Gå til innhold

Påkjørt bakfra


uzzi

Anbefalte innlegg

Hvem sin feil er det hvis det er en bil som kjører på deg bakfra midt i en rundkjøring?

 

Jeg måtte stoppe brått midt i en rundkjøring fordi en polsk registrert bil holdt seg ikke til vikeplikten sin og suste bare i rundkjøringen. Jeg bråbremset og klarte det, mens han bak meg sklei rett inn på rompa på bilen min.

 

Han var ganske snill og gjorde alt som trengtes. han fikk 0 skader siden han hadde en pickup lignende bil med en helt knust fanger fra før av.

 

jeg hadde en nærmere nylakkert bmw cab som kom ikke ut hel etter kollisjonen:p

 

men det jeg lurer på er at er det hans feil? eller det mitt feil? eller den polske registrerte kjøretøyet sitt feil?

 

Jeg og han pickup mannen har skrevet noen papirer angående hendelsen og vekslet nr og etc.

 

men den polske registrerte bilen stoppet ikke og kjørte bare videre. hvordan blir det da?

Endret av uzzi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er aldri den "mystiske bilen du måtte bråbremse for" som har skylden, fordi det er ditt ansvar å kjøre på en slik måte at du klarer å stoppe dersom det du beskriver skulle skje(noe du jo gjorde)

 

Altså kan det være mitt feil for at jeg stoppet utenom at jeg hadde vikeplikt?

 

Det er jo egentlig feilen til polske bilen, men vet ikke hva forsikringen sier til det. derfor tenkte å spørre her.

 

Jeg føler med han bak meg også at han viste jo ikke at jeg skulle bråbremse, men hvis ikke jeg hadde bråbremset der så hadde jeg garantert kjørt i polske bilen.

Lenke til kommentar

I en situasjon der alle tre førere er kjente kunne nok den polske sjåføren fått skyld eller deler av skyld. Vikeplikten gjelder for alle kjøretøy som er på vegen man har vikeplikt for. Når det som i denne situasjonen ikke er kjent hvem som kjørte den polskregistrerte bilen, ender bilen som kjørte i ræva på deg uansett med all skyld. Forsikringsselskap er mer praktikere enn magikere. ;)

Lenke til kommentar

ALLTID han som kjørte på bakfra sin skyld. Han skal holde ansvarlig avstand til din bil, uansett. Er ikke noe annerledes når det er rush. 1001 1002 1003 regelen er grei å holde.

 

 

Det samme gjelder hvis du på noen måte måtte stoppe i en bakke, og renner på han bak. De bak skal holde avstand.

 

 

Men ja, du får jo dårlig samvittighet for å bråbremse. Men du gjorde det du måtte for å unngå en ulykke. Han bak gjorde ikke det han skulle gjøre, nemlig holde avstand :)

 

dersom du hadde krasjet med den polsk registrerte bilen i rundkjøringen hadde det vel blitt skylddeling, altså begge førerne sitt ansvar..?

 

Regner med det. En kompis av meg raste inn i en rundkjøring og kjørte i siden på en bil, som min kompis hadde vikeplikt for. Da ble det delt skyld.

Endret av Tiugama Kaa
Lenke til kommentar

ALLTID han som kjørte på bakfra sin skyld. Han skal holde ansvarlig avstand til din bil, uansett. Er ikke noe annerledes når det er rush. 1001 1002 1003 regelen er grei å holde.

 

 

Det samme gjelder hvis du på noen måte måtte stoppe i en bakke, og renner på han bak. De bak skal holde avstand.

 

Ja, dersom man ser bort fra at man har vikeplikt ved rygging, og følgelig vil man ALLTID få skylden dersom man rygger på noen.

 

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...