Gå til innhold

Pc til Starcraft 2, hvor billig slipper jeg unna og duger denne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ha en pc som kun skal brukes til å spille starcraft 2 og til å se hd filmer på.

 

Vil bruke minst mulig, så kan noen hjelpe meg å sette opp en pc som dekker behovet mitt så hadde jeg satt stor pris på det:-)

 

Jo billigere jo bedre, men samtidig må SC2 ta seg noe lunde bra ut også.

 

Vil feks denne være grei?

 

Eirik

 

Velg nå for all del Windows 7 64-bit, og få deg en PC med 4 GB RAM fra dag én. Forøvrig er den Komplett PC-en mye for pengene. Dersom du velger "konfigurer selv" kan du få totalt 4 GB RAM for en merpris på kr. 465,- og 64-bit Windows for en merpris på 164,-

 

Edit: Den Packard Bell-PCen ser bra ut. Det virker som de leverer 64-bit som standard nå.

Endret av HilRam
Lenke til kommentar

Starcraft 2 er et prosessor-intensivt spill, og komplett-maskinen har raskere prosessor enn el-price-maskinen. Og raskere FSB.

 

Vil du være sikker på å få best mulig ytelse i SC2, ville jeg nok vurdert å oppgradere prosessoren på komplett-maskinen til "AMD Phenom II X4 945" til 709,-. Ikke bare fordi den har 4 kjerner (som generelt gjør maskinen din mer fremtidsrettet) men fordi den har mye mer cache-minne, som ofte gjør seg gjeldende i spill. Her er et utklipp fra denne artikkelen på Tom's Hardware:

 

"For example, the Core i3 540 processor only has half the L3 cache of the Core i5 750 and this makes the latter 27% faster when comparing the clock for clock data at 3.70GHz."

 

Til sammenlikning har Phenom II nesten 4 ganger så mye cache som Athlon II, så du kan forvente stor forskjell.

 

 

Hadde ikke skadet å legge på et bedre grafikkort, men du har alltids muligheten til å skru ned grafikkdetaljene. Det samme gjelder ikke for prosessor-lag. 4GB minne er sikkert også greit, men jeg spiller selv med 2GB og det funker veldig bra i Windows XP. Windows 7 kan jeg ikke uttale meg like skråsikkert om, men mener ikke den skal være mindre effektiv med minnebruken.

 

Btw, ser ut som du også kan få med SC2 som tilleggsutstyr på Komplett-maskinen :)

Lenke til kommentar

Jeg tror vi må passe oss litt for å anbefale å legge på her, legge på der, uten å ta hensyn til budsjett. Den PC'en nevnt i første post duger faktisk til SC2, mer cache på prosessor er å anbefale, ja, men jeg ser ikke den store nytten i bedre skjermkort enn Radeon HD 5750 til SC2. (Med mindre man har skjerm med veldig høy oppløsning.)

 

@visjoner : Win7 forskyner seg med betraktelig mer minne enn XP.

Lenke til kommentar

Takker så mye for alle svar. Skal lese grundig gjennom de etter skolen i dag.

 

Det spiller ingen rollen hvilken versjon av windows som følger med da jeg har fri tilgang til microsoft produkter gjennom msdn og deres studenttilbud.

 

Vil den siste maskinen som er nevnt her være bedre enn de andre valgene med hensyn til pris og ytelse, og hvordan klarer den SC2?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Skal ha en pc som kun skal brukes til å spille starcraft 2 og til å se hd filmer på.

 

Vil bruke minst mulig, så kan noen hjelpe meg å sette opp en pc som dekker behovet mitt så hadde jeg satt stor pris på det:-)

 

Jo billigere jo bedre, men samtidig må SC2 ta seg noe lunde bra ut også.

 

Vil feks denne være grei?

 

Eirik

denne http://www.elprice.no/data/stasjonaer-pc/packard-bell-d6011-ptu59e2008#er også grei men den har 0,3 mindre Ghz men 500gb mere plass og 2 gb mere ram.

men den på komplett kan du velge innholde selv så da kan du velge 2gb ram.

Lenke til kommentar

jeg vil legge til at komplett sin løsning har ett vesentlig bedre skjermkort enn packard-bell PCene.

 

Eller så har jeg spilt på en bærbar PC med 2,2GHZ Core2 prosessor og 4350 skjermkort (1440x900 oppløsning) uten at det ble håpløst. Men da var effektene skrudd ned.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg tror vi må passe oss litt for å anbefale å legge på her, legge på der, uten å ta hensyn til budsjett. Den PC'en nevnt i første post duger faktisk til SC2, mer cache på prosessor er å anbefale, ja, men jeg ser ikke den store nytten i bedre skjermkort enn Radeon HD 5750 til SC2. (Med mindre man har skjerm med veldig høy oppløsning.)

 

@visjoner : Win7 forskyner seg med betraktelig mer minne enn XP.

Vi er ihvertfall enige om at komplett-alternativet er et lurt valg. (Hvis OP ikke har planer om selvbygg)

 

Så blir vel spørsmålet hva som er viktigst å oppgradere, RAM eller CPU cache. Jeg vil påstå at CPU-cache er noe som er veldig lett å overse, fordi spesifikasjonen ofte er gjemt. Det er lett å gå i fella og bare tenke:

-Antall GHz

-Antall kjerner

-Mengde RAM

-Grafikkort-RAM

 

Som testen til Tom's Hardware viste, så vil faktisk CPU-cache være veldig avgjørende for ytelse, spesielt i et RTS som SC2. RAM er litt annerledes, er mer et spørsmål om man har nok eller ikke. Hvis 2GB er nok til å kjøre SC2 på en tilfredsstillende måte vil du ikke merke noenting om du oppgraderer til 4GB. Om 2GB er nok kan være avhengig av om du f.eks har andre programmer kjørende i bakgrunnen, noe du uansett ikke burde ha ved et såpass tungt spill som SC2.

 

Jeg ville prioritert slik:

1. pri: CPU (cache)

2. pri: RAM

3. pri: Grafikkort

Lenke til kommentar

Nå viser jo den testen til Tom ingenting om hvordan L3 cache spiller inn på AMD prosessorer, og forskjellen mellom de prosessorene du viser til er jo mer enn bare L3 cahce, det er jo også dobbelt så mange kjerner på den som yter best.

 

 

 

 

Ellers så er det slik at RAM er det enkleste å etterfylle hvis det skulle vise seg at man ikke har nok.

 

 

 

Edit: Ser at spille bare bruker 1,5 kjerner, så det spiller jo ingen rolle i denne sammenhengen. Bare synd de ikke teste en Athlon II prosessor også for å dekke alle mulighetene.

 

 

Endret av bOMS
Lenke til kommentar

Ram ram ram... oppgraderte selv fra 4gb til 8gb ram for sc2 brukte så lang tid på å loade ;)

 

Vil anbefale minst 4gb ram om du ikke skal trege ned loadingene for alle.. hver gang jeg spilte mot folk med 2gb ram så var det jo en kamp å vente på at de loader ;)

 

Ram er så billig uansett.. så gå for 4gb.

Lenke til kommentar

Ram ram ram... oppgraderte selv fra 4gb til 8gb ram for sc2 brukte så lang tid på å loade ;)

 

Vil anbefale minst 4gb ram om du ikke skal trege ned loadingene for alle.. hver gang jeg spilte mot folk med 2gb ram så var det jo en kamp å vente på at de loader ;)

 

Ram er så billig uansett.. så gå for 4gb.

 

 

Er det ikke HDD som gjør loadingen.....? / Internett hastigheten........?

Lenke til kommentar

Men begge de pcene som blir diskutert her vil være hode valg?

 

Går jeg får den på komplett kan jeg oppgradere til 4GB ram og bedre cpu til samme prisen, forutsatt at jeg kjøper den uten OS.

 

Bygge selv er ikke noe problem dersom jeg sparer penger på å kjøpe komponentene løst:-)

 

Jeg tror dette er løsningen du burde gå for. Kjøp med 4 GB fra dag én, og velg bort OS siden du likevel har 64-bit Win7 liggende.

 

 

 

 

EDIT: @Prfction Dersom du går tom for RAM begynner maskinen å bruke pagefile veldig aktivt. Dette beskrives som "loading" av enkelte brukere, og er jo i og for seg riktig, siden maskinen laster inn/ut informasjon mellom RAM og mellomlager på harddisk (pagefile).

 

 

Endret av HilRam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...