i en såpass liten pakke. Usikker på hvorfor A-mount er en god ting forøvrig.

 

Jeg under meg dog litt på hvorfor du tror CaNikon hadde blitt genierklært though, synes jeg husker en del surmaga kritikk da D90 og 5D II fikk videofunksjon, for det hadde man nok ikke bruk for i et fotoapparat! ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er det første virkelig interessante Sony-kameraet systemkameraet, og det har noen unike finesser. Personlig ville jeg ikke karakterisert A55 som speilrefleks siden speilet ikke brukes til søkerbildet, men det viktige er jo hva det kan.

 

Det Sony har løst med A55 er et problem, bruk av PD AF i videomodus og høyhastighetsmodus. Alt annet - gjennomskinnelig speil, god elektronisk søker, brukbar autofokus, høy bildefrekvens osv har allerede vært brukt/er tilgjengelig i mange andre modeller. Det blir likevel for enkelt å si at A55 ikke er banebrytenede, for A55 kombinerer disse elementene på en måte som ikke er gjort tidligere.

 

Personlig har jeg ikke veldig sans for halvgjennimskinnelige speil siden de gir to ekstra glassflater i den optiske banen og alltid vil spise litt lysstyrke, både fra sensor og lysmåler og PD-sensorene. Jeg håper og tror denne løsningen vil være en forbigående sak, men i dag er det A55 gjør unikt fordi fokuseringen kan gjøres kontinuerlig, noe som hverken er mulig med speilrelfekser (hvor speilet ødelegger) eller på speilløse system hvor lukker og utlesing av data avbryter fokuseringen.

 

Den største ulempen med A55 er kanskje at den kun har AF i videomodus med største blender, men man kan jo alltids prefoksuere eller fokusere manuelt med mindre blendere.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Her er infoen vi fikk fra Sony om videoopptaket på A33 og A55:

 

a33_a55_video.png

 

a33_a55_video2.png

 

Da foreslår jeg at dere sender en epost til deres kontaktperson i Sony og spør om det er slik at AVCHD formatet er opptak i 1920x1080 30p som er interpolert til 60 fps eller om det er slik dere har beskrevet det i artikkelen.

Vil jo gjerne tro at redaktøren i Akam vet hva han skriver om, men når jeg leser andre steder på nettet begynner jeg jo å tvile.

Nå kan det jo være at det er andre som tar feil eller jeg som missforstår det som står skrevet, men det hadde jo vært fint å få vite sikkert :hmm:

Lenke til kommentar

Øhh, nyvinning? Gjennomsiktig speil er ikke akkurat nytt, og har vært brukt i flere tiår i analoge kamera. Personlig liker jeg ikke lystapet.

Akkurat, dette er gammelt nytt og Olympus brukte en slik løsning allerede for 10 år siden på noen av sine digitale kameraer. I motsetning til disse nye kameraene fra Sony hadde Olympus en optisk søker. Så å bruke et fast delvis gjennomsiktig speil i et digitalkamera er gammelt nytt og er ikke noe revolusjonerende av Sony.

 

Jeg bruker fortsatt et nesten 10 år gammelt digitalt Olympus E-20P som har en slik speilløsning og det største problemet med den speilløsningen er at det tar for mye lys. Man må skru opp ISO eller bruke lenger lukkertider enn tilsvarende kameraer uten fast speil.

 

Hvis Sony absolutt skulle ha et kamera med rask autofokus selv ved bruk av liveview burde de ha gjort noe tilsvarende som det Fuji har gjort på sin nye F300EXR og heller droppet det faste speilet som nesten stjeler 1/3 av lyset.

 

Den dagen jeg kjøpet et nytt kamera for å erstatte E-20P er jeg 99,9% sikker på at jeg ikke kommer til å kjøpe et nytt kamera med fast speil. Ulempene med et slikt speil er så mye større enn fordelene.

Endret av Dromle
Lenke til kommentar

Hehe, selv om det gir deg mange nye muligheter og bedre bilder???

Jeg er ganske sikker på at dette ikke vil gi meg hverken nye muligheter eller bedre bilder. Systemet introduserer et ekstra lag med glass foran sensoren (med de konsekvensene det har for detaljgjengivelse), og reduserer mengden lys med 30%. Det gjør det med andre ord til et dårligere system for min type fotografering enn et speilreflekskamera med samme sensor.

 

Med andre ord, jeg klarer meg egentlig uten.

Hvis du ikke trenger farten eller videomulighetene så er dette irrelevant. Men jeg ser at dette kan være nyttig.

Lenke til kommentar

I følge DPreview så taper man ca 1/2 EV på denne speilløsningen.

 

The mirror in the A55 is semi-translucent. According to Sony, it allows 70% of the light that strikes it straight through to the 16.2MP CMOS imaging sensor. The remaining 30% is reflected upwards to a large 15-point phase detection AF array. This equates to a roughly 1/2 EV reduction in light transmission for live view/image capture but means the AF sensor is always receiving light.

 

For å være helt ærlig, så er det lystapet i praksis så lite at det er irrelevant for de aller aller fleste. +/- 1/2 EV er så lite at når det er utslagsgivende, så er man uansett i grenseland, og bør velge noe annet. Og da er må man uansett over til støysvake sensoren som den i Nikon D700/D3 eller D3s.

Lenke til kommentar

Vel, en halv stop her, en halv stop der blir fort litt - man vil jo uansett sannsynlgivis ikke ha så alt for store og tunge (ie. de mest lyssterke objektivene) på et relativt lite kamerahus. Da er det fint å få så mye lys som mulig, selv om 1/2 EV kanskje ikke er så mye isolert sett.

Det største ankepunktet med pellix speil i gamle dager, var at søkeren ble for mørk. Men det er ikke et problem når man har en EVF.

 

Et halvt stopp betyr lite i praksis. Det ser ut som man har roet ned MPx racet, og da kan man konsentrere seg om økt følsomhet og DR osv. Slik at man ikke merker tapet i praksis.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke trenger farten eller videomulighetene så er dette irrelevant. Men jeg ser at dette kan være nyttig.

Det kan være nyttig. Men det er ingen revolusjon, og for min del er det rimelig poengløst.

 

(Og nei, Karabin, jeg kommer heller ikke til å kjøpe Nikon sitt kamera basert på samme system. En D700s er egentlig det eneste jeg virkelig er interessert i.)

Lenke til kommentar

Jeg bruker fortsatt et nesten 10 år gammelt digitalt Olympus E-20P som har en slik speilløsning og det største problemet med den speilløsningen er at det tar for mye lys. Man må skru opp ISO eller bruke lenger lukkertider enn tilsvarende kameraer uten fast speil.

 

Jeg trodde E-20 brukte et prisme, men effekten er jo uansett den samme.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...