Gå til innhold

Synology vs Qnap, hvilken NAS bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg har en "gammel" Qnap 209II NAS som begynner å dra på årene, og har etterhvert begrenset med muligheter.

I den forbindelse ønsker jeg å kjøpe meg en ny NAS, og har sett på Synology DS 411+

 

Og synes den ser ok ut, og er ok i pris i forhold til Qnap sine NAS.

Dersom jeg skal ha en ikke utdatert Qnap med mulighet for 4 harddisker koster det foreks. på komplett ca. 10k for en QNAP TS-559 Pro 5-bay, som har ca. samme hardware specs.

Og det er nesten dobbelt så dyrt som Synology sin DS411+.

 

Noen som har erfaringer med Synology sine NAS?

Er det lurt å velge Synology i forhold til oppdateringer av programvare etc?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg gikk for en Synology DS710+, knakende godt fornøyd. Kjører den med 2 stk 2tb disker fra Samsung (F4) helt ny serie. Nasen er tilnærmet lydløs.

Veldig godt fornøyd. Når det begynner å bli lite plass så utvider jeg med en DX510.

 

 

4300,- for 411+ er jo mye NAS for pengene.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Siden det ikke ble så mange synspunkter på Qnap vs Synology, har jeg valgt å kjøpe meg en Synology DS411+ for å se hvilken som egentlig er best.

 

Skal prøve å komme med tilbake meldinger etterhvert som jeg får prøvd Synology'en.

Jeg kan absolutt gå god for Synology. Min spinner 24/7 og er utrolig stillegående. Når jeg først kjøpte NAS så var jeg veldig opptatt av mhz og ram osv, men i ettertid har jeg funnet ut at hardware har lite å si. Da tenker jeg normal brukt med deling av filer og 3-4 brukere. Jeg er kjempe fornøyd. I tillegg er Synology sine programmer til android genialt. Jeg går rundt med hele musikkbiblioteket i lomma :)

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Siden det ikke ble så mange synspunkter på Qnap vs Synology, har jeg valgt å kjøpe meg en Synology DS411+ for å se hvilken som egentlig er best.

 

Skal prøve å komme med tilbake meldinger etterhvert som jeg får prøvd Synology'en.

Jeg kan absolutt gå god for Synology. Min spinner 24/7 og er utrolig stillegående. Når jeg først kjøpte NAS så var jeg veldig opptatt av mhz og ram osv, men i ettertid har jeg funnet ut at hardware har lite å si. Da tenker jeg normal brukt med deling av filer og 3-4 brukere. Jeg er kjempe fornøyd. I tillegg er Synology sine programmer til android genialt. Jeg går rundt med hele musikkbiblioteket i lomma :)

 

Fikk min idag, har akkurat fått satt inn 2 harddisker (Western Digital 2x1TB) og driver med å kopiere over div bilder etc til den. I morgen skal jeg sette inn 2 harddisker til.

Så langt virker den ok, ikke så veldig ulik Qnap egentlig, kan gjøre stortsett det samme.

Det er noen veldig praktiske funksjoner jeg liker med Synology i forhold til Qnap og det er at man kan flytte standard system mappene til hvilken som helst harddisk, noe man ikke kan på Qnap, så 1 positiv ting å notere seg.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Hvordan gikk det med testingen?

 

Jeg har falt mer og mer for Synology. Jeg synes den er bedre generelt. Det jeg liker best er Audio station som kan overføre musikk til Apple Airport express. Det kan ikke Qnap. Akkurat nå sitter jeg å skriver dette innlegget fra telefon noe gjør det litt upraktisk å skrive langt innlegg. Skal se om jeg får til litt mer fra en pc senere.

 

Men mitt valg er klart Synology.

 

Edit:

 

Synology - Kan ha HTTPS i download manager, Qnap kan ikke.

Synology - Audiostation kan sende musikk til Apple Airport express - Qnap kan ikke.

Synology - Du kan flytte plassering på default kataloger mellom harddiskene, Qnap har kun "Master" som default, altså som regel disk 1.

Synology - Har mye bedre Apps til Android - Qnap har, men mangler mye i forhold til Synology.

Synology - Har mye bedre photo/media opplegg enn Qnap, som sagt er Qnap avhengig at du plasserer bilder/musikk etc i default kataloger, noe som også Synology må, men man kan ha musikk på 1 disk, og bilder på disk 2 etc. Mens Qnap har alt på 1 disk, med mindre det lar seg flytte om, noe jeg ikke har funnet ut av.

 

Pluss til Qnap:

Qnap har 2 stk LAN porter slik at man kan kjøre "failover", noe som vil si at hvis den ene kabelen blir ødelagt, velger Qnap å kjøre via den andre LAN porten.

Eller man kan bruke balanced, noe som gjør at man bruker begge LAN portene til å overføre parallelt.

Til slutt...

 

Hvis jeg skulle ha valgt igjen, hadde jeg kun kjøpt Synology og ikke Qnap. Jeg eier begge idag, og bruker de til å ha bilder, musikk, film etc på.

Synology er litt tregere med selve filbehandlingen via nettverk, noe Qnap er en del bedre på, men ikke at jeg plages med det.

Qnap er nok mer ment til "proff" bruk enn Synology, føler Synology er mer hjemme vennlig.

 

 

Begge NAS'ene kan anbefales, men jeg heller mest mot Synology, fordi de har bedre Android app's og er litt enklere i bruk, har bedre WEB interface.

Endret av ICS-FD
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...