Gå til innhold

"Ja til radio", hva innebærer dette konseptet?


Anbefalte innlegg

Hoi!

 

Hører og ser en del reklamering om dette "Ja til radio"-konseptet (jfr. jatilradio.no)

 

Hva innebærer dette egentlig? Er det kun fordelaktig i det henseende at radiosignalene blir digitale, eller vil det medføre ulemper også?

Jeg kan se for meg at en slik teknologi gjør at man oppnår klare sendinger og unngår white noise, men vil ikke dette innebære at de gamle FM-motakerene vil bli ubrukelige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er korrekt at analoge mottakere ikke kan ta imot radiosignaler. Mange mottakere i biler må feks byttes ut. Fordelen blir jo at det blir plass til veldig mange flere kanaler.

 

Det jeg lurer på, er hvorfor vi skal benytte denne teknologien i det heletatt. Er det ikke mulig å få til et IP-basert nettverk der en sjøl kan velge hvilke kanaler en skal høre på?

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Motargumentene er at det er sopass gammel teknologi at det hele egentlig er litt teit. Skal man først oppgradere til Digital radio, burde man gjøre det på den måte så man får bedre lydkvalitet og.

 

Dessuten må folk kaste sine gamle radioer, (i bilen, på kjøkkenet, på badet, i stua, på hytta, på telefonen) og kjøpe noe som for brukeren ikke er mye bedre, bortsett fra litt bedre utvalg.

Endret av kule-ku
Lenke til kommentar

Motargumentene er at det er sopass gammel teknologi at det hele egentlig er litt teit. Skal man først oppgradere til Digital radio, burde man gjøre det på den måte så man får bedre lydkvalitet og.

 

Dessuten må folk kaste sine gamle radioer, (i bilen, på kjøkkenet, på badet, i stua, på hytta, på telefonen) og kjøpe noe som for brukeren ikke er mye bedre, bortsett fra litt bedre utvalg.

 

 

Ok, men det leder meg til neste spm:

 

Er det slik at denne "ja til radio"-avstemmingen er ens avgjørende for om dette blir noe av eller ikke. Er det slik at dersom de når et visst antall stemmer så vil konseptet settes i verk? Bør det ikke ligge en politiisk avgjørelse bak dette?

 

OG et annet spørsmål som fort dukker opp er; hvorfor må det gamle FM-nettet fjernes? Hvorfor kan det ikke beholdes som et tillegg?

Endret av Straydog
Lenke til kommentar

Digitalradio finnes allerede i Norge, så kampanjen er litt misvisende. DAB-nettet er vel allerede utbygd i store deler av landet, og DAB-radioer selges over disk. Kampanjen har blitt kritisert for egentlig å være "Nei til FM-radio".

 

Det største problemet er, slik jeg ser det, bilradioer. Jeg har forstått det slik at DAB-bilradioer langt i fra er standard, og kan være vanskelig å få tak i. De fleste nye biler har i dag innebygd radio, så det er ikke så lett å skifte ut heller.

Er det en plass radio kan være nyttig, for ikke å si viktig, så er det i bilen, da vegmeldinger kan værre fint å få med seg. På motorveger kan det til og med være farlig å ikke få med seg vegmeldinger, da kjedekollisjoner kan oppstå.

Lenke til kommentar

En annen stor ulempe med digitale radiosendinger er at du enten har signal, eller så har du ikke signal. I stasjonære apparater (radioen i stua, kjøkkenet eller på hytta) er det ikke noe problem fordi du da bare må styre med antenne og slikt til det endelig virker. Med mobile apparater (bilradioer, i mobiltelefoner, i båter, etc.), derimot, vil dette være svært irriterende. Når du beveger deg på grensen av sendigens rekkevidde vil du med analog mottager få litt skurr og etterhvert forsvinner hele signalet gradvis i støy. Er dette i en bil, hvor du kjører ut og inn av områder med god dekkning vil du kanskje ikke med deg hele sendingen, men du kan "fint" høre musikk og få med deg det meste av en trafikkmelding (i en bil er det så mye støy fra motor, dekk, vifter og annet uansett så "perfekt lyd" er lite nyttig). Med digital radio i samme situasjon vil du veksle mellom "helt perfekt mottak" og "ikke noe signal i det hele tatt", med det resultat at radioen "klipper" lyden. (perfekt mottak avbrutt av 0,1 sekunder helt stille, gjerne med ett skarpt klikk fra D/A-konverteringen i en billig radio) Noe som er ekstremt lite behagelig å høre på.

Lenke til kommentar

Den eneste måten en slik overgang til DAB vil la seg gjennomføre uten store protester fra publikum er at det blir en overgangsperiode hvor DAB og FM er tilgjengelig med samme tilbud i samme dekningsområde i mange år fremover.

Siden DAB og FM sendes på forskjellige frekvenser, så lar heldigvis dette seg gjøre.

 

Overgangen fra analog til digital TV lot seg gjøre med paralellsendinger i bare ett år, men der ble tildels mottakerene subsidiert av tilbyderene (Riks-TV) mot bindingstid på abonnement. Noe lignende lar seg neppe gjennomføre på radio (finnes det overhodet teknikk for "betalradio" med abonnement, kryptering og kort??), sammen med at forbrukerene har mange flere apparater som må byttes ut enn for TV.

Noen, jeg husker ikke hvem, har uttalt i media at DAB kommer ikke til å bli populært før apparatene gis bort gratis, og det er noe i det...

 

For min del innebærer det tilsammen fire bilradioer/CD-spillere (montert i to traktorer, gravemaskin og bil), en surround-receiver, et hørselsvern m/radio og blåtann handsfree, samt noen bærbare batteriradioer av den typen man har på hytta o.l. Gjenanskaffelsesverdien på alt dette kommer fort opp i 15-20.000 til sammen, og radiobransjen innbiller seg at jeg skal gå med på å bytte ut alt dette før de kan slukke FM-nettet allerede i 2014? Drøm videre, jeg og resten av forbrukerene kommer ikke til å la det skje, særlig ettersom bare 94% av DAB-lytterene opplever samme eller bedre lydkvalitet enn FM. Med andre ord, 6% synes kvaliteten er dårligere.

 

2020 hadde nok vært et mer realistisk estimat, og det forutsetter at DAB-alternativer til alt (bilradio, batteriradio, hørselsvern etc) er tilgjengelig fra og med nå (hørselsvern m/DAB-radio finnes overhodet ikke, så vidt jeg vet), og at DAB-nettet er like godt utbygd som FM-nettet, slik at man allerede kan begynne utskiftingsprosessen (uten å mangle programtilbud på det nye DAB-utstyret...) etterhvert som utstyret byttes ut av andre årsaker.

 

Skal dette la seg gjennomføre, så må man nesten påby (og dette påbudet må selvsagt tre i kraft med en gang DAB-tilbudet er like godt utbygd som FM-tilbudet, og mange år før FM-nettet endelig slukkes) at alle radioapparater som selges må støtte DAB, eventuelt i tillegg til FM.

 

...og da har jeg ikke engang berørt det ankepunktet M98kF1 er inne på med dårlig signal/ikke signal...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En annen stor ulempe med digitale radiosendinger er at du enten har signal, eller så har du ikke signal. I stasjonære apparater (radioen i stua, kjøkkenet eller på hytta) er det ikke noe problem fordi du da bare må styre med antenne og slikt til det endelig virker. Med mobile apparater (bilradioer, i mobiltelefoner, i båter, etc.), derimot, vil dette være svært irriterende. Når du beveger deg på grensen av sendigens rekkevidde vil du med analog mottager få litt skurr og etterhvert forsvinner hele signalet gradvis i støy. Er dette i en bil, hvor du kjører ut og inn av områder med god dekkning vil du kanskje ikke med deg hele sendingen, men du kan "fint" høre musikk og få med deg det meste av en trafikkmelding (i en bil er det så mye støy fra motor, dekk, vifter og annet uansett så "perfekt lyd" er lite nyttig). Med digital radio i samme situasjon vil du veksle mellom "helt perfekt mottak" og "ikke noe signal i det hele tatt", med det resultat at radioen "klipper" lyden. (perfekt mottak avbrutt av 0,1 sekunder helt stille, gjerne med ett skarpt klikk fra D/A-konverteringen i en billig radio) Noe som er ekstremt lite behagelig å høre på.

Nå er digitale signaler langt mer "robuste" enn analoge, og der du ikke kan høre noe analogt, vil du mest sannsynlig høre digital radio uten problemer om signalene er av samme kvalitet.

Lenke til kommentar

DAB er vel og bra det.. men en slik overgang bør gjøres slik at det samme systemet kan brukes i hele europa eventuelt verden da det er enklere for produsentene og man får garantert inn radio når man er på biltur i europa.

 

jeg hørte noe en gang om at tyskland og damnark jobbet med å lansere digital radio også men på et annet system men kan være ting har endret seg da

Lenke til kommentar

Wikipedia:

DAB is more robust with regard to noise and multipath fading for mobile listening, but DAB reception quality degrades rapidly when the signal strength isn't strong, whereas FM reception quality degrades slowly.

 

An "informal listening test" by Professor Sverre Holm has shown that for stationary listening the audio quality on DAB is lower than FM stereo, due to most stations using a bit rate of 128 kbit/s or less, with the MP2 audio codec, which requires 160 kbit/s to achieve perceived FM quality. 128 kbit/s gives better dynamic range or signal-to-noise ratio than FM radio, but a more smeared stereo image, and an upper cutoff frequency of 14 kHz, corresponding to 15 kHz of FM radio.[4] However, "CD sound quality" with MP2 is possible "with 256..192 kbps".[5]

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting

 

 

digitalradiotech.co.uk:

Swedish Government Pulls Plug on DAB Expansion

 

14th December 2005

 

Swedish Radio are reporting that Sweden's Minister for Culture Leif Pagrotsky has announced that he has turned down Swedish Radio's request for additional investment for DAB.

 

Swedish Radio, who are Sweden's public service radio broadcaster, wanted the money to roll-out DAB from the current 35% population coverage it already has and to market the system to consumers, but the Minister has said that DAB is too expensive, and that he recommends Swedish Radio should make more use of the Internet for distribution and podcasting, mobile phone networks (DVB-H?), the digital TV platforms and cheaper digital radio systems, instead. The latter probably refers to DRM+, because it is far cheaper to transmit than the ultra-inefficient DAB system.

 

It's not absolutely clear what will now happen to DAB in Sweden, but I'm sure more news will emerge later today or tomorrow, because the official announcement will be made tomorrow.

 

So, Finland has switched off DAB, the five largest French radio broadcasters have all rejected using DAB because it is outdated and inefficient (originally it was just the four largest radio broadcasters, but the fifth-largest is participating in a trial of digital radio via DVB-H now as well), the Australian minister for communications said it would be "irresponsible" to use DAB because it is out-of-date and will soon be replaced by a new DAB version 2 standard and Canada have effectively sidelined DAB to being a minor system after they licensed two satellite digital radio systems.

 

It's not looking very good for the DAB system, really. And it is for good reason that countries are turning their back on it; the system is now 15 years old and is outclassed by the modern digital broadcasting systems that can carry digital radio, such as DVB-H, DRM+ and DMB, as well as satellite digital radio and the US-based MediaFLO system.

 

The WorldDAB Forum needs to release the DAB version 2 standards as soon as possible, because otherwise more and more countries will turn their backs on the DAB system altogether, and if it's not careful WorldDAB will have to be renamed something along the lines of the "UK & Denmark DAB Forum".

 

http://www.digitalradiotech.co.uk/articles/Swedish-Government-Pulls-Plug-on-DAB-Expansion.php

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

[...]Nå er digitale signaler langt mer "robuste" enn analoge, og der du ikke kan høre noe analogt, vil du mest sannsynlig høre digital radio uten problemer om signalene er av samme kvalitet.

Joda, men det hjelper deg veldig lite når du ikke får noe dugelig signal til bilradioen din det hadde vært enda værre med ett annet nett. Det er vel og mer enn litt sannsynlig at "noen" kommer til å utnytte muligheten til å ha færre og svakere sendere enn i dag, slik at dekningen ikke blir noe bedre enn med dagens FM-nett.

Lenke til kommentar

Problemet er at det er lagt inn så mye penger i prosjektet allerede at det hadde blitt fryktelig dyrt. Såvidt jeg vet, så er det umulig å legge over til f.eks. DRM+, som er et bedre og mer moderne digitalt radiosystem. Det har jo blitt bygget nok basestasjoner til å dekke 85% av landet. Vet ikke helt om jeg tror på den påstanden, men. Det er mye bakkar og berg i Norge, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Synes det er litt stygt at de kjører det under kampanjen "Ja til radio!" og får alle disse folkene til å fortelle "rørende" historier om hvorfor digital radio er så viktig for nasjonen våres. Egentlig skjønner jeg ikke helt hvorfor vi det hele tatt skal begynne å styre med det nå. Jeg er ikke imot fremgang i teknologien og skjønner jo at ting forandrer seg, men synes det blir litt teit at vi skal endre på noe som funker helt bra. Har også hørt at enkelte land som har prøvd ut digital radio har gått tilbake til FM siden de ikke var fornøyd med resultatet (har ikke kilde).

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Ta en titt på mobiltelefonen din og den hendige "FM chippen" , denne vil være 100% bortkastet med en gang DAB tar over 100% her i Norge.

 

De digitale DAB sendingene er i dag preget av en del metalklang pga at flere radiokanaler har valgt å bruke lav bitrate , har også opplevd at der hvor Fm sendinger før har nådd fram så faller DAB helt ut, om det er tilfelle eller andre faktorer som forårsaker det er vanskelig å si, men min personlig opplevelse med DAB har vært dårlig.

 

DAB+ skal vistnok være hakket bedre, men det ser ut som Amerikanerne i alle fall ikke har tenkt å satse på DAB i de neste årene ( http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=19374 )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...