Gå til innhold

evolusjonsteorien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Igjenn så sier jeg. Hvor har cellene fått instruksene for å kunne komunisere sammen?

 

Hvorfor er jorden der den er i dag og at den er i den 23.4 grader den er i slik at vi kan få vinter, sommer osv osv?

 

Vi er her fordi jorden er der den er i dag og at den er i den 23.4 grader den er i slik at vi kan få vinter, sommer osv osv?

 

Se på spurvene. Så perfekt synkront, selv uten noen leder. Alle adlyder lokale regler, de reagerer på hva sidemannen gjør. Det er det samme med cellene våres. Alle cellene kan bli til hva som helst (skinnceller, benceller, blodceller etc..)

http://www.youtube.com/watch?v=XH-groCeKbE

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Igjenn sier jeg da:

 

Hvor har cellene instrukser for at de skal kunne komunisere med hverandre,

hvordan kan du forklare hvorfor jorden er 23,4 grader og ikke 30 grader. Eller er det tilfeldig at jorden er slik den er at det er sommer, vinter, høst osv året rundt. att alle dager har 24 timer og ikke 20 timer den ene dagen og 41 den andre dagen ?

Lenke til kommentar

hvis du skal ha ett hus.. Bygges det av seg selv eller er det noen som bygger det?

 

Når en frabrikk lager feks biler, er det frabrikken som har laget seg selv slik at den kan lage et annet produkt. eller er den frabrikken laget av oss mennesker og vi styrer den til å produsere nye ting?

Lenke til kommentar

Igjenn sier jeg da:

 

Hvor har cellene instrukser for at de skal kunne komunisere med hverandre,

hvordan kan du forklare hvorfor jorden er 23,4 grader og ikke 30 grader. Eller er det tilfeldig at jorden er slik den er at det er sommer, vinter, høst osv året rundt. att alle dager har 24 timer og ikke 20 timer den ene dagen og 41 den andre dagen ?

 

Hehe, tror ikke du forstår motspørsmålet helt. At jorden har egenskapene for liv, er jo nettopp grunnen til at liv kunne oppstå her. Hadde forholdene vært annerledes, ville vi ikke hatt liv her.

 

Universet består av flere planeter enn du klarer å forestille deg. I vår lille galakse er det flere tusen milliarder planeter. Her stopper allerede min forståelse av omfanget. Prøv da å forstå tusen milliarder galakser[b/]

 

Det er så mange planeter, "hvordan havnet vi akkurat på jorden da" kan du spørre.. Men det er jo nettopp det - liv utvikler seg her fordi det er mulig

 

hvis du skal ha ett hus.. Bygges det av seg selv eller er det noen som bygger det?

 

Når en frabrikk lager feks biler, er det frabrikken som har laget seg selv slik at den kan lage et annet produkt. eller er den frabrikken laget av oss mennesker og vi styrer den til å produsere nye ting?

 

Biler kan ikke reprodusere seg selv. heller ikke bilfabrikker. Du kan bare ikke sammenligne biologi med en bil

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Igjenn sier jeg da:

 

Hvor har cellene instrukser for at de skal kunne komunisere med hverandre,

hvordan kan du forklare hvorfor jorden er 23,4 grader og ikke 30 grader. Eller er det tilfeldig at jorden er slik den er at det er sommer, vinter, høst osv året rundt. att alle dager har 24 timer og ikke 20 timer den ene dagen og 41 den andre dagen ?

Celler har utviklet forskjellige proteiner som brukes til kommunikasjon. De cellene som kunne lage slike proteiner hadde en bedre mulighet for å overleve (spesielt i en flercellet organisme) enn andre.

 

Vi har en veldig lang vinter som er svært hard på mange dyr. Og her i Norge er ansett for å ha ganske gunstige forhold. Andre steder blir det såpass varmt eller kaldt at svært få dyr eller planter er istand til å overleve (Sahara for eksempel)

Døgnet har 24 timer, men lengden spiller forsåvidt liten rolle, ettersom det er vi som har tilpasset oss den lengden, ikke omvendt.

 

Dagene er ikke forskjellig lengde, noe elementær forståelse av fysikk tilsier. Da kan jeg heller spørre: Hvorfor er det ikke nøyaktig 365 dager i året? Dette er grunnen til at vi har skuddår (hvrt fjerde og hvert 100 år)

Åpenbart er lengden på døgnet en tilfeldighet, og en variasjon har på 10 timer hadde hatt liten effekt, og du hadde sagt det samme allikevel.

Lenke til kommentar

Igjenn så sier jeg. Hvor har cellene fått instruksene for å kunne komunisere sammen?

 

Hvorfor er jorden der den er i dag og at den er i den 23.4 grader den er i slik at vi kan få vinter, sommer osv osv?

 

1: Hørsel er evolusjonært fordelaktig.

Å høre andre dyr er evolusjonært fordelaktig, både for rovdyr og for planteetere.

Å høre andre dyr av samme art er svært evolusjonært fordelaktig.

Å kunne kommunisere med dyr av samme art er svært evolusjonært fordelaktig.

 

Se på flokkdyr: De fleste flokkdyr kan kommunisere med hverandre med flere typer rop.

Se på individualister: De fleste individualistiske dyrearter har svært begrenset kommunikasjon, hvor kun mor/far-barn og partner-partner kommunikasjoner er vanlige.

 

2: Det finnes over 1 000 000 000 000 000 000 000 planeter -- og mer enn en planet med distanse fra sin sol lik hver eneste centimeter mellom vårt solsystems Merkur og Pluto.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Men hvordan forklarer dere at celler som reprodusere seg selv stopper opp slik at vi ser ut slik vi gjør i dag?
Regulering

celle-celle kontakter

 

Les ei biologibok

 

faktum:

all vitenskapelig forskning indikerer at liv ikke kan oppstå av livløst stopp.

Kort og enkelt svar: NEI det er IKKE det vitenskapelig forsking indikerer. Dette er IKKE et faktum, men et dårlig forsøk på villedning.

 

spørsmål:

hva er det vitenskapelige grunnlaget for å si at den første cellen ble til av livløse kjemiske stoffet

Noe kan du lese her: http://exploringorigins.org/

 

 

Som alle vet må du puste for å holde deg i live. du må oppta oksygen og avgi karbondioksid. men når utallike milliarder mennersker og dyr gjør det samme, hvorfor slipper ikke vi opp for oksygen. jo fordi vi har kretsløpet som gjør karbondioksid om til oksygen. skyldes dette tilfeldigheter?
Nei, det er ikke tilfeldig og du finner ingen vitenskapsmann som mener det heller.

Dessuten så er det for mange organismer slik at oksygen er giftig.

 

Viste dere at forskere har funnet ut at for at en celle skal overleve må det være samspill mellom MINST tre forksjellige komplekse molekyler. DNA (deoksyribonukleinsyre), RNA (ribonukleinsyre) og proteiner. i dag er det få vitenskapefolk som ville hevde at en komplett, levende celle plutselig og ved en tilfeldig oppstod av en blanding av livløse kjemiske stoffer.
I dag er det INGEN vitenskapsfolk som vil hevde at en komplett, levende celle plutselig og ved en tilfeldig oppstod av en blanding av livløse kjemiske stoffer.

 

Men det betyr IKKE at en levende celle ikke kan oppstå gjennom naturlige prosesser. (beklager dobbel negativ)

 

dna er pakket i kromosomene på en så efektiv måte at det er blitt kalt "ingeniørkunst av ypperste klasse. hvordan kunne en slik grad av orden og system oppstå som følge ab tilfeldigheter som ingen styrte?
Mener du gud pakker DNA i alle cellene i alle organismer ?

Pakking av arvestoff er ikke vanskelig, og det står godt forklart i biologibøker.

 

Dna har en lagringskapasitet som forsatt ingenting i dagens dataalder kan måle seg med.
hehe, joda. Men om dine data-filer forandres over tid (mutasjonsrate)i samme hastighet som ditt DNA ville du sikkert ikke bli så imponert. Endret av netroM
Lenke til kommentar

 

Dna har en lagringskapasitet som forsatt ingenting i dagens dataalder kan måle seg med.
hehe, joda. Men om dine data-filer forandres over tid (mutasjonsrate)i samme hastighet som ditt DNA ville du sikkert ikke bli så imponert.

 

Overså denne fra "dilla"

 

Hvem mener at vi er kommet i "mål" med datalagring? Tror ikke du, dilla, at vi om 50 år ler oss ihjel av den patetiske disken på 1 terabyte?

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Igjenn sier jeg da:

 

Hvor har cellene instrukser for at de skal kunne komunisere med hverandre,

hvordan kan du forklare hvorfor jorden er 23,4 grader og ikke 30 grader. Eller er det tilfeldig at jorden er slik den er at det er sommer, vinter, høst osv året rundt. att alle dager har 24 timer og ikke 20 timer den ene dagen og 41 den andre dagen ?

For å snu dette litt den andre veien, for å få et litt annet perspektiv på det da jeg føler at du vil frem til en gud når du sier "tilfeldigheter? hele tiden.

 

La oss si at jorden skulle være skapt aven entitet da, for at mennesker skulle leve og bo der. Ville han da skapt en jord der over 70% av overflaten er salt vann vi kke kan drikke? Ville han ha skapt enorme områder dekket av is og ørken der vi ikke kan bo? Ville han ha skapt en jord der de tektoniske lagene nå og da sklir ut og skaper enorme jordskjelv som dreper tusenvis av mennesker? Tsunamier, vulkan utbrudd, regn i måneder av gangen... listen over "feil" på denne "perfekte" jorden er lang... Men høres dette ut som en jord som er tilpasset livet som lever på den eller er det omvendt, at isbjørner er tilpasset et liv i is og snø, at krokodiller et tilpasset et liv i vann, at(*Sett inn det som passer her*) er tilpasset habitatet dyret lever i?

 

En av menneskets desidert største oppdagelser var ikke atom bomber, internett eller genforskning, men noe så enkelt og lite og betydelig som nålen... For med den kunne vi sy klær som gjør at vi kan leve i norge... For norge er vel heller ikke akkurat tilpasset mennesker, er det vel? Så det er ikke jorden som er tilpasset oss, men omvendt... Og det har det alltid vært :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Helt enig RWS. Det virker som trådstarter tenker på evolusjonen som noe som måtte skje, og at det måtte skje her på jorden.

 

Det var ikke slik, at for 3.4 milliarder år siden, så ble planen lagt. Organismene tenke de skulle bli mer avanserte, og alt klaffet hva enn de ville utføre.

 

Feks, så var det svært mange tilfeldigheter som skulle til for at jeg møtte min kone. Det er sikkert 10.000.000 ting som kunne gå galt, slik at vi aldri møtte hverandre. Da blir det feil av meg å begynne å tenke: "det var meningen at det skulle bli vi to. Siden det skulle så store tilfeldigheter til for at det ble oss, så må det være noe bak det"

 

Men jeg vet jo at dersom vi ikke hadde møttes, så hadde jeg møtt en annen, og kunne tenkt samme tanken :)

 

Edit: trykkfeil

Endret av Tenklitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjenn sier jeg da:

 

Hvor har cellene instrukser for at de skal kunne komunisere med hverandre,

hvordan kan du forklare hvorfor jorden er 23,4 grader og ikke 30 grader. Eller er det tilfeldig at jorden er slik den er at det er sommer, vinter, høst osv året rundt. att alle dager har 24 timer og ikke 20 timer den ene dagen og 41 den andre dagen ?

 

Seriøst... 20 timer en dag, for så 41 timer neste..?

 

bart.gif

 

Og jeg kjenner fremdeles merke etter min egen håndflate i ansiktet...

Endret av soulless
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verden fungerer ikke slik at en planet snurrer med varierende hastigheter. Men planetene snurrer med varierende hastigheter seg imellom, det er grunnen til at det ikke eksisterer liv på f.eks. venus. Noen av planetene snurrer så sakte at en natt varer flere jordår. Da er det ikke skapt for liv, og derfor eksisterer ikke vi, som er avhengig av varme dager, på en slik planet.

 

Jorden er ikke skapt som lekeplass for menneskene, vi har kun oppstått gjennom en rekke heldige sammentreff og mutasjoner, etter at livet oppstod første gang. Cellene kommuniserer seg imellom som en etterlever av at de første encellede vesenene måtte ha en eller annen form for kjemisk kommunikasjon når de utviklet seg litt. Denne kjemiske kommunikasjonene er nå vårt nervesystem, og jeg tror ikke en gud hadde tatt seg bryet med å pusle ut på millioner på millioner av nervetråder til hvert enkelt menneske. (Og alle sebraene, selene, pingvinene, månefiskene og de andre merkelige vesenene her på planeten).

Lenke til kommentar

Noen bakterier kan lage kopier av seg selv på 20 minutter. hver celle lager kopier av alle de delene den består av, også en fullstendig kopi av det "dataprogrammet" som styrer prosessene i cellen. så deler den seg. hvis den hadde hatt ubegrenset tilgang til drivstoff, kunne den ha økt eksponentielt i antall, slik at denne ene cellen etter bare to dager ville ha blitt til en celle klump som veide mer enn 2500 ganger så mye som jordkloden veier. mer komplekse celle kan også kopiere seg selv utrolig raskt. da du bare var et foster, fikk du for eksempel 250 000 nye hjerneceller hvert MINUTT!!. Så komme til mitt punkt. hvorfor velger bare cellene å bare stoppe opp å reprodusere seg selv. hvorfor er det ikke noe som veier 2500 mer enn jorden. ? klarer noen å svare på det? eller skal det også være tilfeldig at cellene vet bare at de skal stoppe å reprodusere seg etter en stund?

 

1. Det er en max grense for hvor stor en enkelt celle kan bli, derfor du ikke ser enkelt celler på serangettien som jakter på gnuer

 

2. Det finnes ikke evig med energi, ja viss celler hadde fått evig tilgang på energi, ville de produere til celle klumpen til slutt blir så stor og tung at den kolapser i et svart hull,

Men det finnes ikke evig med energi, for å ikke nevne andre bakerier eller virus som dreper disse cellene

Lenke til kommentar

Hei. folkens. jeg vet at det er mange som har laget emner om evulusjonsteorien. men jeg vil gjerne starte en ny en. fordi det kansje ikke dere vet finnes det flere meninger om flere syn på dette. og hvis det er noen som klarer å forklare til meg hvorfor evulusjonsteorien er sann!. Fordi det jeg ikke skjønner er hvordan folk no kan si at livet på jorden er blitt til med en tilfeldig het. Og ikke kom e noen teite innlegg no. Blir bare tragisk og umodent. Kom e en konstruktiv tilbakemelding, og hvis det er noe dere lurer på feks hvorfor dere lurer på hvorfor jeg ikke tror på en evulusjon kan jeg forklarer det så godt som mulig.

 

Mvh Dennis

Hihihi.

Jeg liker hvordan konklusjonen allerede er lagt for tråden, og at uansett hvordan ting som presenteres og forklares ved hjelp av kunnskap får bare 'eeeh, det er teit' som svar :wee: .

 

Uansett. Jorda er som sagt av mange ikke blitt dannet sakte, men sikkert til å tilpasse seg vår tilstedeværelse. Mer som at jorda har utviklet seg, parallellt med oss (litt rotete sagt), og vi klarer oss.

Klarer du å forstå hvorfor du tilfeldigvis ble født? Eller er du spesielt utvalgt av din mor og far for å poppe ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...